F1: V nedeľu začína oneskorený štart sezóny

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Formula
Foto: SITA/AP

MELBOURNE 24. marca (WEBNOVINY) – Po 133-dňovej prestávke sa v nedeľu 27. marca v melbournskom Albert Parku Veľkou cenou Austrálie začne nový ročník majstrovstiev sveta formuly 1.

Titul obhajuje najmladší šampión v histórii F1 23-ročný Nemec Sebastian Vettel na Red Bulle, pričom rakúska stajňa Dietera Mateschitza bude chcieť zopakovať aj triumf v Pohári konštruktérov. Ani jazdec, ani jeho tím sa však v Austrálii doteraz nikdy z víťazstva netešili.

Najpopulárnejší motoristický seriál mal mať pôvodne za sebou už prvú zastávku z 20 veľkých cien, ktoré boli v pôvodnom programe. Nepokojná politická situácia na Blízkom východe však zasiahla aj Bahrajn a tak tamojšiu veľkú cenu na okruhu v Sakhire museli organizátori zrušiť. Aktuálne nie je jasné, koľko pretekov bude mať sezóna 2011. Bahrajnské podujatie bolo zatiaľ odložené na neurčito. O jeho osude a prípadnom náhradnom termíne by mala Medzinárodná automobilová federácia FIA rozhodnúť 1. mája.

Bahrajn skomplikoval plány

Výnimočný stav aktuálne platiaci v ostrovnom kráľovstve v Perzskom zálive, ako aj vojenský zásah v Líbyi však pre osud VC Bahrajnu neveštia nič dobré. Otáznik visí aj nad Veľkou cenou Indie. Nové podujatie má premiéru naplánovanú na 30. októbra. Dovtedy však musí trať schváliť FIA. Pred rokom boli v podobnej situácii organizátori VC Kórejskej republiky, ktoré schválenie trate dosiahli až za dramatických okolností 11 dní pred konaním samotných pretekov a tamojšie podujatie sa išlo v podmienkach provizórnej infraštruktúry. India figurovala už v minuloročnom kalendári, no ešte pred začiatkom sezóny z neho vypadla, keďže výstavba nového okruhu výrazne meškala.

Okrem nového okruhu čaká na dva tucty pilotov v tucte tímov ešte niekoľko noviniek a zmien. Tou najväčšou je nový dodávateľ pneumatík. Po 14 rokoch, 6 z nich v monopolnej pozícii, sa z F1 stiahol japonský výrobca Bridgestone. Nahradí ho talianska značka Pirelli. Pre milánsku firmu je to už tretí návrat do sveta najrýchlejšej motoristickej disciplíny, kde pôsobila v rokoch 1950-58, 1981-86 a 1989-91.

Na konte má 44 víťazstiev z 200 štartov. Pneumatiky a zmesi pre F1 začala pripravovať ešte v uplynulej sezóne, keď ich na monoposte Dallara GP2 testovali Nick Heidfeld, Romain Grosjean a Pedro de la Rosa. Predsezónne testy tímov F1 ukazujú, že vo väčšine pretekov bude treba tri výmeny pneumatík. Ich vývoj bude pokračovať ďalej, spolupracovať budú všetky tímy, ktoré dostanú v piatkových tréningoch k dispozícii nový typ zmesi „extra hard“ určený pre trate s extrémnym opotrebovaním pneumatík.
Formula
Foto: SITA/AP

Opäť sa vracia pravidlo 107 %. Jazdec, ktorý v prvej časti kvalifikácie budem mať svoj najlepší čas horší o viac ako 7% od absolútne najrýchlejšieho času v tejto časti kvalifikácie, sa do samotných pretekov nekvalifikuje. V technickej časti je najväčšou novinkou zavedenie „pohyblivého“ zadného krídla.

Toto umožní zmenu jeho nastavenia priamo počas jazdy, čo prinesie zrýchlenie monopostu o približne 15 km/h. Toto nastavenie však budú môcť jazdci využiť len na určitých vyznačených miestach okruhu. FIA zmenšila rozmery technickej novinky spred dvoch rokov – difúzorov, ktoré môžu byť len jednoduché.

Pamätné dvojité difúzory, ktoré pomohli pred dvoma rokmi Brawnu GP k nečakanej dominancii v seriáli MS, sú definitívne zakázané. Rovnaký osud postihol aj takzvané „F-šachty“ meniace prítok vzduchu na zadné krídlo, s ktorými prišiel vlani McLaren. Použitie systému akumulovania brzdnej energie KERS je pre každý tým dobrovoľné. Prevodovky budú musieť vydržať päť pretekov miesto minuloročných štyroch.

FIA upravila pravidlá

Úpravy sa dočkali aj „disciplinárne“ pravidlá. FIA podstatne presnejšie a prísnejšie stanovila jazdecké pravidlá na trati, ktoré majú zabrániť nebezpečnému a bezohľadnému spôsobu pretekania sa. Traťový komisári budú môcť udeliť pri ich porušení pokuty od 100 000 do 250 000 USD. V kokpitoch elitného kvarteta tímov Red Bullu, McLarenu Ferrari a Mercedesu sa neudiali žiadne zmeny. Znamená to, že svetový šampión Kimi Räikkönen z roku 2007 bude už druhú sezónu po sebe vo F1 chýbať.

Fínsky 31-ročný „Iceman“ si dal totiž po vyplatení zmluvy vo Ferrari podmienku na pokračovanie kariéry len v tíme, ktorý má šancu na majstrovský titul. Spomedzi elitnej desiatky jazdcov uplynulej sezóny tak bude chýbať len 8. muž vlaňajšieho šampionátu Robert Kubica.

Poľský pilot sa vážne zranil 6. februára na Ronde di Andora Rally v talianskej Ligurii, kde po havárii takmer prišiel o ruku. Keďže na okruhy sa nevráti skôr ako o rok, jeho miesto v Renaulte získal Nemec Nick Heidfeld. V šampionáte sa objavia štyria úplní nováčikovia. V kokpite Williamsu sa predstaví 26-ročný víťaz minuloročnej série GP2 Pastor Maldonado z Venezuely. Force India angažovalo 26-ročného Brita Paula di Restu, ktorý bol v uplynulej sezóne šampiónom v pretekoch továrenských aut DTM.

Po piatich rokoch sa vrátil Ind

Vicemajster vlaňajšej série GP2 mladý 21-ročný Mexičan Sergio Pérez si vyskúša F1 v Sauberi a asi najväčším prekvapením je angažovanie 25-ročného Belgičana Jérôma d’Ambrosia tímom Virgin. Po 5-ročnej pauze sa do F1 vracia v tíme Hispania Ind Narain Karthikeyan. V sezóne 2011 sa predstavia aj dvaja jazdci, ktorí vedú historický rebríček odjazdených veľkých cien. S 307 štartami onedlho 39-ročný rekordér Brazílčan Rubens Barrichello vo Williamse a s 269 veľkými cenami na konte najúspešnejší jazdec všetkých čias už 42-ročný Michael Schumacher.
Narain Karthikeyan
Foto: SITA/AP

V Pohári konštruktérov sa predstaví rovnakých 12 tímov ako pred rokom. Bernie Ecclestone chcel už v minulej sezóne na štartovom rošte 13 tímov, no vo výberovom procese, do ktorého sa vlani prihlásilo 15 kandidátov, neuspel nik.

Najzaujímavejšou vecou na štartovom rošte bude účasť dvoch tímov z názvom Lotus a motormi Renault.

Tím malajzijského leteckého magnáta Tonyho Fernandes získal vlani právo používať túto značku od malajzijského výrobcu športových áut Proton, ktorá ju v roku 1994 kúpila spolu s britskou továrňou na výrob luxusných áut. No práva na značku týmu F1 Lotus Racing patrili Davidovi Huntovi, od ktorého ich Fernandes v jeseni 2010 odkúpil a od zmluvy s Protonom odstúpil. Spoločnosť Proton Car Fernandesa a jeho tím zažalovala na britskom súde a ako „trucpodnik“ odkúpila tím Renault, nazvala ho Lotus Renault a získala preň britskú licenciu. Fernandesova stajňa, ktorá bude tiež používať motory francúzskeho výrobcu Renault, bude niesť názov Team Lotus a bude jazdiť s malajzijskou licenciou.

V Austrálií kraľoval Schumacher

V Melbourne sa preteky F1 jazdia od roku 1996. Podujatie na okraji druhého najväčšieho austrálskeho mesta je špecifické, 5,303 km dlhý okruh vedie uzavretými verejnými komunikáciami v Albert Parku. Aj keď trať v hlavnom meste štátu Viktória nie je taká populárna ako jej predchodkyňa v Adelaide, na ktorej sa súťažilo od roku 1985 do roku 1995, pekné prostredie, dobrý servis a kvalitne vybudovaná infraštruktúra robia z okruhu dobrého hostiteľa. Maximálna rýchlosť v Albert Parku, ktorú môžu jazdci dosiahnuť, je okolo 300 km/h, priemerná 225 km/h. Rekordérom v Austrálii a aj na trati v Melbourne je Michael Schumacher, ktorý tu triumfoval štyrikrát.
Schumacher
Foto: SITA/AP

Od roku 2000 tu nepoznal premožiteľa dokonca trikrát za sebou. Na vyrovnanie tohto výkonu kandiduje Jenson Button. Majster sveta z roku 2009 tu zvíťazil v dvoch posledných ročníkoch, v roku 2009 vďaka revolučným dvojitým difúzorom, vlani sa v pretekoch plných kolízii, ktoré nedokončilo až 10 jazdcov, presadil v daždi.

Button si fandí

„Trať v Albert Parku mi sedí. Zvíťazil som tu v posledných dvoch ročníkoch. Je to skvelý pretekársky okruh, na ktorom sa každý rok odohrávajú nepredvídateľné preteky. Je to dané aj tým, že sú to obvykle úvodné preteky sezóny, keď ešte nič nie je dané a jasné. Často je tu vidieť rýchle autá mimo trate, čo prináša divákom vzrušujúci zážitok. Keď k tomu pridáme častejšie výmeny pneumatík, ktoré na nás budú v tejto sezóne čakať, je pred nami vzrušujúci a ťažko predvídateľný víkend. Každý sa ma pýta, či vyhrám aj po tretíkrát. Papierovo to tak nevyzerá, ale kto vie? Vylúčiť to nemôžem,“ poznamenal Jenson Button.

Nerentabilné preteky

Domáci organizátori síce pred dvoma rokmi odolali tlaku FIA a neposunuli začiatok pretekov až na večernú hodinu. Výmenou za potvrdenia zachovania pretekov v Melbourne až do roku 2015 však ustúpili Európe a preteky sa posunuli o 2,5 hodiny na 17.00 h austrálskeho času (8.00 SEČ).
Melbourne
Foto: SITA/AP

Veľkú cenu odštartujú v rovnakom čase aj v tomto roku. Napriek končiacemu letu v Austrálii, by sa teploty v Melbourne mali pohybovať len tesne pod 20°C a v Albert Parku by malo byť polojasno, tentoraz bez zrážok.

Práve neochota Austrálčanov prispôsobiť sa pre kľúčovým európskym vysielacím spoločnostiam má na podujatie v Melbourne nepriaznivý ekonomický vplyv. Austrálska VC je už päť rokov stratová a štát Victoria odmieta ďalej niesť bremeno jej organizácie.

Po tohtotýždňovej kontroverzii s Berniem Ecclestoneom, ktorému sa nepáčili postoje predstaviteľov mesta a štátu požadujúce zrušenie pretekov, hrozí nepredĺženie zmluvy na organizovanie VC Austrálie, ktorá expiruje v roku 2015.

