Železnice zrušia 237 spojov, 77 bude premávať s obmedzeniami

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Tradičná železničná trať v Trenčíne
Trenčianska elektrická železnica (TREŽ) je názov medzimestskej trate železničnej dopravy medzi obcou Trenčianska Teplá a kúpeľným mestom Trenčianske Teplice s prvkami električkovej dopravy. Je dlhá približne 5,5 km a v tomto roku sa dožíva už 102 rokov existencie. V posledných dňoch aj tejto železnici hrozilo zrušenie. Trenčianske Teplice, 20. január 2011. Foto: SITA/Tomáš Somr

BRATISLAVA 11. marca (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. plánuje redukovať celkom 314 vlakov, z toho 237 spojov zruší a 77 bude mať časové alebo úsekové obmedzenia. Osobná železničná doprava bude úplne zastavená na piatich tratiach Fiľakovo – hranica, Plešivec – Muráň, Štúrovo – hranica, Medzilaborce, mesto – hranica a Košice – hranica – Hidasnémeti. Agentúru SITA o tom v piatok informoval hovorca ZSSK Alexander Buzinkay s tým, že spoločnosť dostala súhlas samosprávnych krajov na úpravu 76 vlakových spojov. Rokovania o 238 spojoch skončili buď bez ich jednoznačného stanoviska alebo s negatívnym vyjadrením. „Zmena by mala začať platiť ako mimoriadna úprava grafikonu najskôr od 1. mája,“ uviedol Buzinkay. Ide o súčasť opatrení v rámci programu revitalizácie troch štátnych železničných spoločností, o ktorom by vláda mohla rokovať na najbližšom zasadnutí.

Pripravované rušenie a obmedzovanie vlakov je menšie oproti pôvodným plánom osobného železničného dopravcu. Spoločnosť predtým plánovala úplne zrušiť 374 vlakových spojov, čiastočne zrušiť 74 vlakov v určitom úseku jazdy a obmedziť 36 vlakových spojov na niektoré dni v týždni. Osobná doprava mala byť zastavená na piatich tratiach. Doteraz však bola medzi nimi uvedená aj trať Bratislava, Nové Mesto – Petržalka, namiesto nej bude preprava zastavená na úseku Košice – hranica – Hidasnémeti. ZSSK chcela znížiť dopravné výkony o 2,1 mil. na 30,3 mil. vlakokilometrov (vlkm), čím by ušetrila 10,9 mil. eur. Napokon sa majú výkony spoločnosti znížiť iba o 1,14 mil. vlakokilometrov – v žilinskom regióne o 412 tis., košickom o 352 tis., vo zvolenskom o 306 tis., v trnavskom o 40 tis. a bratislavskom o 30 tis. vlakokilometrov.

„Je to kompromis, ktorý zohľadňuje vo veľkej miere stanoviská regiónov. Rozbil nám ale pôvodné nastavené ekonomické parametre, čo povedie k tomu, že tento rok nedosiahneme plánovaný rozsah výkonov 30,3 mil. vlakokilometrov. Bude ich viac, skončíme rok so stratou a budeme žiadať viac peňazí na výkony vo verejnom záujme, než nám bolo odsúhlasené,“ zdôvodnil úpravu pôvodných plánov Buzinkay. „Na druhej strane sme radi, že ľudia chcú vlaky, čo by mali zohľadniť politici v podpore železničnej dopravy,“ dodal.

Na trati Nové Mesto nad Váhom – Myjava – Vrbovce – hranica ostanú tri vlaky do ČR, na trati Čadca – Turzovka – Makov bude sedem obmedzení v úsekoch, na trati Čadca – Skalité budú zrušené tri spoje a zostanú tri spoje do Poľska. Súkromný prepravca bude pravdepodobne od 1. mája zabezpečovať dopravu na úseku Trenčianske Teplice – Trenčianska Teplá. Mala by fungovať ako nostalgicko-historická železnička. Na trati Trenčianska Teplá – Horné Sŕnie – ČR ostane nedeľný spoj pre študentov. Polovica vlakov zostane na trati Trenčín – Chynorany a jeden pár vlakov vypadne na úseku Plešivec – Košice. Na trati Poprad – Studený potok – Tatranská Lomnica budú zrušené vlaky mimo špičiek, tri vlaky zrušia na trati Červená Skala – Margecany v úseku Nálepkovo i medzi Breznom a Tisovcom. Na úseku Brezno – Červená Skala ubudne päť vlakov a na trati Jesenské – Plešivec ostanú tri páry vlakov. Sú to najdôležitejšie zmeny v osobnej doprave, okrem tratí, na ktorých bude doprava úplne zastavená.

Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá má okolo 5 tisíc zamestnancov, podľa revitalizačného programu predpokladá uvoľniť počas troch rokov 621 pracovníkov. Plánovaný počet prepustených však môže byť nakoniec nižší vzhľadom na nižšiu redukciu vlakov. Do začiatku apríla by malo podľa plánu odísť 100 a do mája 131 pracovníkov. K začiatku rokov 2012 až 2014 by malo odísť po 130 osôb. Zoštíhlenie manažmentu má spoločnosti v tomto roku ušetriť 880 tis. eur a v ďalších rokoch 1,3 mil. eur. Celkovo mala spoločnosť týmito opatreniami v tomto roku ušetriť 15,6 mil. eur. Zmena obchodnej politiky a selektívne zvýšenie cestovného môže každoročne zvýšiť tržby o 1,3 mil. eur. Taktiež sa uvažuje o zvýšení cestovného na železnici od augusta tohto roka priemerne o 5 %, ako aj v ďalších dvoch rokoch. Spoločnosť rozsah úpravy cien však zatiaľ nepotvrdila.

Štát sa zaviazal poskytnúť v tomto roku Železničnej spoločnosti Slovensko na prevádzku osobnej dopravy dotáciu vo výške 205 mil. eur. Celková zmluvne dohodnutá strata z prevádzky osobnej dopravy na železnici doteraz predstavovala 228 mil. eur, pričom štátny rozpočet vykrýval 149 mil. eur. Rozdiel vo výške 79 mil. eur financovala ZSSK z bankových úverov. Desaťročná zmluva medzi rezortom dopravy a ZSSK o prevádzke osobnej dopravy na roky 2011 až 2020 má spoločnosti umožniť vyrovnané hospodárenie v budúcich rokoch a použitie dosiahnutého zisku na investície. Rezort dopravy navrhuje uhradiť Železničnej spoločnosti do 30. septembra 2012 spolu 71,93 mil. eur z výkonov vo verejnom záujme za roky 2004 až 2008. Po vyhodnotení výkonov za minulý rok by mal štát uznať a zaúčtovať záväzok 68 mil. eur do konca mája tohto roka. Záväzky z výkonov vo verejnom záujme za roky 2009 a 2010 v predbežnej výške 84,045 mil. eur by mali byť spoločnosti uhradené do konca mája 2013. Štát by mal tiež prevziať investičné záväzky ZSSK vo vzťahu k dohovoru EUROFIMA vo výške 140 mil. eur.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko