Bazometer: Chodci na diaľnici

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Polícia
Foto: Ilustračné foto SITA/Ľudovít Vaniher

BRATISLAVA 9. júla (WEBNOVINY) – Hneď na začiatku by som chcel dať do pozornosti ustanovenie zákona o cestnej premávke, ktoré upravuje osobitosti premávky na diaľnici a rýchlostnej ceste. V §-e 35 sa okrem iného uvádza:

1) Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané…

Napriek jasnému zákazu existujú však aj situácie, kedy sa po diaľnici alebo rýchlostnej ceste môžu chodci pohybovať celkom legálne. A to v prípadoch, keď pri núdzovom státí vyvolanom poruchou motorového vozidla alebo pre chybu na náklade jeho vodič alebo spolujazdec plnia povinnosti vyplývajúce z §-u 24 a to:

3) Vodič vozidla, ktoré je povinne vybavené prenosným výstražným trojuholníkom, je povinný tento trojuholník použiť počas núdzového státia…. Vodič je povinný trojuholník umiestniť na okraji vozovky tak, aby ho prichádzajúci vodiči včas a zreteľne videli, a to vo vzdialenosti najmenej 50 m za vozidlom a na diaľnici a rýchlostnej ceste najmenej 100 m za vozidlom…

Vtedy sa z vodiča alebo spolujazdca stáva chodec. Rovnako tak sa vodič alebo jeho spolujazdci stávajú chodcami počas celej doby, kedy sa snažia poruchu vozidla alebo chybu nákladu odstrániť priamo na mieste núdzového státia, prípadne čakajú na odťahové vozidlo. Aby takáto činnosť bola relatívne bezpečná na všetkých diaľniciach a rýchlostných cestách sú vybudované aj odstavné pruhy. Pojem relatívne bezpečná činnosť som použil zámerne, lebo nie je žiadnou výnimkou, že do vozidla stojaceho v odstavnom pruhu z nepochopiteľného dôvodu narazí vodič auta jazdiaceho po diaľnici. Vzhľadom na vysokú rýchlosť bývajú následky zrážky mimoriadne tragické.

Ján Bazovský
Foto: SITA

Oveľa zložitejšia situácia je na úseku diaľnice D1 Bratislava – Trnava. Zvýšením počtu jazdných pruhov sa tento úsek dostal do režimu „cesta vo výstavbe“ a chýbajúci odstavný pruh nahradili miesta na núdzové státie. Zastavením vozidla, hoci v pravom jazdnom pruhu, vždy dôjde k ohrozeniu nielen iných vodičov ale aj celej osádky stojaceho auta.

Vysoké teploty v letných mesiacoch dávajú poriadne zabrať pneumatikám a pri jazde v kolónach aj chladiacim sústavám vozidiel. Častejšie defekty a „zovretá voda“ sú pravidelným sprievodným javom tohto obdobia. Týkajú sa tiež už spomenutého úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Čo však robiť, aby sa vodiči – chodci na ňom vyhli tragickým dopravným nehodám? Prakticky majú dve možnosti.

Pokiaľ dôjde k takej poruche na vozidle, ktorá za žiadnych okolností už nedovolí pokračovať v jazde, najbezpečnejšie je označiť vozidlo ako prekážku v cestnej premávke, okamžite telefonicky informovať dispečing Národnej diaľničnej spoločnosti, odťahovú službu a odpratať sa na bezpečné miesto ďalej od kraja cesty.

Odtiahnutie pokazeného auta by malo vždy prebiehať za asistencie pracovníkov NDS a po zabezpečení miesta prenosnými dopravnými značkami alebo zariadeniami. Možno to bude znieť trocha divne, ale tento postup by mali vodiči dodržať aj keď sa rozhodnú opraviť hoci len obyčajný defekt alebo hľadať a dolievať do chladiča vodu priamo na ceste. Náklady na výjazd servisných vozidiel NDS sú totiž v porovnaní s hodnotou ľudského života takmer zanedbateľné.

Druhou možnosťou na odstránenie poruchy vozidla je využiť núdzové odstavné plochy. Pri troche opatrnosti sa dá aj na aute s pokazeným chladením, či s prázdnou pneumatikou prejsť ešte ten kilometrík. V tejto súvislosti je tiež na mieste otázka, čo je vzácnejšie. Či jedna znehodnotená pneumatika alebo ľudský život. Navyše, keď sa na úseku diaľnice D1 Bratislava – Trnava tých núdzových odstavných plôch nachádza pomerne dosť a dopravné značky informujú aj o vzdialenosti k najbližšej z nich. Na odstraňovanie akejkoľvek poruchy môžu vodiči využiť tiež parkoviská, čerpacie stanice a v najhoršom prípade časti odbočovacích alebo pripájacích pruhov. Je to vždy bezpečnejšie, než sa motať okolo auta v rýchlych priebežných jazdných pruhoch.

Poznám slovenskú motoristickú mentalitu a preto by nebolo od veci umiestniť na tomto úseku diaľnice tabule, informujúce o sieti núdzových odstavných plôch a nabádajúce vodičov na ich prednostné využívanie. Možno v premávke prospeli viacej než tie s nápisom: Tento úsek spravuje SSUD…

Rada na záver:

Po celom úseku diaľnice D1 Bratislava – Trnava sú informatívne smerové značky – kilometrovníky aj s uvedením núdzového telefonického kontaktu na dispečing NDS. Pokiaľ si ho vodiči neuložia do mobilných telefónov, môžu ho získať v informačných centrách všetkých operátorov aby v prípade poruchy vozidla nemuseli behať po diaľnici ako veľmi zraniteľní chodci.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Bazovský