Keďže každoročná príprava trate v Albert Parku výrazne zvyšuje náklady usporiadateľov v porovnaní s permanentnými okruhmi, chceli by organizátori postaviť nový okruh v Avalone neďaleko Melbourne a presťahovať od roku 2016 VC Austrálie práve tam.

Veľká cena Austrálie

Dejisko: Albert Park v Melbourne, dĺžka okruhu 5 303 metrov

Dĺžka pretekov: 58 okruhov (307,574 km)

Minuloročný víťaz: Jenson Button (V. Brit) McLaren

Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari – 1:24,125 min (2004)

Rekordér v počte víťazstiev – jazdec: Michael Schumacher 4 (2000 – 2002, 2004)

Rekordér v počte víťazstiev – tím: McLaren 10

Divácky rekord: 401 000 (1996)

História: Veľkú cenu Austrálie zaradili do programu MS F1 v roku 1985, keď sa jazdila na mestskom okruhu v

Adelaide ako posledné preteky sezóny. Od roku 1996 sa pretekári stretávajú v Melbourne a v termínovej listine

sa VC Austrálie presunula na začiatok sezóny.

Kuriozita: V roku 1991 sa v Adelaide uskutočnili najkratšie preteky v histórii MS F1, pretože Veľkú

cenu museli prerušiť už po 14 kolách pre silný dážď.

Prehľad posledných víťazov VC Austrálie:

2010 – Jenson Button (V. Brit.) McLaren

2009 – Jenson Button (V. Brit) Brawn GP

2008 – Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren

2007 – Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari

2006 – Fernando Alonso (Šp.) Renault

2005 – Giancarlo Fisichella (Tal.) Renault

2004 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2003 – David Coulthard (V. Brit.) McLaren

2002 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2001 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2000 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

Prehľad majstrov sveta v pretekoch automobilov formuly 1 (1950 – 2010):

Rok / jazdec (krajina) / tím

1950 Giuseppe Farina (Tal.) Alfa Romeo

1951 Juan Manuel Fangio (Arg.) Alfa Romeo

1952 Alberto Ascari (Tal.) Ferrari

1953 Alberto Ascari (Tal.) Ferrari

1954 Juan Manuel Fangio (Arg.) Maserati/Mercedes

1955 Juan Manuel Fangio (Arg.) Mercedes

1956 Juan Manuel Fangio (Arg.) Lancia-Ferrari

1957 Juan Manuel Fangio (Arg.) Maserati

1958 Mike Hawthorn (V. Brit.) Ferrari

1959 Jack Brabham (Aust.) Cooper-Climax

1960 Jack Brabham (Aust.) Cooper-Climax

1961 Phil Hill (USA) Ferrari

1962 Graham Hill (V. Brit.) BRM

1963 Jim Clark (V. Brit.) Lotus-Climax

1964 John Surtees (V. Brit.) Ferrari

1965 Jim Clark (V. Brit.) Lotus-Climax

1966 Jack Brabham (Aust.) Brabham-Repco

1967 Denis Hulme (N. Zel.) Brabham-Repco

1968 Graham Hill (V. Brit.) Lotus-Ford

1969 Jackie Stewart (V. Brit.) Matra-Ford

1970 Jochen Rindt (Aust.) Lotus-Ford

1971 Jackie Stewart (V. Brit.) Tyrell-Ford

1972 Emerson Fittipaldi (Braz.) Lotus-Ford

1973 Jackie Stewart (V. Brit.) Tyrell-Ford

1974 Emerson Fittipaldi (Braz.) McLaren-Ford

1975 Niki Lauda (Rak.) Ferrari

1976 James Hunt (V. Brit.) McLaren-Ford

1977 Niki Lauda (Rak.) Ferrari

1978 Mario Andretti (USA) Lotus-Ford

1979 Jody Scheckter (JAR) Ferrari

1980 Alan Jones (Aust.) Williams-Ford

1981 Nelson Piquet (Braz.) Brabham-Ford

1982 Keke Rosberg (Fín.) Williams-Ford

1983 Nelson Piquet (Braz.) Brabham-BMW

1984 Niki Lauda (Rak.) McLaren-TAG

1985 Alain Prost (Fr.) McLaren-TAG

1986 Alain Prost (Fr.) McLaren-TAG

1987 Nelson Piquet (Braz.) Williams-Honda

1988 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda

1989 Alain Prost (Fr.) McLaren-Honda

1990 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda

1991 Ayrton Senna (Braz.) McLaren-Honda

1992 Nigel Mansell (V. Brit.) Williams-Renault

1993 Alain Prost (Fr.) Williams-Renault

1994 Michael Schumacher (Nem.) Benetton-Ford

1995 Michael Schumacher (Nem.) Benetton-Renault

1996 Damon Hill (V. Brit.) Williams-Renault

1997 Jacques Villeneuve (Kan.) Williams-Renault

1998 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes

1999 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes

2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2003 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2004 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2005 Fernando Alonso (Šp.) Renault

2006 Fernando Alonso (Šp.) Renault

2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari

2008 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren-Mercedes

2009 Jenson Button (V. Brit.) Brawn GP-Mercedes

2010 Sebastian Vettel (Nem. ) Red Bull-Renault

Prehľad držiteľov Pohár konštruktérov v majstrovstvách sveta formuly 1 (1959 -2010):

1959 Cooper-Climax, 1960 Cooper-Climax, 1961 Ferrari, 1962 BRM, 1963 Lotus-Climax, 1964 Ferrari, 1965 Lotus-Climax, 1966 Brabham-Repco, 1967 Brabham-Repco, 1968 Lotus-Ford, 1969 Matra-Ford, 1970 Lotus-Ford, 1971 Tyrrell-Ford, 1972 Lotus-Ford, 1973 Lotus-Ford, 1974 McLaren-Ford, 1975 Ferrari, 1976 Ferrari, 1977 Ferrari, 1978 Lotus-Ford, 1979 Ferrari, 1980 Williams-Ford, 1981 Williams-Ford, 1982 Ferrari, 1983 Ferrari, 1984 McLaren-TAG, 1985 McLaren-TAG, 1986 Williams-Honda, 1987 Williams-Honda, 1988 McLaren-Honda, 1989 McLaren-Honda, 1990 McLaren-Honda, 1991 McLaren-Honda, 1992 Williams-Renault, 1993 Williams-Renault, 1994 Williams-Renault, 1995 Benetton-Renault, 1996 Williams-Renault, 1997 Williams-Renault, 1998 McLaren-Mercedes, 1999 Ferrari, 2000 Ferrari, 2001 Ferrari, 2002 Ferrari, 2003 Ferrari, 2004 Ferrari, 2005 Renault, 2006 Renault, 2007 Ferrari, 2008 Ferrari, 2009 Brawn-Mercedes, 2010 Red Bull-Renault

Rekordné prehľady za 61 rokov MS v pretekoch automobilov F1 (1950 – 2010), jazdci a tímy označené * sú stále aktívnymi účastníkmi:

Počet titulov MS – jazdci:

7 – Michael Schumacher* (Nem.)

5 – Juan Manuel Fangio (Arg.)

4 – Alain Prost (Fr.)

3 – Jack Brabham (Austr.), Jackie Stewart (V. Brit.), Niki Lauda (Rak.), Nelson Piquet, Ayrton Senna (obaja Braz.)

Počet jazdeckých titulov MS – tímy:

15 – Ferrari*

12 – McLaren*

7 – Williams*

6 – Lotus

4 – Brabham

Počet víťazstiev v Pohári konštruktérov (udeľuje sa až od roku 1959):

16 – Ferrari*

9 – Williams*

8 – McLaren*

7 – Lotus

2 – Cooper, Brabham, Renault*

Počet odjazdených VC – jazdci:

307 – Rubens Barrichello (Braz.)*

269 – Michael Schumacher* (Nem.)

