Za pád mosta pri Kurimanoch môže zrejme nízka cena

Tragédia na Spiši
Pri obci Kurimany v okrese Levoča padol 2. novembra 2012 betónový most vo výstavbe na úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. Pri tragédii zomreli štyria ľudia, ďalší dvanásti mali ťažké zranenia. Foto: SITA/Rastislav Ovšonka

BRATISLAVA 6. novembra (WEBNOVINY) – Slovenská komora stavebných inžinierov (SKSI) predpokladá, že hlavnou príčinou zlyhania podpernej konštrukcie počas betonáže mostu na úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov pri Levoči mohla byť najnižšia cenová ponuka.

Podľa stavovskej organizácie najnižšia cena ako jediné kritérium spôsobuje problémy v stavebníctve nielen na Slovensku, ale vo väčšine členských krajín Európskej únie.

„Zrejme aj spôsob výberu subdodávateľov v tomto prípade vychádzal z predpokladu najnižšej cenovej ponuky,“ informovala v utorok agentúru SITA Slovenská komora stavebných inžinierov, ktorej vyjadrenia poslala riaditeľka jej úradu Diana Krížová.

Na základe dostupných informácií sa odborníci domnievajú, že najpravdepodobnejšou príčinou tragédie pri Kurimanoch, ktorá si 2. novembra vyžiadala štyri životy a dvanásť ťažko alebo ľahšie zranených stavbárov, môže byť príliš štíhla konštrukcia podpernej skruže.

Obrazom: Tragédia pod mostom v Kurimanoch

Konštrukcia nebola stužená

Kurimany
Foto: vyvlastnenie.sk

Tá nebola stužená proti horizontálnemu vybočeniu a zrejme zlyhala stabilita oceľových stĺpikov podpernej skruže s príliš veľkou štíhlosťou.

„Konkrétna príčina zlyhania podpernej konštrukcie počas betonáže mostného poľa bude výsledkom vyšetrovania. Pokiaľ nebude vyšetrovanie ukončené, je predčasné hovoriť o príčinách zlyhania podpernej konštrukcie, ako aj o konkrétnych dôvodoch zlyhania a prípadných vinníkoch,“ uviedla SKSI.

Podľa komory však mohol zlyhať aj stavebný dozor, ktorý na stavbe úseku D1 Jánovce – Jablonov vykonáva Národná diaľničná spoločnosť, a.s. ako investor, ale aj projektant podpernej mostnej konštrukcie.

„Čo sa skutočne stalo a kto v tomto prípade zlyhal, ukážu až výsledky vyšetrovania a zrejme rozhodnutia súdov,“ dodala komora stavebných inžinierov. Nastavenie legislatívy v tejto oblasti je podľa komory veľmi zlé.

Video: Zranený stavbár bol po operácii pečene 5. novembra napojený na umelú ventiláciu

Nový stavebný zákon

Tragédia na Spiši
Foto: SITA/Rastislav Ovšonka

Pripravovaný nový stavebný zákon by mal nedostatky vyriešiť, aby odborníci robili odborné časti projektovej dokumentácie a boli za to zodpovední nielen finančne, ale v prípade zlyhania a ohrozenia života a zdravia ľudí aj trestnoprávne.

Podľa SKSI je otázne, či spadnutú podpernú konštrukciu projektovali oprávnené autorizované osoby pre projektovanie na Slovensku alebo osoby, ktoré takéto oprávnenie u nás podľa stavebného zákona mať nemusia.

„Podľa súčasne platného stavebného zákona projekt pre stavebné povolenie musia spracovať autorizované osoby, avšak samotnú realizačnú projektovú dokumentáciu si má zabezpečiť v súlade s červeným Fidicom dodávateľ. Túto časť projektovej dokumentácie ale nemusí robiť autorizovaná osoba,“ dodala komora.

Pokiaľ by si dodávateľ zabezpečil vypracovanie realizačnej dokumentácie autorizovanou osobou, členom SKSI, tak by v prípade dokázania jeho pochybenia preberal trestnú zodpovednosť na seba autorizovaný inžinier.

Ak si dodávateľ nechá spracovať túto časť projektovej dokumentácie neautorizovanou osobou, je podľa komory otázne a zrejme bude na rozhodnutí súdu, kto v prípade zlyhania preberá trestnú zodpovednosť. Za zlyhanie konštrukcie, ktorá zapríčiní dokonca úmrtie niekoľkých osôb, by podľa komory mali byť trestne zodpovedné odborne spôsobilé osoby.

Video: Príčinou bolo zlyhanie podpornej konštrukcie mosta, odznelo na tlačovej konferencii

Statika a dynamika

Tragédia na Spiši
Foto: SITA/Rastislav Ovšonka

V bežných prípadoch by to mali byť autorizované osoby v kategórii statika a dynamika stavebných konštrukcií, ktoré sú zapísané v zozname autorizovaných stavebných inžinierov a sú povinní členovia SKSI.

Prípadne to môžu byť aj autorizovaní architekti, povinní členovia Slovenskej komory architektov, ak sa autorizovaný architekt rozhodol robiť aj časť statika na vlastnú autorizáciu a zodpovednosť samostatne. Finančné straty pri realizácii stavby diaľnice majú byť riešené v zmluve medzi investorom a generálnym dodávateľom.

„Miera dosahu generálneho dodávateľa na refundáciu škôd spôsobenú subdodávateľmi je zrejme regulovaná ich vzájomnými zmluvami,“ predpokladá SKSI. Prvý, západný úsek D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke deväť kilometrov stavia združenie v zložení Váhostav SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s. za takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Predpokladaná cena prác podľa štátnej expertízy pritom bola 95 mil. eur. Bögl a Krýsl má ako jeden z generálnych dodávateľov na starosti aj výstavbu mosta, kde sa zrútila podperná konštrukcia. Česká spoločnosť už skôr informovala, že práce na moste si objednala u prešovskej firmy Semos, spol. s r.o. a tá sa zas dohodla na dodávke podpernej konštrukcie s firmou Skruže Weise SK k.s. v Poprade.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom