Saab je zachránený

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Saab
Foto: SITA

BRATISLAVA 27. januára (WEBNOVINY) – GM vlastní Saab od roku 1990, kedy za 600 miliónov amerických dolárov kúpilo 50-percentný podiel v tejto švédskej automobilke. Tá však bola stratová až do roku 1995. Neskôr sa situácia opäť zhoršila a v roku 2000 sa GM stalo 100-percentným vlastníkom automobilky Saab.

Napriek všetkému sa nepodarilo švédsky Saab dostať opäť do „čiernych čísel“. V roku 2008 predstavovala strata Saabu až 340 miliónov amerických dolárov. Koncom roka 2008 oznámil koncern GM úmysel značku predať.

Priaznivci značky protestovali v Detriote
Foto: SITA

Foto: SITA

Priaznivci značky protestovali v Detriote
Foto: SITA

Foto: SITA

Priaznivci značky protestovali v Detriote
Foto: SITA

Foto: SITA

Priaznivci značky protestovali v Detriote
Foto: SITA

Foto: SITA

Priaznivci značky protestovali v Detriote
Foto: SITA

Foto: SITA

Najvážnejší záujem prejavil malý švédsky výrobca superšportov Koenigsegg. K predaju však nakoniec nedošlo a Saabu hrozil zánik. Záujem neskôr preukázal Spyker. K dohode nedošlo na prvýkrát ani v tomto prípade, no po dlhom čase a nekonečných rokovaniach sa napokon automobilky dohodli na kompromise.

GM nezverejnilo podmienky predaja Saabu, no podľa zdroja agentúry Reuters má Spyker zaplatiť GM za Saab 74 miliónov amerických dolárov a ďalších 326 miliónov dolárov v akciách novej spoločnosti Saab Spyker Automobiles. Podmienkou uskutočnenia obchodu bolo zaručenie sa švédskej vlády za úvery pre Saab v Európskej investičnej banke vo výške 400 miliónov eur.

Saab 9 5
Foto: SITA

Saab

Počiatky švédskej značky Saab sa datujú ešte do roku 1937, kedy v Trollhättane vznikla továreň na výrobu lietadiel – Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB). S výrobou áut začala spoločnosť až v roku 1949, kedy uzrel svetlo sveta prvý automobil značky Saab s označením 92.

Neskôr sa stal synonymom Saabu štvorvalcový vidlicový agregát V4. V polovici 70-tych rokov sa Saab preslávil preplňovaním pomocou turbodúchadla. Saab 99 bolo totiž tretie auto na svete, ktoré bolo sériovo vybavené turbodúchadlom. Saab 99 Turbo bolo tiež prvé auto v histórii, ktoré zvíťazilo na rally s preplňovaným motorom. Za volantom vtedy v roku 1979 sedel legendárny Stig Blomquist.

Dnes vyrába automobilka Saab približne 90 až 100 tisíc áut ročne. Zamestnáva zhruba 3400 ľudí a po celom svete je roztrúsených okolo 1100 predajcov áut tejto švédskej značky.

Spyker C8 Aileron Spyder
Foto: Spyker

Spyker

Aj keď je dnes táto automobilka možno málo známa, jej história siaha ešte omnoho ďalej, ako história švédskeho Saabu. Dokonca až do 19-teho storočia, konkrétne do roku 1898, kedy zakladatelia automobilky, bratia Spijkerovci, postavili prvý motorizovaný koč. Zo značky Spyker sa postupom času stal výrobca výkonných a luxusných automobilov.

Spoločnou historickou črtou oboch automobiliek je výroba lietadiel. Spyker vyrábal lietadlá počas prvej svetovej vojny. Po nej sa opäť vrátil k výrobe áut, no v roku 1925 značka zanikla. Vzkriesená bola v roku 2000. Aj v novej etape života sa táto spoločnosť špecializuje na výnimočné automobily. V súčasnosti je vo výrobe ikonický model C8, no ročne automobilka vyprodukuje iba niekoľko desiatok kusov.

Saab Spyker Automobiles

Po dokončení predajných transakcií sa Spyker zaviazal vytvoriť novú spoločnosť s názvom Saab Spyker Automobiles. Zatiaľ nie sú známe žiadne detaily. Nevieme teda či sa niečo zmení na označovaní švédskych modelov, pôvodne značky Saab, a holandských superšportov značky Spyker, alebo či pôjde iba o zmenu administratívneho charakteru.

V každom prípade sa dá 26. január 2010 považovať pre priaznivcov značky Saab, ale aj pre jej zamestnancov a predajcov, za jeden z najšťastnejších v živote. Novú etapu automobilky Saab odštartuje už hotová nová generácia vlajkovej lode 9-5 a pripravované SUV s označením 9-4X.

Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Saab Automobile