Ferrari chce zlomiť dominanciu McLarenov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Ferrari Foto: SITA/AP

BUDAPEŠŤ 28. júla (WEBNOVINY) – Skôr, ako sa celý kolotoč majstrovstiev sveta formuly 1 vyberie na štvortýždňovú „dovolenku“, absolvuje 12 tímov a 24 jazdcov v nedeľu Veľkú cenu Maďarska.

Pomalý a členitý okruh neďaleko Budapešti nemá medzi jazdcami veľkú popularitu, aj keď Fernando Alonso, ktorý na ňom v roku 2003 vybojoval svoje prvé víťazstvo, či Michael Schumacher, ktorý je tu so 4 triumfami rekordérom, naň nedajú dopustiť. Veľkej obľube sa teší aj u tímu McLaren, ktorého jazdci tu z 24 VC ukoristili 9 víťazstiev. V posledných 5 rokoch sa piloti McLarenu tešili 4-krát, keď ich sériu prerušil pri netradične mokrých pretekoch v roku 2006 len Jenson Button. Hungaroring by mal sedieť McLarenu aj v tejto sezóne – keďže to nie je okruh s dlhými rýchlymi zákrutami, ktoré vyhovujú monopostom najväčšieho konkurenta Red Bullu. Veľkým súperom vedúceho tímu v Pohári konštruktérov, ktorého jazdci Lewis Hamilton a Jenson Button sú na čele priebežného poradia MS, tak bude zrejme tím Ferrari.

„Vzpínajúce sa koníky“ z Maranella, ktoré po sérii nevýrazných výkonov a technických problémov už všetci odpísali, dokázali pred týždňom v Nemecku predviesť fantastický návrat na stratené pozície. Felipe Massa s Fernandom Alonsom na Hockenheimringu jednoznačne dominovali. Škoda, že vedenie tímu podľahlo tlaku Alonsa, ktorý sa nedokázal dostať pred Massu a pokynom z boxov („Fernando je rýchlejší ako ty. Potvrď nám, že si rozumel.“) prinútilo Brazílčana pustiť pred seba španielskeho kolegu, ktorý sa stal bez boja víťazom. Traťoví komisári potrestali za nepovolenú tímovú réžiu taliansku stajňu pokutou 100 000 USD. Dochádzajúci dych tímu Red Bull, ako aj veľkolepý návrat Ferrari do boja o Pohár konštruktérov aj titul majstra sveta sú určite veľkou výzvou pre šéfkonštruktéra „červených býkov“ Adriana Neweya, ktorý je v súčasnosti považovaný za absolútnu špičku vo F1. Jeho odpoveď však zrejme nestihne prísť v Maďarsku, ale až po mesačnej pauze, keď prídu na rad okruhy v belgickom Spa a talianskej Monze.

„Po VC Nemecka mám istotu, že naše autá sú konkurencieschopné. Teraz to musíme opäť dokázať v Maďarsku. Hungaroring je pre mňa špeciálny okruh. V roku 2003 som tu vyhral prvú VC a pred rokom som získal pole position. Trať by som charakterizoval ako motokárový okruh pre monoposty F1. Idete z jednej ostrej zákruty do druhej, nemáte si kedy vydýchnuť a máte plné ruky práce, aby ste monopost udržali pod kontrolou na mnohých nerovnostiach a obrubníkoch. Je to fyzicky aj psychicky veľmi náročné. Za každú chybu tvrdo zaplatíte, najmä v kvalifikácii. Musíme sa sústrediť na našu vlastnú prácu, tvrdo pracovať na každom postupnom kroku a prežiť tu jeden perfektný víkend. Do konca šampionátu je ešte ďaleká cesta,“ poznamenal Fernando Alonso, ktorý v Maďarsku pred rokom doplatil odstúpením na nedotiahnuté koleso svojho Renaultu po výmene pneumatík.

Zvláštny je návrat na Hungaroring pre Alonsovho kolegu Felipeho Massu. Brazílčana pred rokom v kvalifikácii vážne zranila skrutka, ktorá odletela z monopostu pred ním idúceho krajana Barrichella a trafila ho do hlavy. Následné operácie a rekonvalescencia mu predčasne ukončili sezónu 2009. „Návrat do Budapešti je pre mňa naozaj veľmi zvláštny pre všetko to, čo sa tu odohralo pred rokom 25. júla. Prvé, čo som urobil, keď som prišiel na okruh, bolo, že som šiel za traťovými maršalmi a zdravotníckym personálom, ktorí pred rokom odviedli perfektnú prácu, keď ma starostlivo dostali z kokpitu. Veľmi som sa im poďakoval, cítim voči nim obrovský záväzok. Rovnako aj k personálu nemocnice, kde som následne strávil viac ako týždeň. Bola to nešťastná epizóda v mojom živote, ale teraz mám v Maďarsku veľmi veľa fanúšikov. Čo sa týka mojej práce za volantom, nezmenilo ma to, som späť a cítim sa úplne v poriadku. Zmenilo ma to ako človeka. Spoznal som cenu svojho života. Desaťkrát viac ako predtým si vážim obyčajné veci, ktoré život prináša. Dnes viem, že v živote a so zdravím nemám nič isté. Cítim, že som ako človek viac dozrel. No ako pretekár som sa nezmenil. V momente, keď zavriem priezor na prilbe a vyjdem na trať, robím všetko ako predtým a na zranenie vôbec nemyslím. Navyše sa mi tu nikdy nepodarilo z rôznych príčin zajazdiť dobrý výsledok. Naposledy som tu v roku 2008 odjazdil na čele 60 kôl a potom mi odišiel motor. Takže aj preto je pre mňa Hungaroring stále výzvou,“ vyznal sa Felipe Massa, ktorý sa k tímovej réžii na Hockenheimringu nechcel vracať.

„Milujem Maďarsko. Budapešť je nádherné mesto, kde by som rád strávil aj niekoľko dní. Okruh je výnimočný svojou povesťou, že je pomalý a ťažko sa ňom predbieha. No nemôžem s tým celkom súhlasiť. Okruh má aj rýchle zákruty a miesta, kde sa dá predbiehať, nie jednoducho, ale je to možné. Musíte tu zo seba vydať všetko, rovnako ako v Monaku. Niet času na oddych, idete zo zákruty do zákruty. Skutočne tu musíte ´žmýkať´ monopost celý čas. Ale ak máte dobré auto, je radosť tu jazdiť. A ja som to šťastie vždy mal. Zvíťazil som tu v roku 2007 a aj pred rokom, čo bol jeden z mojich najväčších triumfov, keďže sme sa tu spolu s celým tímom dokázali vrátiť do takmer beznádejného súboja o titul,“ poznamenal vedúci muž svetového šampionátu Lewis Hamilton.

Hoci má byť v piatok a v sobotu nad Hungaroringom pod mrakom s prehánkami, v nedeľu sa očakáva klasické slnečné počasie s teplotou 28°C. Štart pretekov je v nedeľu o 14.00 h SELČ.

Veľká cena Maďarska:

Dejisko: okruh Hungaroring

Dĺžka jedného kola: 4,381 km

Dĺžka pretekov: 306,630 km (70 kôl)

Divácka kapacita: 120 000 miest na sedenie

Minuloročný víťaz: Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren

Najrýchlejšie kolo v pretekoch: 1:19,071 min – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari v roku 2004

Najviac víťazstiev – jazdec: 4 – Michael Schumacher (1994, 1998, 2001, 2004)

Najviac víťazstiev – tím: 9 – McLaren

História:

Prvá VC Maďarska sa išla už v roku 1936 na trati neďaleko budapeštianskeho parku Népliget. V novodobej histórii MS F1 sa opäť objavila v roku 1986 a odvtedy nechýbala v kalendári F1. Išlo o prvú VC, ktorú sa podarilo Berniemu Ecclestoneovi zorganizovať v krajine komunistického bloku za „železnou oponou“. Ecclestone sníval o mestskej trati podobnej Monte Carlu a chcel ju lokalizovať práve do najväčšieho budapeštianskeho parku Népliget, no maďarská vláda rozhodla o výstavbe nového autodrómu mimo hlavného mesta v blízkosti diaľnice. Trať nebola medzi jazdcami obľúbená, keďže bola úzka, pomalá, s množstvom zákrut a prakticky vôbec neumožňovala predbiehanie. Preto ju v roku 1989 a 2003 mierne modifikovali. Zmluvu s Berniem Ecclestoneom majú organizátori uzavretú až do roku 2016.

