Čas pre kompaktné volanty?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Foto: PR.Konektor

BRATISLAVA 5. decembra (WBN/PR) – Menší volant bol donedávna výsadou športových áut, prípadne pasiou fanúšikov tunningu. Čím menší, tým lepší. Časy sa však menia a prvé lastovičky v podobe malého (kompaktného) venca nájdeme dnes už aj v masovo produkovaných autách. Trend, alebo len rozmar?

Rýchlejšie reakcie – vyššia bezpečnosť, ľahšie parkovanie

Ak ste fanúšikom športovejšej jazdy, tak malý volant je určený práve vám. Ponúka totiž lepšiu manévrovateľnosť, rýchlejšie reagujete na podnety, často nepredvídateľné. A v takýchto situáciách rozhodujú často zlomky sekundy. „Základným predpokladom pre malý volant v bežnej premávke je posilňovač riadenia. Volant menších rozmerov je mimoriadne citlivý. Športový jazdec túto vlastnosť priam vyhľadáva,“ potvrdzuje dopravný analytik J. Drahovský.

Mestskí vodiči ťažia z väčšej flexibility okrem bežnej premávky tiež pri parkovaní. Kratší záber umožňuje lepšie sa trafiť do maličkých miest na parkovanie, ktoré mestá ponúkajú.

Očami vždy na vozovke

Malý volant umožňuje priamy pohľad na vozovku bez rušivého skláňania očí na palubnú dosku, keďže tú má vodič v rámci periférneho videnia v zornom uhle pohľadu. Vďaka tomu má aj nepozorný šofér plnú kontrolu a pozornosť, čo výrazne zvyšuje jeho bezpečnosť.

Treba si uvedomiť, že s rastúcou rýchlosťou vidí vodič čoraz menej – zmenšuje sa totiž jeho zorný uhol. „Kým v pokojovom stave vidí vodič periférne až do 110 stupňov, pri rýchlosti nad 120 km/hod je to už len 20 stupňov. Vnímame teda len predmety v diaľke a nie to, čo sa nachádza 10 metrov pred nami,“ upozorňuje znalec odboru cestnej dopravy J. Borlok.

Aj preto môže mať každé sklopenie pohľadu na palubnú dosku pri štandardnom volante fatálne dôsledky. Kým pri malom má vodič všetky údaje v zornom uhle, a teda sa môže maximálne sústrediť na vozovku.

To potvrdzuje aj I. Orviská z Peugeotu. „Bezpečnosť bola jedným z kľúčových dôvodov na použitie malého volantu v novom Peugeote 308 ako v jednom z prvých sériovo vyrábaných vozidiel tohto druhu. Volant s kompaktnými rozmermi zlepšuje ovládateľnosť a zintenzívňuje pocity z jazdy. Vďaka presnému a informujúcemu elektrickému posilňovaču riadenia je manévrovanie v meste veľmi ľahké,“ objasňuje Orviská.

Pozor na trhnutia!

S menším volantom však nutné narábať opatrnejšie, keďže na každý pohyb reaguje o niečo citlivejšie. Tu však oproti klasickým „tvrdým“ športovým volantom nastupujú na pomoc najmodernejšie technológie. „Najmä menej skúsení vodiči by mali s menším volantom narábať opatrnejšie. Ale aj tu prichádzajú nové technológie, ktoré v závislosti od rýchlosti menia pomer prevodu alebo silu, ktorou treba volant vychyľovať z priameho smeru a samé stabilizujú volant do priameho smeru,“ upozorňuje na riziká dopravný analytik J. Drahovský.

Ako zvládnuť prechod

Paradoxne, zvykanie si na menší volant zrejme ani nepocítite. „Sadla som si za volant a všetko išlo akosi samo,“ povedala bezprostredne po vyskúšaní automobilu s kompaktným volantom známa moderátorka športu a skúsená vodička Petra Ázacis.

Samozrejme, veľké volanty nevymrú a vždy budú mať svojich vášnivých fanúšikov. Z časti je to spojené s detským snom mnohých – byť šoférom autobusu, či kamiónu (ku ktorým veľký volant neodmysliteľne patrí), z časti ide o prirodzené spojenie veľké vozidlo + veľký volant.

VÝHODY MALÉHO VOLANTU

– lepšia manévrovateľnosť

– jednoduchšie zvládnutie nepredvídaných situáciách

– presnejšie parkovanie

– začiatočníci nemusia „rúčkovať“

VÝHODY VEĽKÉHO VOLANTU

– viac priestoru na ovládacie gombíky

– vhodné najmä pre veľké autá s veľkým polomerom otáčania a väčšími pneumatikami (SUV, úžitkové automobily)

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať