Prvá jazda: Nový Mercedes CLS

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nový Mercedes CLS
Foto: Martin Kamenický

BRATISLAVA 26. októbra (WEBNOVINY) – Vyzerá to tak, že tvar kupé je dnes v móde. Aby sme boli presní – nie kupé, ale áut z neho odvodených. Kopírujú ho ako veľké SUV, tak aj limuzíny strednej a vyššej strednej triedy.

Umelá kategória

Pokiaľ ide o SUV, tak prvý výrazný experiment sa objavil niekedy začiatkom roku 2007. Vtedy predstavila kórejská automobilka SsangYong svoj Actyon, teda kríženca medzi kupé a SUV. Z novinárskej obce temer unisono zaznelo: Aké škaredé auto! Onedlho nato BMW uviedlo model X6, ktorý vyzeral podobne a novinári sa rozplývali nad jeho inovatívnym a progresívnym dizajnom. A nielen oni. Auto zaznamenalo a ešte stále zaznamenáva aj nevídaný komerčný úspech. Tak to už vo svete chodí.

S tvarom kupé sa začalo experimentovať aj v ďalších triedach. Tak svetlo sveta uzrelo (podľa nášho názoru esteticky nie veľmi vydarené) BMW 5 GT, po ňom podstatne krajšie Audi A7 Sportback a teraz úplne nový Merccedes CLS druhej generácie. Najmä posledné dve sú zacielené na tú istú cieľovú skupinu – ľudí, ktorí chcú komfortnú a pohodlnú limuzínu, ktorá však zvonku pripomína elegantné športové kupé.

Niekto si možno povie: Ak chcem reprezentačné auto, kúpim si sedan, ak chcem cestovať s rodinou, ideálny je kombík a keď si chcem naozaj užiť a športovo zajazdiť, najlepšou voľbou je autentické trojdverové kupé. Aké opodstatnenie má teda „nepravé kupé“ s piatimi dverami?

Nový Mercedes CLS
Cúvacia kamera. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Nový Mercedes CLS
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Nový Mercedes CLS
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Nový Mercedes CLS
Za znakom automobilky na prednej maske sa skrýva radar adaptívneho tempomatu. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Odpoveď je jednoduchá: z praktického pohľadu žiadne, je to umelo vymyslená kategória. Je tu však jedno podstatné ale. Mnoho ľudí nekupuje nové auto rozumom, ale srdcom. Dôležitejšie než racionálne argumenty sú emocionálne stopy, ktoré v nás kontakt s ním zanechá. A kupé priťahuje tých, ktorí sa nevzdali snov o rýchlom aute ani po založení rodiny. Práve pre nich je takéto auto ako stvorené – má totiž športový vzhľad a dá sa s ním aj skutočne razantne jazdiť, no pritom poskytuje dostatočný komfort a pohodlie na to, aby mohlo pragmaticky slúžiť na každodenné jazdenie. Jednoducho povedané: originálny dizajn je hlavným dôvodom, prečo dnes mnoho ľudí dáva prednosť tomuto druhu karosérie – hľadať za tým nejaké racionálne argumenty nemá zmysel.

Progresívny dizajn, moderné technológie

A dizajn je aj jednou z najsilnejších stránok nového Mercedesu CLS, ktorý sme mali možnosť vyskúšať počas medzinárodnej jazdnej prezentácie na cestách v okolí talianskej Florencie. Na prednej maske zaujmú svetlá, kompletne poskladané z LED diód. Ak by sa vám ich chcelo počítať, malo by ich tam spolu byť 71. Aj keď už s
Nový Mercedes CLS
Foto: Martin Kamenický

takouto vymoženosťou prišlo Audi aj Lexus, Mercedes ich ohlásil ako svetovú novinku. A treba priznať, že neklamal. Predné LED svetlá v novom CLS totiž nie sú obyčajné, ale spája sa s nimi technológia Intelligent Light System, nedávno uvedená v niektorých modeloch (napríklad v triede E) spolu s adaptívnymi bi-xenónovými svetlometmi.

Vďaka tomu systému sa svetlá nenatáčajú len do zákrut, ale dĺžka svetelného kužeľa sa automaticky priebežne optimalizuje podľa vonkajších podmienok a premávky tak, aby mal vodič auta ideálnu viditeľnosť bez toho, aby oslňoval ostatných. Ak si mimo mesta v aute s týmto systémom zapnete diaľkové svetlá, v prípade, že ide oproti vám nejaké auto, samé sa prepnú na stretávacie a keď sa miniete, prepnú sa zas do „diaľkového“ módu. Samozrejme, v režime stretávacích svetiel opäť prichádza k slovu optimalizácia svetelného kužeľa. A tou svetovou novinkou je práve spojenie Intelligent Light Systému so svetlami, fungujúcimi čisto na báze LED.

Typické atribúty kupé

Prirodzene – v novom CLS druhej generácie nechýba jeden z najtypickejších (a najkrajších) charakteristických prvkov áut tejto kategórie – bezrámové dvere. Športový dojem z auta umocňuje aj pomerne dlhá predná kapota, veľké 17, resp. 18-palcové kolesá a plynulo sa smerom dozadu zvažujúca línia strechy. Zadná časť nám pripadala máličko disproporčná a trošku viac robustná, než by sa patrilo. To je však subjektívny dojem, zvonku by sme auto hodnotili ako zaujímavé a elegantné.

Interiér je maximálne individualizovateľný, na výber je niekoľko farieb, rôzne druhy kože, doplnky z karbónu alebo dekoračné prvky lakované klavírnym lakom. Zvláštnu pozornosť si zaslúžia bočné opierky predných sedadiel. Tie sa môžu v zákrutách automaticky dofukovať a tým pádom zlepšujú bočné vedenie sedadiel bez toho, aby sa muselo zľaviť z komfortu. Keď ste unavený, môžete si jednoducho na predných sedadlách aktivovať masážnu funkciu. Masáž síce nie je tak účinná ako pri Lexuse LS 600h L, no je to skvelá vec na potlačenie únavy a zvýšenie pozornosti pri dlhých jazdách.

Hi-tech v interiéri

Stredovej konzole dominuje veľký a kvalitný viacúčelový displej, ktorý prirodzene využíva aj systém Command, ktorého súčasťou je otočný ovládač na stredovej konzole, doplnený niekoľkými tlačidlami. Jeho úlohou je
Nový Mercedes CLS
Foto: Martin Kamenický

zjednodušiť ovládanie multimediálnych funkcií vozu, navigácie a ďalších systémov. Musíme pochváliť, že na prvý pohľad vyzerá jednoducho a rozhodne nepôsobí zbytočne pretechnizovane, ako napríklad MMI v Audi.

Zdanie však klame – aj keď je navonok jednoduchý, pohyb v menu je trochu komplikovanejší a menej prehľadný, než by sa patrilo. V tomto smere sa asi najďalej dostalo BMW so svojim iDrivom. A keď sme už pri porovnávaní s bavorskou automobilkou – Mercedes sa snaží odlíšiť maximálnym dôrazom na bezpečnosť a najprogresívnejšie technológie v tejto oblasti. V novom CLS je napríklad systém varujúci pred nechceným vybočením z jazdného pruhu (Active Line Keeping Assist) vôbec po prvýkrát napojený priamo na stabilizačný systém ESP.

Pri vybočení z jazdného pruhu vás doteraz tento systém len varoval tým, že rozvibroval volant. Teraz vám už aktívne zasiahne do riadenia a pribrzdí protiľahlé kolesá tak, aby sa dráha auta stabilizovala vo vymedzenom jazdnom pruhu.

Bez head-up displeja

Pokiaľ však ide o jednu z – podľa nás – najzaujímavejších bezpečnostných vychytávok posledného obdobia, teda head-up displej, premietajúci základné jazdné a navigačné údaje priamo do zorného poľa vodiča, Mercedes ho odmieta temer tak vehementne, ako odmietal Apple vo svojich produktoch Flash.

Dôvodov nám povedali bezpočet, pravdou je však že s ním prišli v BMW skôr a Mercedes ako technologický líder a inovátor predsa neklesne tak hlboko a nebude napodobovať postupy nejakej bavorskej automobilky. Je to hlúpe, ale je to jednoducho tak. V mercedesoch sa head-up displejov tak skoro nedočkáme, aj keď už onedlho možno príde táto automobilka s nejakou ich alternatívou, o ktorej budú môcť v Stuttgarte s čistým svedomím vyhlásiť „že to nie je to isté, čo majú v BMW“. Treba priznať, že už teraz majú napríklad elegantný farebný TFT displej v strede centrálneho budíku.

Pod kapotou

Je najvyšší čas pozrieť sa novému Mercedesu CLS pod kapotu. Súhrnne možno o jeho nových agregátoch povedať, že majú vyšší výkon a nižšiu spotrebu. To dnes o svojich nových motoroch prehlasuje kde-kto, no pri Mercedese to nie sú len nejaké kozmetické úpravy. V niektorých prípadoch sa spotreba medzi súčasnou a predošlou generáciou CLS môže v pohode odlišovať o štvrtinu.

Pre nás sú zaujímavé najmä tri: 250 CDI s výkonom 150 kW, 350 CDI s výkonom 195 kW a benzínová 350-ka s výkonom 303 kW. Prvý z nich má kombinovanú spotrebu len 5,1 l/100 km, druhý šesť a tretí len 6,8 l/100 km. To
Nový Mercedes CLS
Foto: Martin Kamenický

sú hodnoty, ktoré ďalší komentár ani nepotrebujú a určite má na nich podiel aj výborne spolupracujúca 7-stupňová automatická prevodovka 7-G-Tronic Plus a funkcia Eco start/stop.

My sme mali možnosť pár kilometrov absolvovať s každým z nich a jediné, čo môžeme doplniť je, že motory sú spolu s vynikajúcim podvozkom najsilnejšou stránkou auta. Diesle sú nielen výkonné, ale kabína je skvelo odhlučnená a majú aj celkovo tak kultúrny chod, že o nich ani neviete. Na ceste sa auto správa predvídateľne a isto a okrem množstva bezpečnostných a stabilizačných systémov za to môže aj nový elektromechanický posilňovač riadenia, vďaka ktorému má vodič oveľa autentickejší kontakt s autom a kolesami. Navyše posilňovač využíva energiu iba vtedy, ak je auto aktívne riadené (teda vodič točí volantom), čo pomáha znižovať spotrebu približne o 0,3 l/100 km.

Celkovo v nás nový Mercedes CLS zanechal vynikajúci dojem predovšetkým vďaka kompletne prepracovaným úsporným motorom, výbornému podvozku, vysokému komfortu najmä na predných sedadlách a pokročilým bezpečnostným systémom.

Nový Mercedes CLS
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Nový Mercedes CLS
Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Nový Mercedes CLS
Aj keď táto fotka nie je práve kvalitná, vidno na nej dobre, ako stredový tunel prechádza celým vozidlom a úplne oddeľuje obe zadné sedadlá. Je to síce pekné, ale ak si chcete odpočinúť, pri takomto riešení si jednoducho nemôžete natiahnuť nohy krížom cez celý zadný priestor. To môže niekedy dosť vadiť. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Nový Mercedes CLS
Pomocou týchto tlačidiel si môžete regulovať dofukovanie bočných opierok a spustiť aj masážny program. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Nový Mercedes CLS
Klasika Mercedesu - sedadlá si nenastavujete ovládačmi priamo na nich, ale tlačidlami na dverách. Foto: Martin Kamenický

Foto: Martin Kamenický

Nespomenuli sme kufor, ktorý má objem 520 litrov a tak toto auto bez problému môže plniť úlohu komfortného a bezpečného rodinného približovadla. No keď z neho rodinu vysadíte a zapnete si športový mód, dostanete autentický športiak, s ktorým sa možno do sýtosti na cestách vyblázniť. A presne v tom je zmysel nepravých štvor- alebo päťdverových kupé – prinášajú to najlepšie z dvoch inak úplne odlišných svetov.

Martin Kamenický / Webnoviny.sk

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Mercedes