Kuriozity:

Výstavba okruhu Hungaroring sa začala prvým výkopom 1. októbra 1985 a bola kompletne ukončená o 8 mesiacov neskôr. Prvé motocyklové preteky hostila už 26. marca 1986. Je to dodnes najrýchlejšie postavený okruh vo F1.

Prvú VC Maďarska sledovalo naživo 200 000 divákov, napriek pre socialistickú krajinu veľmi drahým vstupenkám. Dodnes má VC pravidelne viac ako stotisícové návštevy a patrí k najviac ziskovým podujatiam MS.

VC Maďarska sa teší veľkej diváckej obľube u Fínov, ktorí najčastejšie vyrážajú povzbudiť svojich jazdcov práve na tento okruh.

Plných 20 rokov na Hungaroringu počas VC Maďarska nespŕchlo. Stalo sa tak až v roku 2006, čo využil jeden z najlepších jazdcov na mokrej trati Jenson Button na svoje prvé víťazstvo vo F1. Na Hungaroringu triumfoval zo 14. miesta na štartovom rošte, čo je na tejto trati tiež rekord.

Na okruhu je zákruta pomenovaná po Nigelovi Mansellovi. Tento britský pilot tu v roku 1989 predviedol nezabudnuteľnú stíhaciu jazdu, keď sa prepracoval z 12. miesta po kvalifikácii sériou nádherných predbiehacích manévrov až k víťazstvu. O tri roky neskôr si práve na tejto trati zabezpečil titul majstra sveta.

Prehľad posledných víťazov VC Maďarska:

2009 – Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren

2008 – Heikki Kovalainen (Fín.) McLaren

2007 – Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren

2006 – Jenson Button (V. Brit.) Honda

2005 – Kimmi Räikkönen (Fín.) McLaren

2004 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2003 – Fernando Alonso (Šp.) Renault

2002 – Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari

2001 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2000 – Mikka Häkkinen (Fín.) McLaren

1999 – Mikka Häkkinen (Fín.) McLaren

1998 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

1997 – Jacques Villeneuve (Kan.) Williams

1996 – Jacques Villeneuve (Kan.) Williams

1995 – Damon Hill (V. Brit.) Williams-Renault

1994 – Michael Schumacher (Nem.) Benetton

Poradie MS (po 11 z 19 pretekov): 1. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 157 bodov, 2. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 143, 3. Mark Webber (Austr.) Red Bull 136, 4. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 136, 5. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 123, 6. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 94, 7. Robert Kubica (Poľ.) Renault 89, 8. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 85, 9. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 38, 10. Adrian Sutil (Nem.) Force India 35, 11. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 29, 12. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 15, 13. Vitantonio Liuzzi (Tal.) Force India 12, 14. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 7, 15. Sebastien Buemi (Švajč.) Toro Rosso 7, 16. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 3, 17. Nico Hülkenberg (Nem.) Williams 2.

Pohár konštruktérov: 1. McLaren 300 bodov, 2. Red Bull Racing 272, 3. Ferrari 208, 4. Mercedes GP 132, 5. Renault 96, 6. Force India 47, 7. Williams 31, 8. Sauber 15, 9. Toro Rosso 10.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Adrian SutilFelipe MassaFernando AlonsoHeikki KovalainenJenson ButtonKamui KobajašiLewis HamiltonMark WebberMichael SchumacherNico HülkenbergNico RosbergRobert KubicaRubens BarrichelloSebastian Vettel
Firmy a inštitúcie FerrariMcLaren