Test: Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Alfa Romeo MiTo QV
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 16. júna (WEBNOVINY) – V dnešnej modernej dobe patriacej hybridom a honbe za znižovaním produkcie emisií sa ma viacero ľudí pri pohľade na zelený štvorlístok na predných blatníkoch najvýkonnejšej Alfy Romeo MiTo opýtalo, či ide o nejakú ekologickú verziu. Rozhodne nie. Nie že by toto auto nebolo ohľaduplné k životnému prostrediu. Používa revolučný systém variabilného časovania ventilov MultiAir, ale k tomu sa ešte dostaneme. Najprv ale trošku histórie.

Štvorlístok na blatníkoch vozidiel značky Alfa Romeo nie je žiadnou novinkou. Naopak. Má bohatú tradíciu. Prvýkrát bol tento symbol použitý dokonca už v roku 1923. Na štrnástom ročníku legendárnych pretekov Targa Florio vtedy za volantom Alfy Romeo RL štartoval Ugo Sivocci, ktorý si svoje auto „vyzbrojil“ veľkým zeleným štvorlístkom na bielom pozadí. Pre šťastie. Odvtedy sa tento symbol uchytil a zdobil všetky pretekárske Alfy. Alfa Romeo označovala štvorlístkom vrcholné verzie svojich sériových modelov ešte do osemdesiatych rokov minulého storočia. Potom sa však začali najvýkonnejšie verzie označovať skratkou GTA a na štvorlístok sa zabudlo. Teraz je ale vďaka Alfe MiTo späť.

Vysvetlenie toho zeleného štvorlístka (v taliančine Quadrifoglio Verde) teda máme za sebou. Uznávam, že niekoho tento symbol môže zmiasť, ale hneď pri prvom pohľade na toto auto vám musí byť jasné, že nebolo skonštruované na to, aby ste s ním naháňali každú desatinu litra benzínu. Krásne 17-palcové disky kolies, spoza ktorých vykúkajú červené brzdové strmene značky Brembo s pekným nápisom „Alfa Romeo“ a „bojové pomaľovanie“ karosérie vo forme emblémov z loga automobilky niečo napovedá. Človek tak podvedome tuší, že za volantom tohto auta si užije poriadny kus zábavy. A tuší veru správne.

Alfa Romeo MiTo QV
Foto: Ondrej Rabatin

Interiér

Z interiéru Alfy Romeo MiTo mám zmiešané dojmy. Keď som toto auto testoval prvýkrát, bol som z neho unesený. Navyše malo vtedy testované auto kožené čalúnenie sedadiel. Nedostatky interiéru som teda kvôli celkovému nadšeniu z auta prehliadol. Neskôr sa mi do rúk dostala Alfa MiTo s najslabšou verziou motora novej generácie s variabilným časovaním ventilov MultiAir. Tam som si už isté nedostatky všimol, no a teraz, v prípade športovej verzie QV, mám v tom už jasno. Alfa MiTo vie mať veľmi pekný interiér, no plasty, ktoré nie sú až tak na očiach (spodná časť palubnej dosky a dvere) nepasujú k štýlovému interiéru. Niekomu sa nepáči ani ten nový zvláštny materiál na palubnej doske s karbónovou textúrou, ktorý nájdete napríklad aj vo Fiate Bravo. Uznávam, Alfa MiTo po konštrukčnej stránke vychádza z Fiatu Grande Punto a niekde sa to prejaviť muselo. Podstatné je, že hlavne zvonku je to čistokrvná Alfa a takýmito nepodstatnými detailmi sa má čas zaoberať iba spolujazdec, pretože vodič má pod pravým členkom 170 koní.

Motor

Na vrchole „potravinového reťazca“ v rámci ponuky motorov pre Alfu MiTo tróni motor s objemom síce iba 1,4 litra, no vďaka technológii MultiAir a prepĺňaniu turbodúchadlom disponuje výkonom až 125 kW (170 k). A čo je to ten MultiAir? Ide o systém variabilného časovania ventilov, pri ktorom bola odstránená mechanická väzba medzi vačkovým hriadeľom a sacími ventilmi. Tá bola nahradená elektrohydraulickým aktuátorom vybaveným solenoidovým ventilom, ktorý je schopný otvárať sací ventil do značnej miery nezávisle na polohe vačkového hriadeľa a predovšetkým nezávisle od ostatných valcov. Výrazne sa tak skvalitňuje a spresňuje regulácia cirkulácie vzduchu a výfukových plynov. Zjednodušuje sa tiež mechanická konštrukcia motorov, pretože odpadá nutnosť použitia vačiek ovládajúcich sacie ventily. Tak isto nie je potrebný zložitý mechanizmus variabilného časovania ventilov ani EGR ventil, pretože systém je schopný značného prekrytia otvorenia sacích aj výfukových ventilov a tým nízkostratovej vnútornej recirkulácie v oveľa väčšej miere, ako to dokážu najlepšie systémy s variabilným časovaním ventilov.

Alfa Romeo MiTo QV
Foto: Ondrej Rabatin

Čo to znamená v praxi? O 10% vyšší výkon, o 15% vyšší krútiaci moment a o 10% nižšiu spotrebu paliva. Čo sa týka tej spotreby paliva, v meste sme počas testu jazdili za 8,5-9 litrov benzínu na 100 km. Mimo mesta sa mi to akosi nepodarilo odčítať. Nedokázal som s tým autom jazdiť normálne. Táto Alfa vás proste zvádza na dynamickú jazdu a nepodľahne hádam iba mních. Na spotrebu 4,8 litra benzínu na 100 km v mimomestskej prevádzke teda rovno zabudnite. Výrobca zabudol do zátvorky uviesť, že to platí iba v prípade využitia auta ako služobného vozidla kláštoru. Musíte rátať minimálne so šiestimi litrami, čo je podľa môjho názoru na 170 koní aj tak veľmi dobrý výsledok.

Jazda

V texte ste si už mohli všimnúť pár narážok na dojmy z jazdy na Alfe MiTo QV. Čo vám poviem? Vrcholná verzia tohto modelu jazdí jednoducho úžasne. Čo iné sa dalo čakať od talianskej automobilky s azda najdlhšou športovou históriou? Alfy vždy boli a dúfam, že vždy budú to najšportovejšie, čo si v rámci tých „bežných“ áut môžete kúpiť.

Alfu MiTo sa nebojím prirovnať k Renaultu Clio RS, ktorý nepochybne patrí medzi jeden z najlepších „hot-hatchov“ súčasnosti. Obidve autá sú podobne rýchle, no pritom diametrálne odlišné. Zatiaľ čo Clio na to ide cez objem a vysoké otáčky, MiTu stačí 1,4-litrový motor s turbom. Prepĺňaný motor má celkovo viac krútiaceho momentu, ktorý je navyše dostupný v podstatne nižších otáčkach. Pri 6 000 ot./min. už Alfe výrazne dochádza dych, pretože pri 5 500 ot./min. dosahuje plný výkon. Clio RS je čistokrvné pretekárske auto (testovaný model mal dokonca športovejší podvozok Cup), zatiaľ čo výkon Alfy MiTo QV je dostupnejší aj pre nie tak talentovaného vodiča. V konečnom dôsledku je Alfa o niečo pomalšia, no komfortnejšia.

Alfa Romeo MiTo QV
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Do tohto auta som sa proste zaľúbil. Pri autách značky Alfa Romeo sa mi to stáva často a MiTo QV nebolo výnimkou. Veď sa len pozrite na tie fotky. To auto vyzerá úžasne. Obzvlášť s tými nálepkami pôsobí Alfa Mito naozaj odhodlane a bojaschopne hneď na prvý pohľad a taká aj v skutočnosti je. Hneď ako otočíte kľúčikom, z výfuku sa ozve pekný zvuk, ktorý vám spríjemňuje jazdu. Po zatlačení plynu máte k dispozícii prívaly krútiaceho momentu. Je to skrátka krásne a rýchle auto. Čo viac si môžete priať? Uznávam, že keď hľadáte rodinné kombi so vznetovým motorom, Alfa MiTo vás asi nenadchla. Mňa ale áno. Toto je presne typ áut, ktoré mám rád a bez problémov by som si vedel predstaviť, že jedného dňa by MiTo QV parkovalo v mojej garáži.

Základná cena modelu – Alfa Romeo MiTo 1.4 MPI Progression: 14 320 €

Základná cena testovanej verzie – Alfa Romeo MiTo 1.4T MultiAir QV: 21 990 €

Alfa Romeo MiTo QV
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Alfa Romeo MiTo QV
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Alfa Romeo MiTo QV
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Alfa Romeo MiTo QV
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, radový

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1368

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

125 / 5500

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

230-250 / 2500

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

219

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

7,5

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

8,1 / 4,8 / 6,0

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

270

Objem nádrže (l):

45

Pohotovostná hmotnosť:

1145

Rozmer pneumatík:

205/45 R17

Dĺžka (mm):

4063

Šírka (mm):

1720

Výška (mm):

1446

Rázvor (mm):

2511

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Alfa Romeo