Sezóna formuly 1 sa blíži do svojho finále, ide do tuhého

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Hamilton
Jazdec tímu Mercedes, Brit Lewis Hamilton počas jazdy na VC Singaporu. Singapur, 21. septembra 2014. Foto: SITA/AP

SAO PAULO 7. novembra (WEBNOVINY) – Sezóna motoristickej formuly 1 sa blíži do svojho finále, počas víkendu je na programe Veľká cena Brazílie, predposledné podujatie tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta.

Po minulotýždňových pretekoch v americkom Austine je jasné, že o novom svetovom šampiónovi sa rozhodne výlučne medzi jazdcami Mercedesu Lewisom Hamiltonom a Nicom Rosbergom.

Lewis Hamiltom je vo veľkej forme

Lídrom seriálu je Brit s 24-bodovým náskokom pred svojím nemeckým kolegom. Hamilton je momentálne vo veľkej forme, v USA vyhral piatu veľkú cenu po sebe a celkovo desiatu v ročníku.

Napriek tomu, že v poslednom podujatí sezóny v Abú Zabí (23. novembra) sa udeľujú dvojnásobné body, stačí mu, aby v záverečných dvoch pretekoch skončil druhý za víťazným Rosbergom. Za takýchto okolností by získal svoj druhý titul majstra sveta s trojbodovým náskokom.

Video: Okruh Interlaogs

Na druhej strane, aj keď Hamilton v Brazílii zvíťazí a Rosberg skončí mimo bodovacích miest, Nemec bude mať stále šancu. Rozdiel bude 49 bodov.

„Brazília pre mňa predstavuje špeciálne miesto. V roku 2008 som sa tu stal prvýkrát svetovým šampiónom. Potreboval som skončiť do piateho miesta, ale ešte do poslednej zákruty som bol šiesty. Vtedy som predbehol Tima Glocka a prešiel pod šachovnicovou vlajkou. Nevedel som, či som to dokázal alebo nie. Až zo správy z vysielačky som zistil, že som majster sveta. Bola to neuveriteľne emocionálna húsenková dráha a tento moment zostane vo mne do konca života. Celkovo som na Interlagose nedosiahol nejaké super výsledky, na konte mám len jedno pódiové umiestnenie zo sezóny 2009,“ povedal Hamilton pre oficiálnu stránku svojho zamestnávateľa.

Spoločnosť Pirelli priviezla na Interlagos stredne tvrdé a mäkké zmesi

Rosberg už nesmie nechávať nič na náhodu a zapnúť na plné obrátky. Situáciu však nemá vo vlastných rukách a nemôže sa spoliehať len na svoje výkony. Na zisk premiérového titulu bude potrebovať aj kus šťastia. Stále platí, že rodák z Wiesbadenu sa naposledy tešil z víťazstva v júli na domácej veľkej cene na Nürburgringu.

„Je na mne, aby som dosiahol v zvyšných pretekoch čo najviac. Bude to ťažké, ale vydám zo seba všetko. Prvá príležitosť príde teraz v Brazílii, čo je jedno z klasických podujatí v kalendári. Bolo by skvelé, keby som tu dosiahol výsledok, ktorý by mi poskytoval dobrú šancu na zisk titulu,“ komentoval Rosberg.

Distribútor pneumatík pre efjednotku, talianska spoločnosť Pirelli, priviezol na Interlagos stredne tvrdé a mäkké zmesi. Zdá sa, že počasie bude v boji o titul viac vyhovovať Hamiltonovi, pretože meteorológovia predpovedajú búrky. Pravdepodobnosť dažďa počas pretekov je vraj 50 percent.

Maximálna teplota by sa mala počas víkendu vyšplhať na 30 stupňov Celzia. Nedeľňajšie preteky odštartujú o 17.00 h SEČ, sobotňajšia kvalifikácia je na programe v rovnakom čase.

Veľká cena Brazílie:

Dejisko: autodróm Josého Carlosa Paceho (Interlagos)

Dĺžka okruhu: 4309 m

Dĺžka pretekov: 305,909 km (71 okruhov)

Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams 1:11,473 (2004)

Najviac víťazstiev – jazdec: 6 – Alain Prost (1982, 1984, 1985, 1987, 1988, 1990)

Najviac víťazstiev – tím: 12 – McLaren

Víťazi uplynulých ročníkov VC Brazílie:

2013 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2012 Jenson Button (V. Brit.) McLaren

2011 Mark Webber (Aus.) Red Bull

2010 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2009 Mark Webber (Austr.) Red Bull

2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari

2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari

2006 Felipe Massa (Braz.) Ferrari

2005 Juan Pablo Montoya (Kol.) McLaren Mercedes

2004 Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams-BMW

2003 Giancarlo Fisichella (Tal.) Jordan-Ford

2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2001 David Coulthard (V. Brit.) McLaren-Mercedes

2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

História:

Okruh Interlagos postavili v roku 1940 neďaleko mesta Sao Paulo. Na jeho mieste mala stáť pôvodne obytná štvrť, ale krach na burze v roku 1929 spôsobil zmenu účelu pozemku. Meno Interlagos znamená „medzi jazerami“.

Okruh skutočne leží medzi dvoma umelými jazerami Guarapiranga a Billings, ktoré slúžili na zásobovanie veľkomesta vodou a elektrickou energiou. Na pôvodnom takmer 8 km okruhu sa išla prvá veľká cena F1 v roku 1972, no nezapočítavala sa do MS. Prvú oficiálnu VC Brazílie MS F1 hostil Interlagos až o rok neskôr a odvtedy nechýbala v kalendári MS.

V roku 1978 sa preteky presunuli na okruh Jacarepaguá neďaleko Ria de Janeiro a hoci sa ešte počas ďalších dvoch sezón na „dlhý“ okruh Interlagos vrátili, nespokojnosť časti jazdcov s týmto okruhom zapríčinila jeho vypadnutie zo seriálu MS, kde ho až do roku 1989 nahradila Jacarepagúa. Po rekonštrukcii a výraznom skrátení trate na 4,3 km sa od roku 1990 vrátila F1 opäť na Interlagos. Ten však od roku 1985 oficiálne nesie meno brazílskeho pilota F1 Josého Carlosa Paceho, ktorý v roku 1977 zahynul pri leteckom nešťastí.

V roku 2007 prešiel Interlagos najväčšou rekonštrukciou vo svojej histórii, v rámci ktorej prišiel o svoj tradičný hrboľatý asfalt a dostal nový moderný povrch. O rok neskôr podpísal Bernie Ecclestone s organizátormi novú zmluvu na usporiadanie VC Brazílie až do roku 2015. Súčasná zmluva znie do konca roka 2022.

Kuriozity:

VC Brazílie na Autodróme Josého Carlosa Paceho sa jazdí netradične proti smeru hodinových ručičiek. Okruh Interlagos, ktorý bol na konci 70. rokov najdlhším v seriáli MS, je v súčasnosti po trati v Monaku druhou najkratšou traťou MS F1. Na Interlagose je jedna z najdlhších boxových uličiek, jazdci do nej vchádzajú na začiatku cieľovej rovinky, na trať sa vracajú však až za treťou zákrutou od štartu.

Súčasťou okruhu je trať pre motokáry pomenovaná po Ayrtonovi Sennovi. Interlagos sa nachádza vo zvlnenej krajine s množstvom stúpaní a klesaní, vďaka čomu je obľúbeným miestom pre organizovanie cyklistických podujatí na tejto trati. V roku 2003 boli diváci svedkom kurióznej udalosti, keď po daždivých a predčasne ukončených chaotických pretekoch vyhlásili za víťaza nesprávneho muža – Fína Kimiho Räikkönena. Až odvolacia komisia FIA rozhodla, že víťazstvo patrilo Giancarlovi Fisichelovi na Jordane.

Priebežné poradie MS (po 17 z 19 pretekov):

1. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 316 bodov, 2. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 292, 3. Daniel Ricciardo (Aus.) Red Bull 214, 4. Valtteri Bottas (Fín.) Williams 155, 5. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 149, 6. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 149

Pohár konštruktérov:

1. Mercedes 608 bodov – istý titul, 2. Red Bull 363, 3. Williams 238, 4. Ferrari 196, 5. McLaren 147, 6. Force India 123.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Bernie EcclestoneDaniel RicciardoDavid CoulthardFelipe MassaFernando AlonsoJenson ButtonKimi RäikkönenLewis HamiltonMark WebberMichael SchumacherNico RosbergSebastian VettelValtteri Bottas