Na rovnakú adresu prišla záchranka takmer 300-krát. Podozrivý prípad vzbudil záujem poisťovne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Záchranka, záchranná zdravotná služba, sanitka
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Ľudia sú vynaliezaví a platí to aj v prípade zneužívania zdravotnej starostlivosti. Z analýzy zdravotnej poisťovne Dôvera o uhradených výjazdoch záchrannej starostlivosti za rok 2018 a 2019 vyplynulo zaujímavé zistenie.

Záchranka z trebišovskej výjazdovej stanice chodila na rovnakú adresu v meste až podozrivo často, v priemere každý tretí deň, niekedy aj viackrát denne, uvádza na svojej stránke Dôvera.

Záchranka na adrese strávila 271 hodín

Adresa, na ktorú prišla záchranka 291-krát za 243 dní, bola pritom od miestnej nemocnice vzdialená len 15 minút chôdze.

Účet za tieto výjazdy dosiahol približne 2600 eur,“ spresňuje poisťovňa s dodatkom, že na mieste záchranka dokopy strávila 291 hodín (v prepočte 12 dní).

Chýba definícia zneužívania služieb a neexistujú sankcie

Podľa generálneho riaditeľa zdravotnej poisťovne Dôvera Martina Kultana boli mnohé z týchto výjazdov pravdepodobne nedôvodné: „Nasvedčuje tomu pacientova diagnóza, fakt, že nebol transportovaný do nemocnice a ak bol, tak počas prevozu neboli podané žiadne lieky ani infúzia. Ani my, ani poskytovatelia rýchlej zdravotníckej pomoci za daných okolnosti nedokážeme predchádzať zneužívaniu týchto služieb. Chýba jasná legislatíva, definícia zneužívania záchranky a neexistujú sankcie.“

Zo štatistík ďalej vysvitlo, že takmer 1 200 poistencov si privolalo záchranku viac než 10-krát za analyzované obdobie a ďalších 400 ju potrebovalo 20-krát.

V priemere za dva týždne evidujeme výjazd záchranky u 43 poistencov, viac ako sto výjazdov na jednu adresu sme uhradili u deviatich poistencov,“ doplnila k analýze údajov Dôvera.

Nie každé volanie končí výjazdom záchranky

Podľa Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby (ZZS) SR by ľudia mali volať záchranku len pri náhlom ohrození života a vážnom zdravotnom stave, napríklad pri úraze.

Ako ZZS informovala na sociálnej sieti Facebook, nie každé volanie na tiesňovú linku 155 automaticky končí vyslaním záchranárskej posádky. „Takmer 100-tisíc hovorov ročne vyriešia operátori tak, že poradia volajúcemu, ako zvládnuť zdravotné ťažkosti.“

Medzi vážne prípady s nutnosťou privolania záchranky patria:

  • poruchy vedomia až bezvedomie,
  • náhle zastavenie krvného obehu spojené so zastavením dýchania,
  • problémy s dýchaním, dusenie,
  • mozgová mŕtvica,
  • neobvyklé bolesti, prípadne tlaky na hrudníku vyžarujúce do horných končatín, krku, chrbta, často sprevádzané ďalšími príznakmi, akými sú slabosť, nevoľnosť či dýchavičnosť,
  • vážne úrazy, dopravné nehody, masívne krvácanie, rôzne pády,
  • topenie,
  • otrava liekmi alebo chemikáliami,
  • kŕčové stavy,
  • popáleniny, omrzliny, prehriatia a podchladenia,
  • pôrod a ďalšie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Martin Kultan
Firmy a inštitúcie Dôvera zdravotná poisťovňaZZS Záchranná zdravotná služba