Zmluva pre bratislavský obchvat je uzavretá, môže sa stavať

Diaľnica
Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

ŠAMORÍN 20. mája (WebNoviny.sk) – Realizácia projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) pre bratislavský obchvat na diaľnici D4 a súvisiacu rýchlostnú cestu R7 sa môže začať. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely a zástupca koncesionárskej spoločnosti Zero Bypass Limited Mark Denning Bradshaw v piatok podpísali v Šamoríne koncesnú zmluvu na projektovanie, financovanie, výstavbu, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji, sever – Bratislava, Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov.

Premiér Robert Fico zároveň podpísal memorandum o dlhodobej spolupráci s predstaviteľom koncesionára Carlosom Ugartem. Koncesionárska spoločnosť je zložená z členov víťazného konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Podľa Fica je projekt životne dôležitý

Predseda vlády označil projekt za životne dôležitý. „Pôjde o jeden úplne nový most cez Dunaj (na D4). Bude to obrovská pomoc, ktorá odľahčí diaľničnú sieť cez Bratislavu. Cez Prístavný most denne prechádza stotisíc automobilov. Očakávame, že cez nový most to bude okolo tridsaťtisíc vozidiel, čo bude obrovská úľava pre hlavné mesto,“ povedal Fico. Vysúťažená suma na projekt je podľa neho vynikajúca, keďže ju nikto neočakával. Rozhodnutie o použití formy PPP označil premiér za správne. Na podpise zmluvy sa zúčastnili primátori a starostovia z regiónu. Zero Bypass počíta s účasťou slovenských subdodávateľov.

Minister dopravy očakáva, že koncesionár zabezpečí finančné uzatvorenie projektu čo najskôr, aby sa mohlo začať stavať. „Začne sa stavať v prvom rade na úseku R7, vlastne od Šamorína. Máme už vydané stavebné povolenie, ďalšie dva úseky sú v procese,“ uviedol Brecely. Úsek R7 Dunajská Lužná – Holice povedie severne od Šamorína smerom k Dunajskej Strede.

Ugarte zo Cintry uviedol, že majú záväzky voči bankám, takže musia konať veľmi rýchlo a nevidí dôvod na nedodržanie termínov. „Máme skôr dôvod sa čo najskôr do toho pustiť a skracovať termíny, ako je to len možné. Dodržiavame všetky termíny a dodávky, nikdy sme nič neodovzdali neskôr, ako sme sa zaviazali,“ vyhlásil Ugarte. Nepredpokladá zásadné dopady na dopravu. „Najväčšie prínosy budú, keď projekt skončí, pretože významne odľahčí dopravu v meste. Zároveň to prinesie nové pracovné príležitosti, zvýši sa mobilita a pritiahne to nových investorov,“ uviedol.

Na financovaní sa bude podieľať Európska investičná banka

Koncesionár má dvanásť týždňov na finančné uzatvorenie projektu, môže to však stihnúť skôr. Na financovaní časti projektu na D4 sa bude podieľať Európska investičná banka sumou zhruba 500 mil. eur a svoju účasť potvrdila najnovšie Európska banka pre obnovu a rozvoj. Práve jej vstup do projektu spôsobil odklad podpisu zmluvy o týždeň, keďže pôvodná lehota viazanosti ponuky konzorcia bola do 13. mája. To však svoju ponuku potvrdilo. Štát bude po odovzdaní D4 a R7 do prevádzky splácať koncesionárovi ročne 56,72 mil. eur, takže za tridsať rokov by mal celkovo zaplatiť 1,9 mld. eur vrátane vplyvu inflácie a úrokov. Súčasťou konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group.

Samotná výstavba úsekov D4 a R7 by mala trvať štyri a pol roka, hotové môžu byť postupne do konca roku 2020, ale hlavne na jar 2021. S prípravnými prácami by sa malo začať, pravdepodobne v lete, najprv na úseku R7 Dunajská Lužná – Holice (17,4 km). Ten má zatiaľ ako jediný právoplatné stavebné povolenie.

Termín majetkovo-právneho vyrovnania sa posunul

Brecely poznamenal, že firmy, ktoré sa budú podieľať na projekte, budú musieť mať uvedených vlastníkov v registri konečných užívateľov výhod. „Chceme vylúčiť tieto firmy z verejných financií. Bola to aj naša podmienka pri uzatváraní zmluvy, aby koneční užívatelia výhod boli jasne identifikovateľní, transparentní a známi,“ priblížil minister. Limit v zmluve pre účasť firiem so známymi vlastníkmi s objemom prác najmenej 15 mil. eur je podľa neho primeraný. „Treba si uvedomiť veľkosť celej zákazky. Keby sa všetko ostatné rozdeľovalo pod 15 mil. eur, tak by sme to mohli považovať za špekuláciu, čo sa dá veľmi ľahko odhaliť,“ dodal Brecely. Ugarte povedal, že prinesú dizajn, technolgicko-inžinierske riešenia, ale budú zamestnávať miestnych pracovníkov. Ich podiel by mal byť zhruba 90 %.

Samotná výstavba úsekov D4 a R7 by mala trvať štyri a pol roka, hotové môžu byť postupne do konca roku 2020, ale hlavne na jar 2021. S prípravnými prácami by sa malo začať, pravdepodobne v lete, najprv na úseku R7 Dunajská Lužná – Holice (17,4 km). Ten má zatiaľ ako jediný právoplatné stavebné povolenie.

Vláda 11. mája opätovne súhlasila s uzavretím koncesnej zmluvy aj so zmenami. Koncesionár, ale aj jeho subdodávatelia, ktorí majú dodať aspoň 30 % z hodnoty stavebných prác, ako aj subdodávatelia pri následnej prevádzke a údržbe musia mať zapísaných konečných užívateľov výhod, teda skutočných vlastníkov. Bude sa to týkať aj subdodávateľov prác najmenej za 15 mil. eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Robert FicoRoman Brecely
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR