MATOŠKA: Prísť do cieľa Dakaru je pre mňa superúspech

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Marc Coma
Foto: SITA/AP

BUENOS AIRES 15. januára (WEBNOVINY) – Celkovým víťazom prestížneho motoristického podujatia Rely Dakar 2011 sa v kategórii motocyklov stal Marc Coma na stroji značky KTM. Pre 34-ročného Španiela to je už v poradí tretí úspech na tomto púštnom dobrodružstve, predtým sa tešil v rokoch 2006 a 2009. Coma získal na 33. ročníku Dakaru päť dovedna etapových prvenstiev. Druhá priečka v celkovej klasifikácii patrí obhajcovi minuloročného triumfu Francúzovi Cyrilovi Despresovi, ktorý za Comom zaostal o vyše 15 minút. Radkovi Matoškovi zatiaľ v neoficiálnom poradí patrí 34. pozícia.

Víťazom záverečnej 13. etapy sa stal Belgičan Frans Verhoeven, ktorý záverečný meraný úsek dlhý 181 km zvládol za 1:25:07 h. Druhý skončil s odstupom piatich sekúnd Portugalčan Helder Rodrigues, tretí bol Brazílčan Jean De Azevedo. Radek Matoška obsadil 19. priečku.

Na štart podujatia sa postavili až traja slovenskí motocyklisti. Štefan Svitko však svoje účinkovanie skončil v 8. etape pre problémy so zapaľovaním a pohonom motora. Na osudnú etapu vyrážal z celkovej 7. pozície v celkovej klasifikácii. Ivan Jakeš odstúpil v 10. etape pre zadretý motor a navyše jazdil v tom čase už so zlomenou kľúčnou kosťou. Po 9. etape mu patrila 10. priečka. Na Rely Dakar 2011 sa prihlásilo 183 motocyklistov, v sobotu ich na štarte bolo už len 94.

Medzi automobilmi sa z celkového víťazstva tešil Katarčan Nasser Saleh Al-Attiyah, druhým mužom klasifikácie je Juhoafričan Giniel de Villiers a obhajca prvenstva Carlos Sainz sa musí uspokojiť s treťou priečkou. Štyridsaťosemročného Španiela môže tešiť aspoň sedem etapových triumfov, vrátane toho sobotňajšieho. „Som rád, že sa mi podarilo zvíťaziť. V závere som myslel už len na cieľovú pásku. Víťazstvo na Dakare pre mňa, moju krajinu a môj tím znamená veľmi veľa. Je to skvelé! Potvrdili sme, že sme najlepší na svete, je to najväčší úspech v mojej kariére,“ povedal Al-Attiyah pre oficiálnu stránku Rely Dakar.

V kategórii štvorkoliek zvíťazil Argentínčan Alejandro Patronelli pred krajanom Sebastianom Halpernom a Francúzom Christophom Declerckom. V záverečnej etape triumfoval Poliak Lukasz Laskawiec.

Medzi kamionistami zvíťazil Rus Vladimir Čagin, ktorý sa stal najúspešnejším účastníkom podujatia vo svojej kategórii. Štyridsaťročný jazdec totiž zaznamenal svoj celkovo siedmy úspech. Aj druhú a tretiu priečku celkového hodnotenia obsadili ruskí reprezentanti – Firdaus Kabirova Eduard Nikolajev. Posledný etapový primát získal Kabirov.

V kategórii štvorkoliek zvíťazil Argentínčan Alejandro Patronelli pred krajanom Sebastianom Halpernom a Francúzom Christophom Declerckom. V záverečnej etape triumfoval Poliak Lukasz Laskawiec.

Predbežné výsledky Rely Dakar 2011:

13. etapa (Cordóba – Buenos Aires, meraný úsek 181 km):

Motocykle: 1. Frans Verhoeven (Belg.) BMW 1:25:07 h, 2. Helder Rodrigues (Portug.) Yamaha +5 s, 3. Jean De Azevedo (Braz.) KTM +19, 4. Cyril Despres (Fr.) KTM +44, 5. Marc Coma (Šp.) KTM +2:16 min, 6. Henk Knuiman (Hol.) +2:47,… 19. Radek Matoška (SR) KTM +8:53.

Automobily: 1. Carlos Sainz (Šp.) Volkswagen 1:16:08 h, 2. Nasser Saleh Al-Attiyah (Katar) Volkswagen +38 s, 3. Krzysztof Holowczyc (Poľ.) BMW +1:25 min.

Štovrkolky: 1. Lukasz Laskawiec (Poľ.) Yamaha 1:35:00 h, 2. Christophe Declerck (Fr.) Polaris +4:11 min, 3. Sebastian Halpern (Arg.) Yamaha +8:48.

Kamióny: 1. Firdaus Kabirov (Rus.) Kamaz 1:33:25 h, 2. Vladimir Čagin (Rus.) Kamaz +1:15 min, 3. Franz Echter (Nem.) Man +2:02.

Neoficiálne konečné poradie Rely Dakar 2011 po 13. etapách:

Motocykle: 1. Marc Coma (Šp.) KTM 51:25:00 h, 2. Cyril Despres (Fr.) KTM +15:04 min, 3. Helder Rodrigues (Portug.) Yamaha +1:40:20 h, 4. Juan Pedrero García (Šp.) KTM +3:07:03, 5. Pal Anders Ullevalseter (Nór.) KTM +3:32:56, 6. Jean De Azevedo (Braz.) KTM +3:59:38,… 30. Radek Matoška (SR) KTM +13:17:51.

Štvorkolky: 1. Alejandro Patronelli (Arg.) Yamaha 63:49:47 h, 2. Sebastian Halpern (Arg.) Yamaha +59:53 min, 3. Christophe Declerck (Fr.) Polaris +6:17:38 h.

Matoška najlepším Slovákom na Rely Dakar 2011

Radek Matoška sa v sobotu stal štvrtým slovenským motocyklistom, ktorý prišiel do cieľa prestížneho motoristického podujatia Rely Dakar, podarilo sa mu to hneď pri jeho premiére. Tridsaťdeväťročný zástupca tímu Hant Logomotion Slovakia s najväčšou pravdepodobnosťou obsadí na 33. ročníku podujatia konečnú 34. priečku. V minulosti prestížne púštne dobrodružstvo dokončili Jaroslav Katriňák (2007), Ivan Jakeš (2009) a Štefan Svitko (2010). Zároveň aj naďalej platí, že žiadny Slovák nedokončil Rely Dakar viac ako raz.

Čo mi prvé prišlo na um v cieli? Tešil som sa domov. Myslel som na manželku Zuzku a deti, ktoré ma v mojom športe stále podporujú. Bol som rád, že po dvoch týždňoch som zdravý v cieli týchto pretekov,“ povedal v nedeľu pre agentúru SITA úspešný slovenský reprezentant.

„Kedy mi na Dakare 2011 bolo najťažšie? Každý deň boli chvíle, keď to bolo ťažké. Každý deň bol na Dakare náročný niečím iným. Boli to galeje, ktoré treba prežiť, aby človek pochopil, čo je vlastne Dakar,“ zdôraznil Matoška. Dlhoročného reprezentanta SR v enduro a country cross na Dakare najviac prekvapilo, že za dva týždne sa nemohol poriadne vyspať. „Stále som bol nevyspatý. Dva týždne som poriadne nespal. Ráno sa mi veľmi ťažko stávalo… A k tomu ešte predstava, že celý deň strávim na motorke niekde v púšti pod páliacim slnkom. Už len pri tejto predstave mi bolo zle (smiech). Bola to tvrdá skúška toho, čo človek musí obetovať pre splnenie svojho veľkého sna,“ tvrdil R. Matoška, ktorý reagoval aj na tému, že je štvrtým Slovákom, ktorý úspešne došiel do cieľa a druhým, ktorému sa to podarilo pri debute. „Neberiem to tak ako novinári. Mňa nezaujíma, či som tretí, alebo šiesty Slovák. To mi je teraz celkom jedno. Ja to beriem tak všeobecne. Prísť až do cieľa v Buenos Aires je pre mňa veľký úspech. Som šťastný, že som to všetko počas tých dvoch týždňov vydržal. Najviac ma teší, že sa moja motorka – aj keď s veľkými problémami – dotiahla do cieľa. Aj so mnou (smiech). Je zázrak, že druhýkrát za sebou prešla trasu slávneho Dakaru, keďže vlani na nej absolvoval preteky Svitko,“ glosoval Radek Matoška svoj úspešný debut na najťažšom motoristickom maratóne. Pre účastníka štrnástich ročníkov Medzinárodnej šesťdňovej motocyklovej súťaže ISDE bol Dakar novinkou vo všetkom: „To je úplne iná disciplína. Bolo to pre mňa všetko nové. Za pochodu som sa učil navigovať, orientovať sa v neznámom teréne, jazdiť v pieskových dunách a hľadať spôsoby ako tú motorku presvedčiť, aby došla do cieľa každej etapy,“ typicky „matoškovsky“ opísal úspešný dakarský novic svoje prvé kontakty s juhoamerickou podobou Dakaru v Argentíne a Čile.

„Koľkokrát som na Dakare blúdil? Veľakrát (smiech). S tým sa veru nebudem chváliť. To vám radšej ani nepoviem. Hlavná vec, že som došiel do cieľa. To sa teraz bude počítať. Nie to, koľkokrát som sa na Dakare stratil a koľkokrát som sa našiel,“ dodal Radek Matoška, ktorý sa na poslednú chvíľu nechal prehovoriť manažérom Hant Logomotion Slovakia Ivanom Figurom, aby na Dakare 2011 vôbec štartoval.

„Moja zásluha na tom, že Radek Matoška dokončil Dakar, je naozaj minimálna. Hlavnú úlohu v tom zohrali iné faktory. V prvom rade je to o jazdcovi, ktorý dokázal správne vyhodnotiť všetko čo na Dakare zažil. Potom je to aj o technike, ktorá Radka nezradila, no Štefana Svitka a ďalších špičkových jazdcov áno. Som rád, že Matoška využil bohaté skúsenosti, ktoré má s motorkami, a že Slovensko aj tento rok malo v cieli aspoň jedného jazdca,“ hodnotil Ivan Figura vystúpenie Radka Matošku. „Teší nás, že Radek prišiel do cieľa. Hoci už v prvej etape mal obrovské problémy s technikou, predsa to dokázal. Určite by vedel ísť aj oveľa rýchlejšie. Ale keď od začiatku bolo jasné, že v celkovom hodnotení nebude tak vysoko ako by sa na jeho skúsenosti a jazdecké umenie patrilo, radšej sa rozhodol pre istotu. Od úplného začiatku jazdil s trojhodinovým mankom. Stále bojoval s túžbou prísť až do cieľa v Buenos Aires. Preto sa rozhodol, že pôjde predovšetkým na istotu. A urobil veľmi dobre,“ tvrdil Ivan Figura.

Na štart podujatia sa postavili až traja slovenskí motocyklisti. Štefan Svitko však svoje účinkovanie skončil v 8. etape pre problémy so zapaľovaním a pohonom motora. Na osudnú etapu vyrážal z celkovej 7. pozície v celkovej klasifikácii. Ivan Jakeš odstúpil v 10. etape pre zadretý motor a navyše jazdil v tom čase už so zlomenou kľúčnou kosťou. Po 9. etape mu patrila 10. priečka. Na Rely Dakar 2011 sa prihlásilo 183 motocyklistov, v sobotu ich na štarte bolo už len 94.

Najlepším výsledkom slovenského účastníka na Rely Dakar 2011 bola piata priečka Štefana Svitka v šiestej etape. V 7. etape bol Svitko šiesty, Jakeš obsadil v šiestej etape siedmu priečku.

Slovenskí motocyklisti na Rely Dakar 2011:

Radek Matoška

1. etapa – 163. pozícia, 163. celkovo

2. etapa – 76. pozícia, 155. celkovo

3. etapa – 62. pozícia, 109. celkovo

4. etapa – 70. pozícia, 100. celkovo

5. etapa – 47. pozícia, 74. celkovo

6. etapa – 32. pozícia, 63. celkovo

7. etapa – 33. pozícia, 54. celkovo

8. etapa – 33. pozícia, 49. celkovo

9. etapa – 27. pozícia, 47. celkovo

10. etapa – 25. pozícia, 43. celkovo

11. etapa – 25. pozícia, 39. celkovo

12. etapa – 21. pozícia, 34. celkovo

13. etapa – 19. pozícia, 34. celkovo

Ivan Jakeš

1. etapa – 31. pozícia, 31. celkovo

2. etapa – 22. pozícia, 25. celkovo

3. etapa – 29. pozícia, 25. celkovo

4. etapa – 21. pozícia, 24. celkovo

5. etapa – 12. pozícia, 17. celkovo

6. etapa – 7. pozícia, 14. celkovo

7. etapa – 14. pozícia, 14. celkovo

8. etapa – 16. pozícia, 10. celkovo

9. etapa – 15. pozícia, 10. celkovo

10. etapa – odstúpil pre zadretý motor

Štefan Svitko

1. etapa – 17. pozícia, 17. celkovo

2. etapa – 17. pozícia, 15. celkovo

3. etapa – 15. pozícia, 14. celkovo

4. etapa – 17. pozícia, 15. celkovo

5. etapa – 13. pozícia, 12. celkovo

6. etapa – 5. pozícia, 10. celkovo

7. etapa – 6. pozícia, 7. celkovo

8. etapa – odstúpil pre problémy so zapaľovaním a pohonom motora

Slovenskí motocyklisti na Rely Dakar

Jaroslav Katriňák – štyri štarty:

20. ročník (1998):

Na klasickej africkej trati absolvoval osem etáp. Jeho najlepšie umiestnenie v ročníku bolo 6. miesto v 6. etape. Katriňák predčasne zo súťaže odstúpil po 8. etape pre technické problémy s motocyklom.

21. ročník (1999):

V Afrike absolvoval šesť etáp, pričom 6. etapu vyhral. V nasledujúcej však pre poruchu motora odstúpil.

28. ročník (2006):

V súťaži vydržal opäť len sedem etáp, odstúpil po ťažkom páde, ktorý mu znemožnil pokračovať v súťaži. Jeho najlepšie umiestnenie v ročníku 11. miesto v 5. etape.

29. ročník (2007):

Prvý raz vo svojej kariére došiel do cieľa pretekov, v konečnom poradí skončil deviaty, pričom bol najlepším pretekárom medzi netovárenskými jazdcami. Jeho najlepším umiestnením bolo 7. miesto v 13. etape.

Ivan Jakeš – štyri štarty:

29. ročník (2007):

Pri svojom debute na klasickej africkej trati predčasne skončil v 6. etape pre poruchu motocykla, najlepšie skončil v 3. etape na 25. mieste.

31. ročník (2009):

Ako prvý Slovák absolvoval „náhradnú“ juhoamerickú verziu Rely Dakar. V konečnom poradí skončil na 43. mieste a po Katriňákovi je druhým slovenským pretekárom, ktorý úspešne došiel do cieľa najťažšej motocyklovej súťaže na svete. Jeho najlepšie umiestnenie bolo 11. miesto v záverečnej etape.

32. ročník (2010):

Pri treťom štarte ho v úvode 7. etapy v púšti Atacama zradila roztrhnutá reťaz, ktorú v povolenom časovom úseku nedokázal opraviť a súťaž sa pre neho skončila.

33. ročník (2011)

Ivan Jakeš sa v počte štartov Slováka na Dakare vyrovnal Jaroslavovi Katriňákovi a po 9. etape mu patrila 10. priečka. V 10. etape však odstúpil pre zadretý motor, v tom čase jazdil už so zlomenou kľúčnou kosťou. Jeho najlepším umiestnením bola siedma priečka v 6. etape, čo je zároveň jeho kariérne maximum.

Štefan Svitko – dva štarty:

32. ročník (2010):

Ako tretí Slovák v histórii prišiel do cieľa najťažšej motoristickej súťaže na svete, ako prvému sa mu to podarilo pri premiére. V celkovej klasifikácii obsadil 13. priečku (v hodnotení nováčikov bol najlepší), jeho najlepšie umiestnenie bola deviata priečka v 7. etape.

33. ročník (2011)

Štefan Svitko mal byť najväčšou slovenskou nádejou na Rely Dakar, svoje účinkovanie však skončil v 8. etape pre problémy so zapaľovaním a pohonom motora. Na osudnú etapu vyrážal z celkovej 7. pozície v celkovej klasifikácii. V 33. ročníku sa dvakrát zmestil do prvej desiatky – v 6. etape bol piaty a v 7. etape šiesty.

Radek Matoška – jeden štart

33. ročník (2011)

Radek Matoška sa stal štvrtým slovenským motocyklistom, ktorý dokázal dokončiť Rely Dakar. Podarilo sa mu to hneď pri jeho debute, čím napodobnil Štefana Svitka. Matoškovým najlepším umiestnením bola 19. pozícia v záverečnej etape, celkovo ho klasifikovali na 34. priečke.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Carlos SainzIvan JakešJaroslav KatriňákMarc ComaRadek MatoškaŠtefan Svitko