A.T.Kearney: Každý rok prenesieme o 61% mobilných dát viac

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: A.T.Kearney

BRATISLAVA 4. februára (WBN/PR) – Európski telekomunikační operátori sú na rázcestí – musia totiž nájsť rovnováhu medzi zvyšujúcim sa tlakom na ceny a nutnosťou investovať do nových technológií a infraštruktúry. Podľa štúdie globálnej poradenskej spoločnosti A.T. Kearney sa 66 % oslovených top manažérov európskych operátorov domnieva, že v sektore sú potrebné významné zmeny. Porastie síce objem prenesených dát, digitálne produkty a služby, ktoré budú tento rast živiť, sú však doménou gigantov ako Apple, Samsung alebo Google – a to by sa podľa štúdie mali snažiť európski operátori zmeniť. Bez deregulácie v oblasti cenotvorby alebo medzinárodnej konsolidácie to však pôjde len ťažko.

Dopyt po telekomunikačných službách zažíva v Európe boom. Prenos mobilných dát by mal medzi rokmi 2014-2018 narásť podľa A.T. Kearney každoročne o 61%. Objem prenesených dát cez pevné linky potom čaká každoročne 20 % rast. Vyhliadky pre spoločnosti v tomto odbore ale nie sú len optimistické, a to predovšetkým kvôli neustálemu tlaku na nižšie ceny.

Európski operátori musia podľa štúdie European telecom industry needs radical change, sector ‚s top executives tell poradenskej spoločnosti A.T. Kearney stáť na pevnejších základoch. Aby aspoň udržali krok s technologickými gigantmi, ako sú Apple, Samsung alebo Google, mali by telekomunikačné firmy začať predávať digitálne služby a obsah a hľadať strategické partnerstvá s poskytovateľmi digitálnych služieb.

Dôležitou výzvou, pred ktorou teraz európski operátori stoja, je spôsob, ako zvýšiť výnos na zákazníka. Myslí si to viac ako polovica opýtaných top manažérov. „Jedným zo spôsobov, ako dosiahnuť vyššie výnosy, je učiť zákazníkov, ako môžu ešte lepšie využívať internet pre prácu, vzdelávanie, zábavu aj trávenie voľného času,“ hovorí Peter Kováčik z A.T. Kearney, ktorý je špecialistom pre oblasť IT a telekomunikácií. Operátori však budú musieť naďalej investovať do kvalitných sietí, služieb aj zabezpečenia prenášaných dát. Zároveň sa väčšina veľkých európskych hráčov snaží znižovať náklady, a tak pristupujú k outsourcingu a zdieľaniu služieb.

Slovenskí operátori sa podľa Petra Kováčika zatiaľ sústredia hlavne na tradičné služby. „Možno však predpokladať zjednodušovanie core biznisu, postupný prienik do predaja digitálnych služieb a obsahu, a tiež konsolidáciu hráčov na slovenskom trhu,“ dodáva Peter Kováčik.

Regulácia brzdí rozvoj operátorov v Európe, prielom je nutný predovšetkým v troch oblastiach

1. Konsolidácia

Napríklad povolenie ďalšej konsolidácie by umožnilo synergiu nákladových a kapitálových výdavkov, čo by umožnilo ďalšie investície do lepšej infraštruktúry a služieb. Cezhraničná konsolidácia by potom vytvorila viac veľkých hráčov so službami, na ktoré sa dá spoľahnúť. To by sa mohlo týkať aj zdanlivo vzdialených oblastí, ako sú platby alebo inteligentné autá.

2. Cenotvorba

Ďalšou veľkou deregulačnou témou v Európe je spôsob cenotvorby. Pokiaľ nebude nútený, potom môžu operátori ponúkať rôzne služby a balíčky a odlíšiť sa vďaka kvalite poskytovaných služieb.

3. Regulačná asymetria medzi operátormi a ne-operátormi

Regulačné orgány by mali venovať viac pozornosti vyžadovaniu rovnakých štandardov pre ochranu súkromia a ochranu údajov v rámci EÚ od operátorov aj iných spoločností. Rovnako tak by mali regulátori odstrániť asymetriu medzi operátormi a inými spoločnosťami v oblasti tvorby balíčkov služieb alebo v oblasti cross-subsidizing.

Závery štúdie v angličtine nájdete na https://www.kearney.com/not-found

O spoločnosti A.T. Kearney

Spoločnosť A.T. Kearney bola založená v Chicagu v roku 1926. So svojou viac než 80-ročnou históriou je jedným z priekopníkov a svetových lídrov v oblasti poradenstva pre vrcholový manažment. Na českom a slovenskom trhu pôsobí od roku 1992. Hlavným cieľom A.T. Kearney je posilnenie konkurenčnej pozície jej klientov a dlhodobej hmatateľné zvýšenie hodnoty pre ich akcionárov. Poradenský prístup je zameraný v prvom rade na klienta, sekundárne však mieri aj na všetky ostatné zainteresované strany – od manažmentu a zamestnancov cez akcionára a dodávateľa až po verejný sektor.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe A.T. Kearney