ZSSK dosiahla v prvom polroku 2022 historicky najvyšší podiel internetového predaja cestovných dokladov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Buying online ticket from internet. E ticket on mobile phone screen with schedule in the blurred background. Universal public transportation terminal. Bus, train, metro, subway or underground station
Foto: Getty Images
  • Podiel z tržieb za predaj cestovných lístkov prostredníctvom internetu dosiahol v prvom polroku 2022 hodnotu 30,6 %
  • V druhom kvartáli 2022 eviduje ZSSK historicky najviac, 31 161 stiahnutí, kontinuálne vylepšovanej aplikácie Ideme vlakom

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaznamenala počas prvého polroka 2022 výrazný nárast predaja cestovných dokladov prostredníctvom internetu a historicky najvyšší podiel tržieb a predaných cestovných dokladov prostredníctvom online kanálov (e-shop + aplikácia).

Aplikacia ideme vlakom umoznuje predaj doplnkovyh sluzieb pes batozina bicykel.jpg
Aplikácia Ideme vlakom umožňuje predaj doplnkovýh služieb (pes, batožina, bicykel). Foto: ZSSK

Podiel tržieb za lístky predané prostredníctvom internetového obchodu ZSSK alebo mobilnej aplikácie Ideme vlakom v prvej polovici tohto roku dosiahol 30,6 %. Znamená to, že viac ako štvrtinu všetkých platieb za cestovné doklady zákazníci zrealizovali samoobslužne prostredníctvom moderných foriem online predaja. Prozákaznícke zmeny predajných kanálov ZSSK sú integrálnou a dôležitou súčasťou transformácie spoločnosti.

Zssk.jpg
Foto: ZSSK

Výrazný nárast v online predaji ZSSK zaznamenáva už od novembra 2018, keď bol spustený inovovaný responzívny e-shop a rovnako aj mobilná aplikácia Ideme vlakom. Okrem rýchleho vyhľadania spojenia a intuitívneho nákupu lístka začali nové platformy poskytovať aj informácie o prípadnom meškaní vlaku. Zákazníci tiež môžu využívať Google Pay aj Apple Pay.

Aplikácia Ideme vlakom je kontinuálne vylepšovaná aj na základe pripomienok cestujúcich užívateľov. Začiatkom roka 2022 tak ZSSK prostredníctvom našej aplikácie Ideme vlakom umožnila nákup traťových cestovných lístkov, lôžok a ležadiel. Od 27. 7. boli spustené ďalšie novinky ako napríklad upozornenie na začiatok platnosti a vypršanie platnosti lístka vo forme push notifikácií, či predaj cestovných lístkov a rezervácií na batožiny a bicykel, alebo predaj cestovných lístkov pre psa.

Samostatny nakup doplnkovej sluzby je mozny po zakliknuti moznosti „listok pre seba uz mam.jpg
Samostatný nákup doplnkovej služby je možný po zakliknutí možnosti „Lístok pre seba už mám“. Foto: ZSSK

Tieto internetové doklady si zákazníci môžu kúpiť na všetky vnútroštátne vlaky, ale aj na vnútroštátny úsek vybraných medzinárodných vlakov (tých, ktoré sú v rezervačnej databáze ZSSK). Nové verzie klientskych aplikácii sú dostupné pre všetky platformy a pre všetkých užívateľov Android, iOS a Huawei.

Push notifikacie zakaznikov upozornuju pri jednorazovych listkoch na bliziaci sa zaciatok cesty a vyprsania platnosti listka pri tratovych listkoch aplikacia upozorni na vyprsanie platnosti listka.jpg
PUSH notifikácie zákazníkov upozorňujú pri jednorázových lístkoch na blížiaci sa začiatok cesty a vypršania platnosti lístka, pri traťových lístkoch aplikácia upozorní na vypršanie platnosti lístka. Foto: ZSSK