257 – Riccardo Patrese (Tal.)

247 – David Coulthard (V. Brit.)

238 – Jarno Trulli* (Tal.)

231 – Giancarlo Fisichella (Tal.)

Počet odjazdených VC – tímy:

812 – Ferrari*

685 – McLaren*

539 – Williams*

489 – Lotus

430 – Tyrrell

402 – Brabham

Počet víťazstiev vo VC – jazdci:

91 – Michael Schumacher* (Nem.)

51 – Alain Prost (Fr.)

41 – Ayrton Senna (Braz.)

31 – Nigel Mansell (V. Brit.)

27 – Jackie Stewart (V. Brit.)

26 – Fernando Alonso (Šp.)

Počet víťazstiev vo VC – tímy:

215 – Ferrari*

169 – McLaren*

113 – Williams*

73 – Lotus

35 – Brabham, Renault*

Počet pole positions – jazdci:

68 – Michael Schumacher* (Nem.)

65 – Ayrton Senna (Braz.)

33 – Jim Clark (V. Brit), Alain Prost (Fr.)

32 – Nigel Mansell (V. Brit.)

29 – Juan Manuel Fangio (Arg.)

Počet pole positions – tímy:

205 – Ferrari*

146 – McLaren*

126 – Williams*

102 – Lotus

51 – Renault*

40 – Brabham

Počet najrýchlejších kôl – jazdci:

76 – Michael Schumacher* (Nem.)

41 – Alain Prost (Fr.)

35 – Kimi Räikkönen (Fín.)

30 – Nigel Mansell (V. Brit.)

28 – Jim Clark (V. Brit.)

25 – Mika Häkkinen (Fín.)

Počet najrýchlejších kôl – tímy:

224 – Ferrari*

143 – McLaren*

130 – Williams*

65 – Lotus

43 – Brabham

36 – Benetton

Počet hetrikov (víťazstvo, pole position a najrýchlejšie kolo vo VC):

22 – Michael Schumacher* (Nem.)

11 – Jim Clark (V. Brit.)

9 – Juan Manuel Fangio (Arg.)

8 – Alain Prost (Fr.)

7 – Alberto Ascari (Tal.), Ayrton Senna (Braz.)

Počet Grand Slamov (víťazstvo štart – cieľ, pole position a najrýchlejšie kolo vo VC):

8 – Jim Clark (V. Brit.)

5 – Alberto Ascari (Tal.), Michael Schumacher* (Nem.)

4 – Jackie Stewart (V. Brit.), Ayrton Senna (Braz.), Nigel Mansell (V. Brit.)

Najmladší jazdec štartujúci na VC:

Jaime Alguersuari* (Šp.), 19 rokov a 125 dní

Najstarší jazdec štartujúci na VC:

Louis Chiron (Monako), 55 rokov a 292 dní

Najmladší víťaz VC:

Sebastian Vettel* (Nem.), 21 rokov a 73 dní

Najstarší víťaz štartujúci na VC:

Luigi Fagioli (Tal.), 53 rokov a 22 dní

Najmladší víťaz pole position:

Sebastian Vettel* (Nem.), 21 rokov a 72 dní

Najstarší víťaz pole position:

Nino Farina (Tal.), 47 rokov a 79 dní

Najmladší jazdec s najrýchlejším kolom VC:

Nico Rosberg* (Nem.), 20 rokov a 258 dní

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ayrton SennaBernie EcclestoneDavid CoulthardFernando AlonsoJack BrabhamJenson ButtonKimi RäikkönenLewis HamiltonMichael SchumacherNick HeidfeldNiki LaudaPastor MaldonadoRobert KubicaRomain GrosjeanRubens BarrichelloSebastian VettelSergio Pérez