Atlas pasívnej infraštruktúry zastavili, odborníci to vítajú

Brecely
Člen strany #Sieť a budúci minister dopravy Roman Brecely počas brífingu strany #Sieť k personálnym nomináciám strany. Bratislava, 21. marec 2016. Foto: SITA/Marek Mrviš

BRATISLAVA 14. augusta (WebNoviny.sk) – IT odborníci z občianskeho združenia Slovensko.Digital vítajú rozhodnutie ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Romana Brecelyho (Sieť) zastaviť projekt Atlas pasívnej infraštruktúry v hodnote takmer 50 miliónov eur.

Ako uviedli zástupcovia Slovensko.Digital vo svojom stanovisku, vo februári tohto roka spoločne s Alianciou Fair-Play upozornili na viacero IT nákupov, ktorým chýbali podkladové štúdie. „Medzičasom bol zastavený projekt elektronických kartičiek poistencov na Ministerstve zdravotníctva SR, projekt automatických radarov na Ministerstve vnútra SR, a v piatok sa minister dopravy Brecely rozhodol zrušiť projekt na vybudovanie Atlasu pasívnej infraštruktúry,“ zhrnuli v stanovisku.

Tender vyhlásilo ešte bývalé vedenie

Tender v predpokladanej hodnote 48 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty vyhlásilo v minulom roku bývalé vedenie ministerstva dopravy na čele s Jánom Počiatkom (Smer – SD). Šéf rezortu po nástupe na post ministra dopravy zostavil špeciálny tím expertov, ktorý dostal za úlohu preveriť rozbehnuté tendre v oblasti IT. „Po detailnom preskúmaní dospel tím k záveru, že projektu Atlas pasívnej infraštruktúry nepredchádzala detailne spracovaná analýza so všetkými dopadmi a následkom toho nie je jasný rozsah projektu ani viaceré technické otázky. Preto som sa rozhodol zrušiť verejné obstarávanie tohto projektu a vrátiť sa do analytickej fázy,“ povedal Brecely.

Atlas pasívnej infraštruktúry je podľa rezortu dopravy potrebným projektom, ktorý má okrem zmapovania telekomunikačných vedení pre mobilné a pevné siete obsahovať aj aktuálne údaje o dopravných a inžinierskych sieťach, vodohospodárskych vedeniach, elektroenergetických, plynárenských a tepelných zariadeniach. Projekt však doteraz nemá identifikovaný spôsob, akým sa budú získavať potrebné zdrojové dáta od komerčných subjektov a neobsahuje príslušnú finančnú špecifikáciu. Predošlé vedenie ministerstva dopravy začiatkom tohto roka vybralo za dodávateľa IT systému spoločnosť Slovak Telekom, a. s., ale zmluvu s ňou nepodpísalo.

Odborníci zo Slovensko.Digital projektu vyčítali predraženosť a preto rozhodnutie vítajú. Zároveň vláde pripomínajú, že rovnako treba analyzovať aj ďalšie veľké projekty, ktoré začiatkom roka vyvolali pochybnosti IT komunity. Narážajú pri tom na nákup internetového pripojenia pre školy (EDUNET) na ministerstve školstva, Informačný systém výstavby na rezorte dopravy a Informačný systém Sociálnej poisťovne.

Upozorňujú aj na nákup systému pre Sociálnu poisťovňu

EDUNET mal nahradiť projekt Infovek a zabezpečiť pripojenie škôl k internetu za viac ako 70 miliónov eur. Ešte v marci ho spolu s neziskovkami kritizovali aj zástupcovia telekomunikačného trhu a vyčítali mu nastavenie, ktoré obmedzovalo konkurenciu. „Aktuálne platná zmluva na Infovek medzi Ministerstvom školstva a spoločnosťou Slovak Telekom končí v septembri 2016 a nákup nového pripojenia pre školy je podľa nášho názoru nezvládnutý. Od marca sme však nevideli žiadnu analýzu, ako plánuje rezort v tejto situácii postupovať,” konštatoval Ján Hargaš zo Slovensko.Digital.

Rovnako odborníci očakávajú vyjadrenie k nákupu Informačného systému výstavby na Ministerstve dopravy vo výške viac ako 40 miliónov eur. Tento systém mal elektronizovať stavebné konanie, ale nebola k nemu zverejnená analýza jeho ekonomickej výhodnosti. „Tento projekt mala prehodnotiť tá istá komisia, ktorá nakoniec odporučila zastaviť Atlas pasívnej infraštruktúry. Výstupy komisie však nie sú známe. Budeme preto ministerstvo žiadať o vyjadrenie aj k tomuto projektu,” uviedol Hargaš.

Posledným projektom, na ktorý odborníci upozorňujú, je nákup informačného systému pre Sociálnu poisťovňu za viac ako 70 miliónov eur. „Sme v kontakte s ministerstvom práce aj so Sociálnou poisťovňou. Rovnako ako pri ostatných projektoch nám okrem iného chýba poctivá a aktuálna štúdia, ktorá by zhodnotila náklady a prínosy tejto investície. Práve nekvalitná štúdia bola dôvodom na zastavenie Atlasu pasívnej infraštruktúry, a preto nás zaujíma aj pri projekte Sociálnej poisťovne,“ uzavrel Hargaš.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR