Železničný tender pri Trenčíne stojí, musí rozhodnúť súd

Trenčín
Foto: SITA/Rudolf Sivý

BRATISLAVA 14. apríla (WEBNOVINY) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nemôžu v súčasnosti prijímať žiadne rozhodnutia v neukončenom tendri na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá.

Nemôžu tak ani podpísať zmluvu s úspešným uchádzačom, spoločnosťou Skanska SK, a.s., ktorá predložila najlacnejšiu ponuku a mala získať kontrakt za 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Železničiari musia počkať na konečné rozhodnutie Krajského súdu v Bratislave o žalobách na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý začiatkom marca nariadil súťaž zrušiť pre porušenie pravidiel verejného obstarávania.

„Súd rozhodol o odklade vykonateľnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie. V podstate až do právoplatného rozhodnutia súdu musíme čakať a nemôžeme podpisovať zmluvu,“ povedal vo štvrtok na tlačovej besede generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták. V závislosti od rozhodnutia súdu budú železnice zvažovať zopakovanie súťaže na obnovu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá.

Prepadnutie peňazí vraj nehrozí

„Ak by to trvalo veľmi dlho, budeme zvažovať formu ako zrušiť súťaž mimo rozhodnutia úradu, ktoré je zablokované súdom. Ak nájdeme cestu ako zrušiť súťaž, tak ju zrušíme a vypíšeme novú súťaž,“ informoval ďalej Ľupták. Priznal však, že momentálne nemôžu robiť nič. Železnice podľa neho chcú počkať niekoľko mesiacov a ak súd nerozhodne, zvážia ďalšie kroky.

Prepadnutie európskych prostriedkov, určených na modernizáciu trate pri Trenčíne, podľa riaditeľa ŽSR nehrozí. Železnice už chystajú ďalšie nové tendre, aby vyčerpali peniaze z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu pre súčasné programovacie obdobie cez Operačný program Doprava. Pripravujú súťažné podklady pre súťaž na modernizáciu trate Beluša – Púchov, čo je posledná šiesta etapa v rámci modernizácie železnice od Nového Mesta nad Váhom do Púchova.

Zároveň chcú vyhlásiť súťaž aj na práce pri modernizácii trate z Púchova do Žiliny. „Chceli by sme sa dostať čo najskôr do Žiliny. Objem prostriedkov, ktoré máme vyčlenené, na to stačí. V čerpaní sme veľmi ďaleko, máme nakontrahované už 70 % z balíka, prideleného na roky 2007 až 2013,“ poznamenal Ľupták. Neobáva sa, že by železnice nevyčerpali pridelené prostriedky, hrozilo by to podľa neho v prípade, že by všetky súťaže boli zrušené.

Obrovská investícia

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) si želá, aby bol sporný tender pri Trenčíne dokončený a zároveň začal nový na obnovu úseku pred Púchovom. Zdôvodnil to potrebou skompletizovania železničného koridoru medzi Novým Mestom nad Váhom a Púchovom.
Tradičná železničná trať v Trenčíne
Foto: SITA/Tomáš Somr

„Je to obrovská investícia, ale aj logická súvislosť, pretože bez jedného úseku ostatné nebudú. Očakávam, že rozhodnutia prídu v dohľadnej dobe aj preto, lebo vec je na súdnom konaní.

Nastal istý pohyb aj na Úrade pre verejné obstarávanie a je možné, že budú nové rozhodnutia,“ uviedol Figeľ pre agentúru SITA.

Minister očakáva, že ŽSR vypracujú súťažné podmienky pre modernizáciu úseku pred Púchovom do dvoch až troch mesiacov tak, aby mohli byť zverejnené.

ŽSR, Skanska SK, a.s. a trnavská firma TSS Grade, a.s., ktorá v tendri navrhla druhú najlacnejšiu ponuku, podali na súde žaloby na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia ÚVO o zrušení železničného tendra a zároveň navrhli odklad jeho vykonateľnosti. Súd popri odklade vykonateľnosti rozhodnutia úradu zároveň schválil návrh trnavskej firmy na spojenie troch správnych žalôb do jednej. Skanska navyše podala proti rozhodnutiu úradu aj sťažnosť do Európskej komisie. Úrad pre verejné obstarávanie nariadil železničný tender zrušiť na základe kontroly spôsobu zadávania zákazky pred uzatvorením zmluvy. Zdôvodnil to porušením princípu transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov pri verejnom obstarávaní.

Tender z roku 2009

Skanska predložila v tendri najnižšiu cenu, a to 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, a mala získať kontrakt na stavebné práce. Znemožnili to námietkové konania na úrade z iniciatívy TSS Grade a napokon kontrola priebehu súťaže. Trnavská firma, ktorá priebeh tendra aktívne kritizovala, navrhla druhú najlacnejšiu ponuku vo výške 245 mil. eur. Predpokladaná cena prác v obstarávaní, ktoré pôvodne vyhlásili ŽSR, bola vyše 296 mil. eur bez dane, pričom trvanie zákazky bolo naplánované na tri roky a štyri mesiace.

ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ceny, a to 263 mil. eur a 279 mil. eur.

Stavebné práce majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o plánovanú tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati už začali.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Ján FigeľVladimír Lupták