Rada uznala, že reklama na Peugeot 208 je klamlivá

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peugeot
Reklama na automobil značky Peugeot 208 je klamlivá. Foto: SITA, AP

BRATISLAVA 3. apríla (WEBNOVINY) – Rada pre reklamu (RPR) sa zhodla, že spotrebiteľ môže byť uvedený do omylu pri reklame na automobil značky Peugeot 208, ktorý spoločnosť Peugeot Slovakia s.r.o. v reklamnej kampani prezentuje ako najpredávanejšie auto vo svojej triede.

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom 3. zasadaní 26. marca uznala ako oprávnenú sťažnosť fyzickej osoby, ktorá poukázala na túto reklamnú kampaň. Za informáciou, že Peugeot 208 je najpredávanejším autom vo svojej triede, nasleduje hviezdička, ktorá odkazuje na zdroj: „Európske štatistiky, december 2012“.

Podľa sťažovateľa je to neurčitý a neidentifikovateľný zdroj. Reklamnú kampaň označil za klamlivú a spotrebiteľa môže uvádzať do omylu, nakoľko v ostatných médiách sa úmyselne nespomína dôležitý údaj o danej decembrovej štatistike.

Podľa informácií výkonnej riaditeľky RPR Evy Rajčákovej sa rada zhodla, že reklama v printovej inzercii, online banneroch a rozhlasových spotoch je v rozpore s Etickým kódexom reklamnej praxe platným na území SR.

Dominantným výrazovým prostriedkom reklamnej kampane je headline v znení „Celá Európa je plná Slovákov, pretože rodený Slovák Peugeot 208 je najpredávanejším autom* v Európe vo svojej triede!“. V prípade printovej a online reklamy je uvedený text doplnený o odkaz na zdroj, ktorým sú Európske štatistiky, december 2012.

„Z textu reklamy však nie je jednoznačne zrejmé, že platnosť štatistík sa vzťahuje len na obdobie mesiaca december, v ktorom bol automobil Peugeot 208 skutočne najpredávanejším automobilom vo svojej triede. Headline reklamy, naopak, môže u spotrebiteľa vyvolať klamlivý dojem, že Peugeot 208 je najpredávanejším autom celoročne,“ odôvodnila svoje rozhodnutie Rada pre reklamu.

Arbitrážna komisia RPR má za to, že printová a online reklama prezentuje štatistické údaje spôsobom, ktorý zveličuje a nepravdivo rozširuje platnosť reklamného tvrdenia. V prípade rozhlasového spotu, ktorý bol súčasťou reklamnej kampane, tento neobsahuje žiaden odkaz na zdroj, ktorý by verifikoval tvrdenie, že Peugeot 208 je najpredávanejším autom v Európe vo svojej triede.

Spotrebiteľ nie je žiadnym spôsobom upozornený, že headline reklamy sa vzťahuje len k určitému obdobiu, ani na základe čoho zadávateľ tvrdenie použil. „Vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých zadávateľ výrok v prípade rozhlasového spotu komunikuje, zastáva Arbitrážna komisia Rady pre reklamu názor, že priemerný spotrebiteľ môže byť uvedený do omylu a domnievať sa, že automobil je celoročne najpredávanejším vozidlom vo svojej triede, čo nie je pravda,“ odôvodnila rada svoje rozhodnutie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať