Maloobchodné tržby na Slovensku po roku opäť rástli, potiahol ich zásielkový predaj

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peniaze
Aktuálny januárový rast je však podľa Štatistického úradu SR dôsledkom nižšej porovnávacej základne z minuloročného januára, kedy už bol evidovaný útlm. Foto: ilustračné, Thinkstock
Tento článok pre vás načítala AI.
  • aktualizované 6. marca, 12:24

Tržby v maloobchode v januári dosiahli medziročný rast o 1,9 %. Odvetvie ich navýšilo po roku poklesov.

Aktuálny januárový rast je však podľa Štatistického úradu SR dôsledkom nižšej porovnávacej základne z minuloročného januára, kedy už bol evidovaný útlm.

Rast tržieb v prvom mesiaci si medziročne pripísalo šesť z deviatich sledovaných zložiek maloobchodu.

Vyššie tržby e-shopov

Výsledok najvýznamnejšie ovplyvnili takmer o 30 % vyššie tržby e-shopov. Tržby tohto segmentu po štyroch mesiacoch poklesov podľa úradu radikálne rástli.

Celkovú bilanciu maloobchodu pozitívne ovplyvnil aj prírastok tržieb špecializovaných predajní o 3 % a tiež medziročné zvýšenie tržieb veľkých hyper- a supermarketov o 1,6 %.

„Tržby v e-shopoch sa tak v januári vyvíjali úplne inak než sme boli svedkami v minulosti, keď sa typicky dostávame do útlmu po vianočných nákupoch. Za úvahu preto v tomto prípade stojí na jednej strane zvýšený záujem o online nakupovanie a zároveň možné metodologické zmeny s vplyvom na vykazovanie výkonu tejto kategórie,“ skonštatoval analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.

Pokles v špecializovanom predaji

Naopak, najvýraznejší tlmiaci účinok na výsledok mal pokles tržieb čerpacích staníc, teda predaj pohonných látok o 15,6 %. Boli to tiež dvojciferné poklesy v rámci špecializovaného predaja zariadení pre informatiku a komunikácie, či v predajniach hračiek, športových potrieb, kníh a podobne.

Tržby sa medziročne zvýšili v predaji a oprave motorových vozidiel a motocyklov, a to o 1,6 %. V pluse boli všetky tri zložky tohto typu predaja.

Medziročné navýšenie tržieb o 2,9 % zaznamenali aj reštaurácie a pohostinstvá. Ich tržby dosiahli rast už 16 mesiacov po sebe. Pokles tržieb zaznamenal veľkoobchod a ubytovanie. Vo veľkoobchode tržby medziročne klesli o 1,6 %, v ubytovaní o 1,4 %.

Spotreba domácností má rásť

Vývoj v maloobchode je podľa Horňáka dôležitým ukazovateľom pre spotrebu domácností, ktorá je najväčšou zložkou HDP.

Ako ukázali nedávne dáta, už v závere minulého roka tu bol výrazný nárast reálnych miezd, čo znamená rast kúpyschopnosti obyvateľstva a teda vytvára predpoklady na rast reálnej spotreby domácností.

„Už v tomto roku by sa tak mohla vrátiť k rastu a podporiť ekonomickú aktivitu, keďže aj v tomto roku predpokladáme svižné zvyšovanie nominálnych miezd zamestnancov na úrovni cez 7 %,“ doplnil Horňák.

Postupné zotavovanie

Spotreba domácnosti podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka už svoje dno našla. Naznačuje to spotrebiteľská dôvera, obnovený rast reálnych miezd, či ustupujúca inflácia.

„Predpokladáme preto, že po minuloročnom prepade tržieb by sme tento rok mohli pozorovať ich postupné zotavovanie. Spotreba domácnosti by mala byť v tomto roku jedným z hlavných motorov ekonomického rastu,“ uzavrel Koršňák.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír KoršňákMatej Horňák
Firmy a inštitúcie Slovenská sporiteľňaŠtatistický úrad SRUniCredit Bank