Bazometer: Nebezpečný náklad

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Naložené auto
Foto: Roberto Neumiller

BRATISLAVA 24. júna (WEBNOVINY) – Podľa názvu môjho článku by sa mohlo zdať, že budem rozoberať problémy súvisiace s Európskou dohodou o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí známej viac pod skratkou ADR. Možno veľa čitateľov sklamem, lebo bude len o preprave celkom obyčajného nákladu, ktorý sa vinou nezodpovedných vodičov a fyzikálnych zákonov v určitom okamihu cestnej premávky stáva nebezpečným.

V letných mesiacoch sa viacej než inokedy objavujú na cestách osobné autá alebo jazdné súpravy s prípojnými vozidlami, na ktorých vodiči prevážajú rôzny stavebný materiál, čerstvú úrodu, kúpené zariadenie a spotrebiče pre domácnosti, batožinu na dovolenku a podobne. Moje dlhoročné skúsenosti z ciest svedčia o tom, že mnohí vodiči vzhľadom na rozmery, hmotnosť a povahu nákladu dosť často improvizujú a nesprávnym uložením nákladu, jeho nedostatočným zabezpečením proti pohybu vedome alebo z nedbalosti počas jazdy ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky. Aké sú aktuálne pravidlá upravujúce prepravu nákladu? V zákone o cestnej premávke č. 8/2009 je uvedené:

§ 51

Preprava nákladu

(1) Pri preprave nákladu sa nesmie prekročiť najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla, najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy, najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla ani najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravy vozidla.

(2) Náklad musí byť na vozidle riadne umiestnený, rozložený a upevnený, aby neohrozoval bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, neznečisťoval ani nepoškodzoval cestu ani jej okolie, nespôsoboval nadmerný hluk, neznečisťoval ovzdušie a nezakrýval svetlomety a svietidlá vozidla, odrazové sklá, tabuľku s evidenčným číslom a vyznačenie najvyššej povolenej rýchlosti. Náklad musí byť zabezpečený tak, aby pri zmene rýchlosti jazdy alebo zmene smeru jazdy vozidla sa nezošmykol, neprevrátil, nespadol alebo sa inak voľne nepohyboval. Predmety, ktoré možno ľahko prehliadnuť, nesmú prečnievať po strane vozidla. Sypký materiál musí byť vždy zakrytý tak, aby sa zabránilo jeho vysypávaniu na cestu počas jazdy. …

(5) Podmienky a spôsob označovania nákladu prečnievajúceho vozidlo ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo vnútra.

Ján Bazovský
Foto: SITA

Podmienky prepravy nákladu možno rozdeliť do dvoch skupín. Tie, ktoré vieme a tie, ktoré musíme predvídať. Tie, ktoré vieme hneď na mieste nakladania predmetov na nosič batožiny na aute alebo do prípojného vozidla sa týkajú prvého odstavca uvedeného paragrafu. Aby sme dodržali literu zákona, stačí nahliadnuť do osvedčenia o evidencii vozidla a zistiť jeho celkovú hmotnosť, alebo najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť prípojného vozidla. Podmienky prepravy nákladu, ktoré musíme predvídať sú dané fyzikálnymi zákonmi a to konkrétne silou zotrvačnosti a odstredivou silou. Veľmi jednoducho povedané, ich pôsobením počas jazdy v zákrutách sa relatívne zvyšuje hmotnosť nákladu v závislosti od rýchlosti vozidla a polomeru zákruty a pri brzdení v závislosti od rýchlosti vozidla a dráhy jeho spomalenia. Pri uložení nákladu a jeho uviazaní treba s nimi vždy počítať. Pokiaľ prepravovaný náklad presahuje rozmery vozidla, treba ho označiť. Vyhláška MV SR č. 9/2009 túto povinnosť upravuje nasledovne:

§ 3

Označovanie prečnievajúceho nákladu

Ak náklad prečnieva vozidlo vpredu alebo vzadu viac ako o 40 cm alebo ak náklad na vozidle alebo na jazdnej súprave prečnieva do strany, prečnievajúci koniec nákladu musí byť označený reflexným označením s červenými a bielymi pruhmi širokými 70 mm až 100 mm a smerujúcimi od pozdĺžnej strednej roviny vozidla pod uhlom 45 o nadol. Najmenšia plocha tohto označenia musí byť 0,20 m2, pričom táto plocha musí mať tvar pravouholníka s dĺžkou jednej strany najmenej 400 mm. Za prečnievajúci náklad sa považuje aj bicykel alebo iný predmet prepravovaný na nosiči namontovanom vzadu na vozidle.

Uchytenie tabule s reflexným označením na niektoré druhy prepravovaného nákladu je dosť nepraktické, ale iný spôsob označenia nie je prípustný. A je tu ešte jedna povinnosť, ktorú vodiči jazdných súprav dosť často porušujú. Ustanovenie §-u 4, ods. 7, Vyhlášky ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR č. 464/2009, ktoré znie:

Motorové vozidlo musí byť vybavené vonkajšími spätnými zrkadlami na sledovanie cesty za vozidlom a vedľa seba na každej strane vozidla. Ak prípojné vozidlo svojimi rozmermi po pripojení k ťažnému vozidlu neumožňuje vodičovi riadny výhľad z miesta vodiča vonkajšími spätnými zrkadlami, musí byť ťažné vozidlo vybavené doplnkovými spätnými zrkadlami s väčším vysunutím alebo iným zariadením, ktoré zabezpečí riadny výhľad.

Rada na záver:

Každý zodpovedný vodič by mal počas jazdy priebežne sledovať aj uloženie a uchytenie prepravovaného nákladu. Pokiaľ to nie je možné pomocou spätných zrkadiel tak aj častejším odstavením vozidla.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Bazovský