Železničná spoločnosť Slovensko dala zmodernizovať vyradené staršie vozidlá na moderné motorové jednotky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Železničná spoločnosť Slovensko dala zmodernizovať do konca tohto roka šestnásť vyradených starších vozidiel na osem moderných dvojdielnych motorových jednotiek (na snímke), určených na osobnú dopravu na regionálnych tratiach. Foto: ZSSK.

Osem dvojdielnych motorových jednotiek bude určených na osobnú dopravu na regionálnych tratiach. Motorové jednotky budú premávať na vybraných trasách v okolí Zvolena.

BRATISLAVA 13. júla (SITA) – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) dala zmodernizovať do konca tohto roka šestnásť vyradených starších vozidiel na osem moderných dvojdielnych motorových jednotiek, určených na osobnú dopravu na regionálnych tratiach.

Motorové jednotky budú premávať na vybraných trasách v okolí Zvolena, informoval vo štvrtok národný osobný vlakový dopravca. Od platnosti nového cestovného poriadku v decembri 2017 by mali zabezpečovať všetky vlaky na linke Kraľovany – Trstená.

Modernizácia bude stáť vyše jedenásť miliónov eur

Modernizácia ôsmich dvojdielnych motorových jednotiek bude stáť 11 055 752 eur, cena za jednu tak predstavuje 1 381 969 eur. Spoločnosť ŽOS Zvolen ako víťaz verejného obstarávania v súčasnosti dokončuje práce na prvom vozidle z tejto série, ktoré ZSSK prevezme už koncom júla.

Do konca roka celkovo získa osem takýchto vozidiel. Zákazku financuje ZSSK z vlastných zdrojov.

Motorová jednotka s prezývkou Mravec je modifikáciou Bagety

Dvojdielna motorová jednotka, železničiarmi prezývaná Mravec, sa skladá z motorového a riadiaceho vozňa, ktoré sú navzájom pevne spojené.

Jednotka je štvornápravová, ľahkej oceľovej konštrukcie s automatickým hydromechanickým prenosom výkonu a je modifikáciou motorovej jednotky 813+913, ktorú cestujúci poznajú aj ako tzv. Bagetu. Tých v súčasnosti ZSSK vlastní 44 kusov. V roku 2014 bola predstavená jednotka série 813+913.110, ktorá je koncepčne podobná s týmto novým vozidlom.

ZSSK si momentálne tri kusy z tejto série prenajíma. Na vozidlách, ktoré má aktuálne zazmluvnené, boli zrealizované viaceré technické vylepšenia. Ako ich základ poslúžili pôvodné motorové vozne radu 810 a prívesné vozne radu 011. Do jednej súpravy je možné spojiť až tri motorové jednotky, pričom ich bude ovládať iba jeden rušňovodič.

Vlaky budú mať moderné zariadenie

„Moderné technológie uľahčia prácu zamestnancom. Jednotky majú nový riadiaci systém s diaľkovým prenosom diagnostických údajov, nový informačný a komunikačný systém, vonkajší a vnútorný kamerový systém, WiFi a meranie spotreby nafty,“ priblížil Michal Vereš, riaditeľ úseku prevádzky ZSSK.

Priestor pre cestujúcich je vybavený čalúnenými sedadlami, klimatizáciou a WIFI pripojením na internet. Celý interiér je označený popismi v braillovom písme. Nová bezbariérová WC bunka s uzavretým odpadovým systémom plne nahradila doterajšie hygienicky nevyhovujúce a zastarané toalety s prepadom. Jeden z nástupných priestorov je nízkopodlažný s výklopnou rampou a možnosťou bezbariérového nástupu imobilných cestujúcich.

ZSSK neplánuje ďalšiu rekonštrukciu týchto vozidiel

Vozidlo je vybavené vonkajším aj vnútorným bezpečnostným kamerovým systémom a automatickým akusticko–optickým informačným systémom pre cestujúcich, ktorý ich informuje hláseniami aj na optických paneloch o priebehu cesty.

Systém ďalej poskytuje možnosť vysielať na vnútorných optických paneloch doplňujúce podrobné alebo mimoriadne informácie a multimediálny obsah.

ZSSK začala realizovať projekt modernizácie motorových jednotiek koncom roka 2015 a začiatkom minulého roka vypracovala súťažné podklady. Po dodaní motorových jednotiek ZSSK neplánuje ďalšiu rekonštrukciu týchto vozidiel.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať