Svedectvo z prvej línie: Lekár z urgentu hovorí o strachu z COVID-19 aj netolerantných pacientoch

Lekár urgentného príjmu
Lekár urgentného príjmu Juraj Miko Foto: Nemocnica AGEL Košice-Šaca

Prísne opatrenia a dotieravé obavy z možného nakazenia sa – to je každodenná realita lekárov z urgentného príjmu. Takáto situácia predstavuje záťaž nielen po fyzickej stránke, ale aj po tej psychickej. Hovorí o tom vedúci lekár Urgentného príjmu Nemocnice Košice-Šaca Juraj Miko.

„Situácia vniesla medzi ľudí pracujúcich v nemocnici vyššiu nervozitu a strach z nákazy. Keďže testujem aj personál, zo dňa na deň som sa medzi kolegami stal nepopulárnym, lebo som ten, čo pri odbere vháňa ľuďom slzy do očí,“ hovorí Miko.

Vyšetrenia pacientov sa komplikujú a predlžujú

Málokto si však podľa jeho slov uvedomuje opačnú stránku veci. Kým pre ostatných je to jedno nepríjemné vyšetrenie, pre neho vystavenie sa možnej nákaze niekoľkokrát za deň.

Viac o téme: Koronavírus

Pandémia si zjavne vyžaduje nové povinnosti. Testovanie na prítomnosť koronavírusu musia podstúpiť nielen zdravotníci, ale aj všetci pacienti. „Je to práca nad rámec bežných povinností a vyžaduje svoj čas,“ dodáva Miko.

Testovaním sa tým pádom proces vyšetrenia každého pacienta komplikuje a predlžuje. „S každým pacientom sa zaoberáme dlhšie, než za bežných okolností. Svoj čas vyžaduje aj príprava v podobe obliekania a vyzliekania nevyhnutných ochranných pracovných pomôcok,“ vysvetľuje lekár.

Okrem toho, že musia doktori na urgentnom príjme nosiť rúško na tvári celý deň takmer bez prestávky, pribudla im povinnosť mať aj oblek, štít a respirátor. „Väčšie napätie vnímam aj zo strany pacientov,“ dopĺňa Miko.

Netolerantní pacienti

Ako hovorí, síce sú teraz pacienti opatrnejší, ale častokrát menej tolerantní voči sebe navzájom. Nechcú sedieť v jednej miestnosti s ostatnými, ani príliš dlho čakať v čakárni. Majú strach, že sa nakazia.

Napriek aktuálnej komplikovanej situácii sa aspoň niečo zmenilo k lepšiemu. Miko si všíma, že na urgentný príjem prichádza pacientov menej ako pred pandémiou. Ľudia si teraz podľa neho rozmyslia, či je potrebné ísť do nemocnice, pričom predtým bežne chodievali aj s banalitami.

Práca na urgentnom príjme je sama o sebe do istej miery stresujúca vždy. „Občas mávam aj dni, kedy toho mám, ako sa hovorí plné zuby,“ priznáva Miko. Avšak jedným dychom dodáva, že aj teraz sa nájdu pokojné služby, ako v časoch pred koronavírusom.

Náročné služby

Aké sú tie „nepokojné“ služby? „Nedávno k nám priviezli pacienta, ktorý odpadol v kúpeľoch. Záchranári mu v sanitke odmerali teplotu a nakoľko respiračné ťažkosti neudával, antigénový test na COVID-19 mu nerobili. Počas vyšetrenia sa cítil dobre, ale dvakrát zakašľal, preto som mu test radšej urobil. Bol pozitívny,“ opísal Miko situáciu.

Nasledovný postup bol vzhľadom na koronavírus osobitý. V prvom rade bolo potrebné kontaktovať a informovať posádku sanitky.

„Ďakovali mi, že som ho otestoval, aj keď sme pacienta neplánovali hospitalizovať, čím sa zabránilo možnosti, že by sa mohli nakaziť ďalší pacienti, ktorých by sanitka neskôr prevážala,“ povedal Miko.

Viac času venujú operatívnemu riešeniu situácií

Následne museli volať do kúpeľov a riešiť problém, ako pacienta dopraviť domov. Jeho auto totiž zostalo v kúpeľoch a manželka, ktorá tam bola s ním, šoférovať nevedela. Taxík v taký čas neprichádza do úvahy.

Nakoniec sa odvoz podarilo zabezpečiť prostredníctvom zdravotnej dopravnej služby, ktorá s prevozom pozitívneho pacienta súhlasila.

Tento príbeh asi najlepšie vystihuje pandemickú atmosféru v nemocniciach. „Doba koronavírusu pre nás znamená aj to, že veľakrát venujeme viac času operatívnemu riešeniu situácií, než samotnej zdravotnej starostlivosti o pacienta,“ povedal na záver Miko.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Juraj Miko
Firmy a inštitúcie Nemocnica Košice - Šaca