Začala sa predvolebná kampaň, bude platiť moratórium

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Komunalne volby, obce, starosta
Foto: SITA/Dušan Hein

BRATISLAVA 23. októbra (WEBNOVINY) – Odštartovala volebná kampaň k novembrovým krajským voľbám. Volebná kampaň sa podľa zákona o voľbách do orgánov samosprávnych krajov začne 17 dní a skončí sa 48 hodín pred začatím volieb, trvá teda od dnes 23. októbra do 7. novembra do 7:00.

Platí aj predvolebné a volebné informačné moratórium. Moratórium bude trvať od štvrtka 7. novembra od 7:00 až do skončenia hlasovania, do 9. novembra 22:00.

V praxi to znamená, že 48 hodín pred začiatkom volieb a v deň volieb je akákoľvek volebná kampaň zakázaná.

Povinnosť pre obce a pravidlá volebnej kampane

Počas volieb zákon zakazuje členom volebných komisií a členom odborných sumarizačných útvarov informovať o priebehu a výsledku volieb, a to až do podpísania zápisnice o výsledku hlasovania.

Obce mali zo zákona na volebnú kampaň do začiatku októbra vyhradiť plochu na vylepovanie predvolebných plagátov. Pri prideľovaní plôch na plagáty kandidátov na poslancov či predsedov krajov sa musia obce riadiť zásadou rovnosti kandidujúcich politických strán a nezávislých kandidátov.

Monitoring médií

Rada pre vysielanie a retransmisiu spustila dnes špeciálny monitoring zameraný na dohľad nad dodržiavaním zákonných pravidiel vysielania počas volebnej kampane. Licenčná rada až do dňa volieb do orgánov samosprávnych krajov 9. novembra monitoruje 28 spravodajských a publicistických relácií ôsmich programových služieb: Jednotky, Dvojky, TV Markíza, JOJ, TA3, Rádia Slovensko, Rádia Regina Bratislava a Rádia Patria.

Popri monitoringu bude rada vysielanie kontrolovať aj na základe sťažností a podnetov fyzických a právnických osôb, agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Lucia Jelčová. Zdôraznila, že pred voľbami platia rozdielne pravidlá pre klasických vysielateľov a vysielateľov prostredníctvom internetu či poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie (AVMS).

Politické reklamy

Rozhlasoví a televízni vysielatelia, ktorí nevysielajú výhradne prostredníctvom internetu, čo sú všetky monitorované médiá, majú vysielanie politickej reklamy zakázané. Vysielatelia prostredníctvom internetu a poskytovatelia AVMS politickú reklamu vysielať, respektíve poskytovať môžu.

„Pri informovaní o voľbách v spravodajských programoch sú vysielatelia povinní poskytovať informácie o všetkých kandidátoch, politických stranách a hnutiach. Spravodajské programy nemôžu byť zamerané v prospech či neprospech týchto subjektov a elektronické médiá o nich musia informovať rovnakým spôsobom. Pri vedení politických diskusií sa odporúča najmä vyhradiť kandidujúcim subjektom vo vysielaní vyvážený priestor a zabezpečiť im rovnaké podmienky na prezentáciu,“ opísala pravidlá kampane v elektronických médiách Jelčová. O pravidlách volebnej kampane informovala RVR vysielateľov opakovane. Ku krajským voľbám publikovala na svojej webstránke 26. septembra stanovisko.

Voľby do orgánov samosprávnych krajov – teda ich predsedov a zastupiteľstiev – sa uskutočnia v sobotu 9. novembra od 7:00 do 22:00. V prípade potreby môžu v obciach začať hlasovať aj skôr, všade však budú volebné miestnosti otvorené do 22:00. Ak kandidát na predsedu samosprávneho kraja nezíska v prvom kole nadpolovičnú väčšinu platných hlasov, do 14 dní bude druhé kolo. Náklady na jesenné krajské voľby budú takmer desať miliónov eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia