Poradňa Sopo pomáha onkologickým pacientom so sociálno-právnymi problémami

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Rakovina
Foto: GettyImages

Pacientov s vážnym ochorením netrápi len samotná diagnóza. Najmä pri zmene pracovnej schopnosti musia riešiť problémy v zamestnaní, so Sociálnou poisťovňou či zdravotnými poisťovňami.

Stret s úradmi býva občas ťažký aj pre ľudí v plnom zdraví. V prípade zdravotne oslabených pacientov, ktorí sa potýkajú so stresom, to môže byť ešte horšie.

Práve pre pacientov s onkologickým ochorením alebo cystickou fibrózou je určený portál Sopo.sk.

Rad nečakaných problémov

Skúsenosti s ťažkosťami počas ochorenia má aj riaditeľka OZ Amazonky Eva Bacigálová.

„Stretnutia so Sociálnou poisťovňou boli nezrozumiteľné, stresujúce a ponižujúce,“ opisuje svoje vnímanie situácie v tom čase.

Pomohla jej mediátorka Soňa Ďurčová. Vymenovala aj najčastejšie problémy, s ktorými sa v rámci svojej praxe stretáva:

Sociálna poisťovňa

  • vybavenie a výška invalidného dôchodku
  • námietka voči lekárskemu posudku
  • nedoplatky

zdravotné poisťovne

  • dostupnosť liečby a liekov
  • zdravotnícke pomôcky
  • možnosť liečby v zahraničí
  • nárok na kúpeľnú liečbu

ÚPSVaR

  • preukaz ŤZP
  • parkovací preukaz
  • peňažné príspevky na kompenzáciu zdravotného postihnutia

Lekári nepomôžu

Pacienti v novej životnej situácii automaticky očakávajú, že ich dokážu zorientovať lekári. Sú však na zlej adrese. Nielenže samotní lekári často o sociálno-právnych aspektoch nevedia viac ako pacienti.

Ako upozornil onkológ Štefan Korec, lekári sú preťažení nadmerným množstvom pacientov či prehnanou administratívou.

„Ak aj pacient pozná svoje práva a je informovaný o svojich možnostiach, narazí na realitu zastaralého systému. Má rakovinu, má práva, ale systém ešte nedozrel. Tu nastupujú rodiace sa podporné organizácie,“ povedal Korec.

Pomôžu lekárom

Aj lekári teda môžu profitovať z bezplatnej poradne, ktorá projektom farmaceutickej spoločnosti Teva Pharmaceuticals. Odbremení ich od týchto otázok, takže môžu čas strávený s pacientom venovať predovšetkým diagnostike a liečbe ochorenia.

Projekt SOPO chce byť zároveň platformou rozšírenej pomoci pre už existujúce poradne, ktoré fungujú v rámci jednotlivých občianskych združení, zoskupujúcich práve onkologických pacientov.

Ide napríklad o už spomínané OZ Amazonky či Ligu proti rakovine.

Aby sa pacienti mohli s online poradňou spojiť, dostanú od samotných lekárov edukačnú brožúru a kartičku s unikátnym kódom. Pomocou neho sa budú môcť na stránke prihlásiť a napísať svoj problém.

Pre starších alebo menej on-line zdatných pacientov sú pripravené korešpondenčné lístky s ofrankovanou obálkou.

Sociálno-právny poradca následne odpovedá na otázky do piatich pracovných dní. v prípade využitia otázky poštou, zašle odpoveď v zalepenej obálke.

K dispozícii je aj konzultačná telefónna linka poradne, na ktorú sa môžu pacienti obrátiť v pracovných dňoch vo vyhradených hodinách.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie LPR Liga proti rakovine