Ceny automobilov aj naďalej rastú, predaj osobných vozidiel sa stále nevrátil na úroveň spred pandémie COVID-19

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nové dieslové autá už nezaťažujú ŽP tak, ako kedysi. Dnes sa doťahujú na benzínové motory
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Predaj automobilov sa ešte stále nevrátil na úroveň spred pandémie koronavírusu, a to z viacerých dôvodov. Tým prvým a najzásadnejším bol podľa analytikov VÚB banky celosvetový nedostatok polovodičov, najmä čipov, ktoré vo veľkej miere využíva aj automobilový priemysel. Polovodiče sú kľúčovou súčasťou modernej elektroniky v automobiloch a ich nedostatok spôsobil obmedzenia vo výrobe a dodávkach nových vozidiel.

Spotrebiteľské návyky

Ďalším dôvodom je podľa analytikov zmena spotrebiteľských návykov spôsobená pandémiou. Mnoho ľudí zistilo, že práca na diaľku je ekologická a efektívna, čo o čosi znížilo potrebu vlastniť automobil či rovno viac áut.

Ak sa autá využívajú menej, vydržia dlhšie a menej sa nakupujú nové. Nakoniec sa do predaja automobilov tiež premieta aj všeobecný trend k environmentálnej udržateľnosti a elektrifikácii, keď sa spotrebitelia orientujú viac na ekologické alternatívy, ako sú elektrické a hybridné vozidlá, ktorých výroba a distribúcia stúpa len postupne.

Zníženie dopytu

Nižší dopyt, či možnosti výroby tak potom podľa analýzy VÚB spôsobili, že ani slovenská produkcia odvetvia stále nedosahuje úrovne z druhej polovice roku 2018. Vlani, podobne ako v minulých rokoch, slovenské automobilky vyrobili „len“ okolo jedného milióna vozidiel a podobný počet začiatkom roka očakávali aj pre tento rok.

V roku 2022 vyrobili o 5 % menej vozidiel ako predvlani, kedy tento počet medziročne narástol o 4 % voči roku 2020. A podľa konjunkturálneho prieskumu za jún a júl firmy v tomto segmente v nasledujúcich mesiacoch neočakávajú rast produkcie, skôr naopak.

Okrem problémov s dopytom a ponukou niektorých komponentov sa naše automobilky podľa analytikov boria aj s problémom nedostatku pracovných síl. Nejde však o úplnú stagnáciu odvetvia. Vyrábajú sa viac nové, kvalitnejšie a drahšie modely, čo umožnilo výrobcom zvyšovať svoje zisky aj pri nerastúcej produkcii meranej v kusoch áut.

Stúpanie a klesanie cien

Rast cien nových vozidiel v ostatných rokoch predbieha rast platov, čo obmedzuje podľa analýzy VÚB nový dopyt, tak vo veľkom Nemecku, ako aj na Slovensku. Dobrou správou podľa analytikov je, že očakávania pri elektrických vozidlách hovoria o ďalšom poklese ich cien.

„Už dnes sa po započítaní celého životného cyklu v niektorých segmentoch oplatia práve elektrické alternatívy a s ich očakávaným zlacňovaním tento trend ešte naberie na význame,“ uvádzajú analytici.

Elektrické vozidlá

Tomu sa však musí prispôsobovať aj budovanie nabíjacej infraštruktúry, ktorá pre zhruba polovicu Slovenska stále nie je dobre dostupná. Slovenské automobilky sa postupnej premene výroby prispôsobujú. Export hybridných áut sa u nás už takmer dotiahol na počty vyvezených vozidiel s klasickým benzínovým motorom.

Výroba elektrických áut u nás zatiaľ mierne zaostáva, predaj ešte výraznejšie. Pritom dnes už polovica novo registrovaných áut v EÚ jazdí na alternatívny pohon, teda hybridný alebo výlučne elektrický.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie VÚB Všeobecná úverová banka