Bazometer: Vodiči začiatočníci

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Autoškola
Foto: zilina-gallery.sk

BRATISLAVA 10. marca (WEBNOVINY) – Keď pred desiatimi rokmi zneužili teroristi leteckú dopravu a zaútočili na Ameriku, zatriasli sa kryty civilnej ochrany aj na Slovensku. Zrazu boli médiá plné šokujúcich informácií, že ich je málo, chýbajú ochranné masky a pranierovanie štátnych orgánov zodpovedných za našu bezpečnosť pri podobnom útoku nemalo konca – kraja. Prešlo desať rokov a čo sa stalo? Nič! Lebo akýkoľvek „cirkus“ trvá na Slovensku maximálne dva, tri mesiace.

Obávam sa, že rovnaký osud postihne aj problém vodičov – začiatočníkov. Pod ťarchou smernice Európskej únie zaväzujúcej Slovenskú republiku znížiť počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách do roku 2010 na polovicu, a možno aj náhodným zhlukom okolností, vyšlo najavo, že vodiči – začiatočníci sú veľkou hrozbou na cestách a treba s tým niečo robiť. Najskôr však treba pripomenúť, že mladí vodiči aj v minulosti zavinili množstvo smrteľných dopravných nehôd len im vtedy nikto nevenoval zvýšenú pozornosť. Teraz sa s návrhmi na riešenie akoby roztrhlo vrece. Novely zákonov smerujúce k sprísneniu vydávania vodičských oprávnení, zavedenie akejsi skúšobnej doby, obmedzenie jazdy začiatočníkov v nočných hodinách, zmeny v obsahu a rozsahu vzdelávania a výcviku v autoškolách, jazda pod dozorom skúsených vodičov atď…

Ján Bazovský
Foto: SITA

Pozrime sa bližšie, aké sú reálne možnosti na lepšiu a zodpovednejšiu prípravu vodičov – začiatočníkov na vedenie motorových vozidiel v súčasnej dobe. Legislatívny proces orientovaný na novelizáciu niektorých ustanovení zákonov súvisiacich s dopravou a cestnou premávkou je nevyhnutným, aj keď si myslím, že je až tým posledným ohnivkom v celej reťazi opatrení. Prečo až posledným? Podľa chystanej zmeny zákona č. 8/2009 o premávke na cestách dostane mladý vodič oprávnenie na vedenie motorového vozidla len na dobu určitú. Keď sa počas nej dopustí závažných dopravných priestupkov alebo spôsobí dopravnú nehodu, o oprávnenie príde. No pri tej jeho dopravnej nehode môže zahynúť hneď niekoľko osôb. Zadržaný vodičský preukaz im už život nevráti. Represívny účinok zákonov je naozaj na poslednom mieste a pred ním by mal „úradovať“ ten preventívny. Rámec zákonných opatrení, ktorý by zaväzoval mladého vodiča povinne si zvyšovať svoje teoretické a praktické schopnosti. Napríklad, v priebehu niekoľkých rokov absolvovať kurzy ďalšieho vzdelávania a výcviku zameraného na zvládanie krízových situácií, šmykov, defenzívnej jazdy a dopravnej psychológie. Je oveľa výhodnejšie opakovane si nacvičiť takéto situácie na bezpečnom mieste ako raz a možno naposledy priamo v cestnej premávke. Ich základy by mal už získavať počas základného kurzu vo výcvikových zariadeniach autoškôl. Lenže… Zmena obsahu teoretickej a praktickej prípravy v autoškolách nie je až taká jednoduchá. Na zmenu metodiky treba zmeniť zákon o autoškolách, na zmenu teoretickej výučby treba vyrobiť nové učebné pomôcky, preškoliť inštruktorov, na praktický výcvik treba vybudovať alebo zabezpečiť zodpovedajúce cvičné priestory a iné technické prostriedky. Samozrejme, všetko niečo stojí. Neviem odhadnúť výšku nákladov na takúto zmenu ale určite viem, že bez prispenia štátu by boli pre mnohé autoškoly likvidačné. Tak ako ďalej?

Poisťovne na Slovensku z vybraného povinného zmluvného poistenia vozidiel každý rok „nalievajú“ do zvláštneho účtu ministerstva vnútra okolo 25 miliónov eur. Podľa zákona o poisťovniach sa tieto finančné prostriedky môžu využívať len na nákup technických prostriedkov slúžiacich na záchranu ľudských životov v cestnej premávke. Som presvedčený, že za tie roky majú príslušné záchranárske zložky tých prostriedkov už naozaj dosť. Mohli by ich konečne využiť aj na výstavbu „technických“ objektov centier bezpečnej jazdy, na výrobu nových „technických“ učebných pomôcok pre autoškoly a na „technické“ vybavenie centier ďalšieho vzdelávania a výcviku vodičov.

Rada na záver:

Pri ťahaní vodičov – začiatočníkov na profesionálnu úroveň asi najviac zaberie reťaz zložená z kvalitnej prípravy vo výcvikových zariadeniach autoškôl, z povinného ďalšieho vzdelávania a výcviku mladých vodičov a z legislatívy s účinnou represívnou, ale aj preventívnou funkciou.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Bazovský