ŽSR podpísali zmluvu o modernizácii trate Beluša - Púchov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vlak
Foto: SITA

BRATISLAVA 7. marca (WEBNOVINY) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a združenie stavebných firiem Púchov v zložení OHL ŽS, a.s. Brno a Váhostav – SK, a.s. Žilina podpísali v stredu zmluvu o modernizácii železničnej trate Beluša – Púchov pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

Súčasťou modernizácie takmer deväťkilometrového úseku za 91,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty bude aj rekonštrukcia železničných staníc v Beluši a Púchove.

Stavebné práce majú trvať tri roky a majú byť financované z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o šiestu etapu modernizácie železničnej trate z Nového Mesta nad Váhom do Púchova v dĺžke 58,6 kilometra. OHL ŽS a Váhostav uspeli vo verejnej súťaži spomedzi deviatich uchádzačov, keď predpokladaná cena prác bola 194,27 mil.

„Je to trať, ktorá je medzi prioritami Železníc Slovenskej republiky pre najbližšie obdobie – dostať sa čo najrýchlejšie 160-kilometrovou rýchlosťou do Žiliny a následne do Košíc a Čiernej nad Tisou,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták na tlačovej besede po podpise zmluvy o modernizácii trate Beluša – Púchov. Súťaž sa podľa neho uskutočnila za rekordne krátky čas, keďže bola vyhlásená vlani v októbri, a za výbornú cenu.

Ľupták ocenil okrem víťazného združenia aj postoj ôsmich neúspešných uchádzačov za to, že akceptovali prehru a nerobili problémy a obštrukcie. S prácami na úseku Beluša – Púchov predpokladá zhotoviteľ začať v druhej polovici apríla tohto roka a ukončiť ich chce skôr zhruba o dva až dva a pol mesiaca, uviedol výkonný riaditeľ pre dopravné stavby OHL ŽS Václav Bartoněk. „Keď bude odovzdané stavenisko, začnú práce na stavbe,“ dodal.

Nové pracovné miesta

Bez Železnice zastavili zosuv v Malej Lodine múrom
Foto: SITA/Ivan Fleischer

Na modernizácii železnice medzi Belušou a Púchovom by sa malo počas celého obdobia prác zúčastniť podľa odhadov okolo dvesto až tristo pracovníkov oboch firiem. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) to označil za prínos nielen pre tento región, ale aj stavebníctvo a dopravu. „Rozdiel vyše sto miliónov eur je veľmi dôležitým odkazom pre celú spoločnosť, pre stavebné firmy a celý ekonomický sektor,“ povedal Figeľ v spojitosti s predpokladanou a vysúťaženou cenou obnovy trate.

„Potrebujeme striedme a pritom veľké investície, potrebujeme ich kombinovať zo slovenských a európskych zdrojov, aby sme konsolidovali naše rozpočty,“ dodal minister dopravy. Za dôležité pritom považuje pokračovanie modernizácie ďalších železničných tratí od Žiliny smerom na Košice.

Chcú skrátiť čas výstavby a ušetriť

V združení, ktoré bude modernizovať trať Beluša – Púchov, má OHL ŽS ako líder podiel 60 % a Váhostav 40 %. „Sú tam tri ucelené časti, dve urobíme my, jednu OHL,“ povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ
Peniaze
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

Váhostavu Ján Kato. OHL podľa neho vykoná najkomplikovanejšiu časť prác v železničnom uzli v Púchove. Váhostav má pritom uskutočniť rekonštrukciu samotnej staničnej budovy v Púchove a v Beluši.

„Našim záujmom bude skrátiť čas výstavby z hľadiska nákladov,“ dodal Kato. Množstvo pracovníkov pri modernizácii trate bude podľa neho závisieť od rozdelenia prác, keďže netrvajú naraz na celom úseku, aby nebola vylúčená alebo veľmi obmedzená doprava na železnici. „Musíme brať do úvahy, že sa to robí za prevádzky. Vlaky budú chodiť a my budeme používať takzvané výluky na krátke časové úseky, počas ktorých musíme vykonať určité práce,“ dodal Kato.

ŽSR nedávno začali tender na druhú etapu modernizácie trate Púchov – Žilina. Stavebné práce v úseku Považská Teplá – Bytča – Dolný Hričov – Žilina by mali podľa predpokladov stáť 180,6 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty a trvať tri roky. Súčasťou prác bude obnova železničných staníc Bytča a Dolný Hričov. Otváranie ponúk je plánované 16. apríla.

Na trati Nové Mesto nad Váhom – Púchov v súčasnosti pokračujú práce v rámci prvej a druhej etapy modernizácie na úsekoch Nové Mesto nad Váhom – Trenčianske Bohuslavice – Zlatovce a štvrtej a piatej etapy na úsekoch Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša. Tieto dve stavby majú byť ukončené v máji 2013 a 2014.

Tretia etapa prác na úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá zatiaľ nezačala, pretože pre súdne spory nebol tender, trvajúci vyše dva roky, doteraz uzatvorený a ŽSR nemohli podpísať zmluvu s vybraným dodávateľom. V súčasnosti opätovne vyhodnocujú splnenie podmienok účasti uchádzačov v tomto tendri.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ján FigeľVladimír Lupták
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky