Autá dostávajú v zime zabrať, prevenciou je údržba

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Mráz
Foto: romportal.com

POPRAD 31. januára (WEBNOVINY) – Nízke teploty, ktoré v severných okresoch Slovenska klesajú aj pod mínus 20 a niekde sa približujú až k mínus 30 stupňom Celzia, trápia nielen ľudí, ale kladú zvýšené nároky aj na prevádzku automobilov.

Podľa vedúceho servisu spoločnosti Autonova v Poprade Štefana Hudáka ideálne je mať auto v týchto dňoch zaparkované v garáži.

Keďže väčšina obyvateľov, hlavne sídlisk, nemá takúto možnosť, vodiči by nemali zabúdať na niekoľko odporúčaní. Najdôležitejší krok mali podľa Hudáka motoristi urobiť ešte pred príchodom zimy, a to nechať si skontrolovať auto pred zimou.

Tí, ktorí tak nestihli urobiť, môžu mať počas súčasných extrémnych mrazov problémy hlavne pri rannom štartovaní auta. Asi najviac namáhanou súčasťou vozidla je v zime akumulátor. Kapacita akumulátora v zime môže klesnúť aj na polovicu, čo môže mať za následok, že vodičovi sa nepodarí auto vôbec naštartovať. Dôležité je podľa Hudáka použiť aj kvalitný olej.

Ráno škodia autu vysoké otáčky

MINI Cooper
Rýchlomer je obrovský a dosť mimo zorného poľa vodiča. Digitálny údaj o rýchlosti si však môžete nechať zobrazovať aj cez palubný počítač na otáčkomer. Foto: Ondrej Rabatin

Pri súčasných teplotách je najvhodnejšie mať v motore olej so špecifikáciou 5W-40. Prvé číslo určuje viskozitu oleja v zimnom období a čím je toto číslo nižšie, tým je vhodnejšie pre zimnú prevádzku.

Konkrétne číslo 5W je vhodné pre štartovanie a prevádzku pri teplotách až do – 25 až – 30 stupňov Celzia. Druhé číslo určuje viskozitu oleja v letnej prevádzke.

„Pri prvom štartovaní netreba hneď vozidlo vytáčať do vysokých otáčok, maximálne do 2 000 až 2 200 otáčok za minútu,“ uviedol Hudák. Platí to najmä pri naftových motoroch, pretože tu navyše trpí turbo a pri vyšších otáčkach dochádza k pretlaku v mazacej sústave.

Pri prvej rannej jazde, keď je motor ešte studený, neodporúča Hudák vytáčať auto na maximum. Prvých päť až desať minút jazdy ísť len pod miernou záťažou a až neskôr môže vodič auto vytáčať aj do vyšších otáčok. „Vtedy sa aj predĺži životnosť motora a nedochádza k deštrukcii súčastí motora,“ dodal Hudák. Pri krátkych jazdách v zime tiež neodporúča vypnúť auto hneď po zaparkovaní, ale vodič by ho mal vypnúť až po nejakej minúte-dvoch.

V prípade, že sa ráno nepodarí auto naštartovať, neodporúča Hudák autá rozťahovať či roztláčať, keďže môže dôjsť k poškodeniu motora. Ideálne je podľa neho zavolať si asistenčnú službu, ktorá si s takýmto vozidlom poradí. Práve „vybité“ akumulátory sú v týchto dňoch aj najčastejšou príčinou, pre ktorú vodiči volajú asistenčnú službu. Za zváženie stojí aj štartovanie pomocou štartovacích káblov.

Ak ich chce motorista použiť, mali by vyhovovať potrebným normám, pretože v servisoch sa odborníci často stretávajú s tým, že vodiči si nakúpia rôzne lacné štartovacie káble, ktoré neplnia svoj účel a v niektorých prípadoch môže dôjsť aj k poškodeniu auta.

Námraza môže poškodiť sklo

Arktická zima v Rumunsku
Foto: SITA/AP

Okrem akumulátora je v zime namáhaný aj štartér, ktorý odporúča Hudák ešte pred zimou skontrolovať, prípadne premazať. Skontrolovať pred zimou treba aj chladiacu kvapalinu.

Zabudnúť netreba ani na vodu v ostrekovači. Kým v niektorých regiónoch stačí použiť kvapalinu do – 20, v severnejších regiónoch je potrebné použiť vodu až do – 30.

V opačnom prípade môže voda zamrznúť a roztrhnúť nádobku, prípadne „vytlačiť“ hadičky od ostrekovačov alebo sa poškodia trysky ostrekovačov.

Pri rannom čistení okien odporúča Hudák použiť aj prípravok na rozmrazenie námrazy na oknách, aby nedošlo pri mechanickom čistení okien k jeho poškriabaniu.

V tejto súvislosti si Hudák spomenul na prípad, keď chcel jeden vodič rozmraziť vodu v ostrekovači teplovzdušnou pištoľou. Výsledkom bolo vznietenie vozidla a následné zhorenie celého motorového priestoru auta.

Pozor treba dávať aj na gumičky stieračov, ktoré zvyknú primrznúť ku sklu. Najlepšie je ich ešte večer niečím podložiť. Vodiči by počas zimnej prevádzky nemali zabúdať ani na pneumatiky. Štefan Hudák vôbec neodporúča používať celoročné pneumatiky. Zimné pneumatiky by mali mať v dobrom stave so vzorkou, ktorá má aspoň 60 % vzorky novej pneumatiky.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať