Železnice odmietajú kritiku OĽaNO o pochybení a nevýhodnosti pri kúpe pozemkov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Ilustračné foto: pixabay.com.

Ide podľa železníc o nepravdivé, zámerne prekrútené a zavádzajúce tvrdenia. V reakcii na brífing opozičného hnutia uviedli, že na určenie kúpnej ceny pri predaji a výkupe pozemkov je rozhodujúca všeobecná hodnota nehnuteľnosti podľa znaleckého posudku.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) odmietajú kritiku OĽaNO o akomkoľvek pochybení či nevýhodnosti pri kúpe pozemkov od firmy Flavio, s. r. o., v Bratislave – Devínskej Novej Vsi. Ide podľa nich o nepravdivé, zámerne prekrútené a zavádzajúce tvrdenia.

Štátny správca železničnej infraštruktúry vo štvrtok v reakcii na brífing opozičného hnutia uviedol, že na určenie kúpnej ceny pri predaji a výkupe pozemkov je rozhodujúca všeobecná hodnota nehnuteľnosti podľa znaleckého posudku. „To, že znalecké posudky k nehnuteľnostiam môže dodať aj druhá strana, je bežná prax, musia však aj tu byť splnené príslušné legislatívne náležitosti. ŽSR majú povinnosť tieto náležitosti skúmať a overovať, čo v uvedenom prípade bolo splnené a vzhľadom na to ŽSR nemajú dôvod znalca a znalecký posudok spochybňovať,“ informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Pozemky kúpili pre majetkovo-právne usporiadanie

ŽSR vykúpili uvedené pozemky na základe zmluvy z decembra 2017 za 1,21 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (1,45 mil. eur vrátane DPH), cena za štvorcový meter bola 90 eur. Oproti pôvodnej cene na základe znaleckého posudku je to podľa spoločnosti lacnejšie o 290,5 tis. eur. Celková suma bola pôvodne určená vo výške 1,5 mil. eur bez DPH pri cene 111,85 eur na štvorcový meter, neskôr pri osobnom rokovaní s predávajúcim sa dohodli na znížení ceny. Železnice potvrdili, že pozemky vykúpili z dôvodu ich majetkovo-právneho usporiadania, keďže ide o železničnú infraštruktúru. Na tomto území výhľadovo uvažujú aj o výstavbe novej železničnej zastávky, to však ešte musí potvrdiť štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava.

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Foto: zsr.sk.
Cena zodpovedá trhovým cenám v lokalite

Železnice odmietajú aj špekulácie o nevýhodnosti ceny za kúpu pozemkov. „Uvedená cena zodpovedá trhovým cenám nehnuteľností v danej lokalite a intraviláne, za porovnateľné ceny sa predávajú pozemky v danej lokalite. Pre porovnanie – ŽSR v roku 2014 realizovali výkup vedľajšieho pozemku od firmy Lavia, s. r. o.,“ uviedla Pavliková s tým, že v tomto prípade si dali urobiť znalecký posudok železnice.

„Cena bola podľa znaleckého posudku na úrovni 105,96 eur za meter štvorcový. Pri následnom ústnom rokovaní sa ŽSR podarilo vyrokovať výrazne nižšiu cenu vo výške 88,30 eur/meter štvorcový,“ priblížila Pavliková. ŽSR tak vtedy zaplatili celkovo vyše 741 tis. eur bez DPH. V čase tohto výkupu bol generálnym riaditeľom sekcie železničnej dopravy na ministerstve dopravy a výstavby práve Jiří Kubáček, súčasný odborník OĽaNO na dopravu. ŽSR už v roku 2011 na tomto území vykupovali pozemky za 92 eur za štvorcový meter.

ŽSR - logo
Logo Železníc SR. Foto: zsr.sk.
Vlani vykúpili pozemky za dvanásť miliónov eur

Na základe plánu majetkového vysporiadania chcú ŽSR postupne vysporiadať pozemky potrebné pre svoju činnosť, sú však pri tom viazané stratégiou železničnej dopravy, musia dodržiavať legislatívny postup a najmä sú limitované objemom financií, pridelenými každoročne na tento účel. Za minulý rok vykúpili pozemky v celkovej hodnote 12 mil. eur.

Trestné oznámenie pre podozrenie z podvodu

Zástupcovia OĽaNO vo štvrtok informovali, že ŽSR nakúpili v Devínskej Novej Vsi predražené pozemky, keďže okolité pozemky stoja 7 eur za štvorcový meter. Pre podozrenie z podvodu a nehospodárneho nakladania s verejnými zdrojmi opozičné hnutie podáva trestné oznámenie. „Zistili sme, že problémom nie sú len premrštené sumy a podozrivé personálne prepojenia, ale najmä to, že celý nákup sa javí ako podvod. Železnice totiž nakupujú pozemky, ktoré im vôbec netreba, pričom v zmluvách tvrdia presný opak,“ povedal poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz. Odborník OĽaNO na dopravu Jiří Kubáček uviedol, že na pozemkoch je podľa katastra stará nevyužívaná vlečka, ktorá nepatrila železniciam. „Tie teda vôbec neboli nútené vykúpiť predražené pozemky,“ upozornil Kubáček.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie OĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnostiŽSR Železnice Slovenskej republiky