V priebehu tohto roku ZSSK plánuje aj spustenie predaja medzinárodných cestovných lístkov (EUROPA EXPRES) v mobilnej aplikácií (služba je momentálne interne testovaná). Do budúcna tiež pripravujeme integráciu online komunikácie priamo do aplikácie, prípadne iné inovatívne riešenie, prostredníctvom ktorého budú môcť cestujúci hlásiť všetky nedostatky. Momentálne majú cestujúci, ktorí mali s aplikáciou či e-shopom problémy, alebo majú chuť pomôcť pri vylepšovaní online služieb k dispozícii tieto možnosti:

  • Kontaktné centrum (KC) je vhodné využiť napríklad vtedy, keď zákazník zaplatil a nebol mu vygenerovaný lístok. To znamená, že pri takých podnetoch, ktoré je potrebne vyriešiť urgentne, keďže KC pracuje v režime 24/7. Samozrejme, touto cestou je tiež možné zasielať aj iné podnety, napríklad ohľadom aplikácie, ktoré naši zamestnanci posunú na príslušné oddelenie. KC je pre našich zákazníkov k dispozícii na čísle: 18 188 (Zo zahraničia: +421 24 48 58 188) alebo na e-mailovej adrese: info@slovakrail.sk.
  • Komentáre v jednotlivých online obchodoch – pri sťahovaní/aktualizácii aplikácie z rôznych online obchodov (ako napríklad Obchod Play od Google alebo App Store od Apple) je možné písať recenzie na aplikáciu vo forme komentárov. Táto forma je vhodná na podnety pre jej zlepšenie ako napríklad skvalitnenie užívateľského rozhrania, doplnenie nových funkcionalít a podobne. Na recenzie reagujú naši kolegovia.
  • E-mail (podpora@slovakrail.sk) je vhodný pre hlásenie technických nedostatkov týkajúcich sa IT oblasti, ktoré si vyžadujú hlbšie preverenie. Je vhodné ho využiť, keď má zákazník špecifické problémy s používaním aplikácie.
Tratovy cestovny listok na bicykel je mozne zakupit v zalozke „tratovy.jpg
Traťový cestovný lístok na bicykel je možné zakúpiť v záložke „Traťový“. Foto: ZSSK

Aj pri jednotlivých formách predaja môžeme vidieť, že tie „neosobné“ majú ľudia čoraz viac v obľube. Za prvý pol rok sa tak zvýšil podiel predaja cez aplikáciu Ideme vlakom (4,3 %) a e-shop (26,3 %) oproti predošlým rokom. Za prvý pol rok 2022 tiež pozorujeme pokles predaja cestovných lístkov prostredníctvom kamenných predajní (61,6 %) oproti predošlým obdobiam.

Po vybere trasy volbe doplnkovej sluzby „preprava bicykla a moznosti „listok pre seba uz mam si moze zakaznik vybrat typ a platnost tratoveho listka na bicykel.jpg
Po výbere trasy, voľbe doplnkovej služby „preprava bicykla“ a možnosti „Lístok pre seba už mám“ si môže zákazník vybrať typ a platnosť traťového lístka na bicykel. Foto: ZSSK
Podiely na tržbách za jednotlivé formy predaja v priebehu rokov 2018 – 2022
2018 2019 2020 2021 1-6 2022
aplikácia Ideme vlakom 2,2 % 1,5 % 2,3 % 3,1 % 4,3 %
e-shop www.zssk.sk 17,1 % 21,9 % 21,6 % 22,5 % 26,3 %
SMS 0,3 % 0,3 % 0,5 % 0,7 % 0,6 %
kamenné pokladnice 73,7 % 69,9 % 67,3 % 64,8 % 61,6 %
ostatné (vlakový personál, zmluvný predaj, automaty) 6,7 % 6,4 % 8,3 % 8,9 % 7,2 %
SPOLU 100,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 %

V druhom kvartáli 2022 evidujeme najviac stiahnutí našej aplikácie v histórii spoločnosti. Urobilo tak až 31 161 našich zákazníkov.

Počet stiahnutí aplikácie Ideme vlakom
2018 2019 2020 2021 2022
Q1 13 935 15 658 5 762 19 793
Q2 12 916 9 424 13 667 31 161
Q3 22 803 18 686 29 117
Q4 17 326 21 786 9 177 18 468

Informačný servis

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko