Test: Citroën C5 Tourer 2.0 HDi – kráľ rozbitých ciest

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Citroën C5 Tourer 2.0 HDi
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 19. decembra (WEBNOVINY) – Citroën C5 je nádherné auto. Uznávam, niekomu sa možno nepáči vôbec, no dizajnérom sa nedá odoprieť snaha, ktorú vynaložili pri tvorbe tohto auta. Na rozdiel od predošlej generácie tohto modelu, dizajn druhej generácie Citroënu C5 sa vracia ku koreňom. Nájdete na ňom množstvo odkazov na legendárne staré Citroëny, najmä na model CX.

Asi najsilnejším odkazom na minulosť je do vnútra prehnuté zadné sklo – úplne originálny a veľmi pekný dizajnový prvok. Bohužiaľ, nami testované kombi, označované ako Tourer, takéto sklo nemá. Platí to len pre štvordverový sedan. Aj kombi sa však po facelifte môže pochváliť pásom LED diód na denné svietenie integrovaným do svetlometov.

Interiér

Citroën C5 je skrátka dizajnový kúsok, ako zvonku, tak aj zvnútra. Aj vo vnútri totiž nájdete niekoľko odkazov na predošlé modely tejto francúzskej automobilky, s nudným interiérom predošlého Citroënu C5 nemá ten nový nič spoločné.

Citroën C5 Tourer 2.0 HDi
Foto: Ondrej Rabatin

Asi najzaujímavejší je volant s pevným stredom. Točí sa iba veniec s ramenami, stred ostáva vždy v rovnakej polohe. Je to veľmi netradičné, no zaujímavé riešenie. Stred volantu je posiaty tlačidlami a kým sa človek zorientuje, trochu mu to trvá. Keďže je ale stred pevný, vždy viete, ktoré tlačidlo kde hľadať.

Novinkou je navigačný systém eMyWay, ktorý ma veľký a prehľadný displej. Nie je však dotykový a jeho ovládanie je preto trochu komplikovanejšie. Tento multimediálny systém spolupracuje s USB portom, AUX vstupom a nechýba ani bluetooth konektivita. V prípade modelu kombi je možné využiť veľký displej systému eMyWay v kombinácii s parkovacou kamerou.

K priestrannosti Citroënu C5 je zrejme zbytočné sa vyjadrovať. Je to auto strednej triedy, v ktorom naozaj nie je núdza o priestor. Nami testované kombi sa navyše môže pochváliť obrovským batožinovým priestorom. Už v základnom stave ponúka 505 litrov, pričom po sklopení sedadiel pripomína Citroën C5 Tourer malú dodávku.

Citroën C5 Tourer 2.0 HDi
Foto: Ondrej Rabatin

Motor

Pod kapotou tohto Citroënu pracoval klasický dvojlitrový turbodiesel HDi. V tomto prípade bol vyladený na 120 kW (163 k) a spolupracoval so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Motor je tichý. Jeho chod je kultivovaný a pochvalu si zaslúži aj odhlučnenie. Počas jazdy ma v aute nerušili žiadne nežiaduce zvuky.

Ani prevodovka nebola zlá. S motorom si rozumela, radila hladko a plynulo. Jej reakcie by sa síce nedali nazvať bleskovými, no kto by sa v tomto aute ponáhľal? Citroën C5 je o komfortnej jazde a táto prevodovka sa k charakteru auta mimoriadne hodí.

Čo sa týka spotreby, v meste sme sa počas testu dostali na hodnotu 7,5 litra nafty na 100 km. Prekvapujúce ale je, že spotreba paliva bola vo všetkých jazdných režimoch veľmi podobná. Mimo mesta takmer neklesla. Pohybovala sa v rozmedzí 7 až 7,5 l/100 km. Úplne identické hodnoty sme zaznamenali aj na diaľnici, kedy pri rýchlosti 130 km/h motor točí primeraných 2400 ot./min.

Citroën C5 Tourer 2.0 HDi
Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

Ako som už v úvode naznačil, Citroën C5 je podľa mňa najkomfortnejšie auto strednej triedy. Ako jediné v tomto segmente je totiž vybavené pre Citroën charakteristickým hydropneumatickým pružením. Ak náhodou v C5-ke trafíte nejakú dieru, podvozok to pred vami veľmi šikovne zamaskuje. Žiadne nepríjemné rany sa teda nekonajú, občas je ale prejazd cez jamu počuť hlasnejšie, ako by človek čakal. Predsa len to nie je Mercedes triedy S, alebo obdobné auto.

Dovolím si však tvrdiť, že Citroën C5 vďaka svojmu hydropneumatickému pruženiu schová do vrecka v oblasti komfortu jazdy všetky SUV. Prečo som si taký istý? Lebo z tohto auta som presedlal do aktuálneho BMW X5, ktoré bolo oproti Citroënu hotový kostitras. Iste, BMW X5 nie je najkomfortnejšie SUV na svete, no Citroën C5 je vďaka svojmu pruženiu komfortnejší ako väčšina áut tejto triedy.

K vysokému komfortu jazdy prispieva tiež pohodlný posed za volantom. Výborne tvarované sedadlá majú až neuveriteľný rozsah nastavenia. Na Citroëne C5 si dokážete nastaviť ešte aj hornú polovicu operadla. Nastavíte si teda celkový sklon operadla, pričom sklon hornej polovice viete ešte doladiť.

Aby som ale nehovoril stále iba o tom komforte, Citroën C5 sa nezľakne ani svižnejšieho tempa. Necíti sa síce vo svojej koži a nechápavo pozerá, o čo vám vlastne ide, no keď aktivujete športový režim pruženia, v zákrutách statočne drží. Dokonca sa pritom ani nespráva ako plachetnica.

Citroën C5 Tourer 2.0 HDi
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Citroën C5 je podľa mňa skvelou alternatívou k tým všetkým „passatoidným“ modelom strednej triedy, ktoré sú v podstate všetky „na jedno kopyto“. C5-ka so svojim hydropneumatickým pružením by totiž vedela byť skvelou „oázou pokoja“ na tých našich neustále preplnených cestách pre všetkých tých uponáhľaných a vystresovaných manažérov, ktorí hľadajú ideálneho „hltača kilometrov“. Je jedno, ako ďaleko cestujete, z tohto auta vystúpite vždy svieži.

A čo verzia kombi? Disponuje tak veľkým vnútorným priestorom, ako ktorékoľvek SUV. Je komfortnejšie ako väčšina z nich, no nie je zbytočne veľké ani ťažké, takže sa sním ľahšie jazdí a nemá neprimerane veľkú spotrebu. Navyše, pri akomkoľvek zaťažení drží jeho hydropneumatické pruženie konštantnú svetlú výšku, čo je len jedna z mnohých výhod tohto zaujímavého auta.

Základná cena modelu – Citroën C5 1.6 VTi 120 Attraction: 19 990 €

Základná cena testovanej verzie – Citroën C5 2.0 HDi 160 (automat) Exclusive: 29 890 €

Registračná daň na testované auto: 477 €

Citroën C5 Tourer 2.0 HDi
Foto: Ondrej Rabatin

Citroën C5 Tourer 2.0 HDi
Foto: Ondrej Rabatin
Citroën C5 Tourer 2.0 HDi
Foto: Ondrej Rabatin
Citroën C5 Tourer 2.0 HDi
Foto: Ondrej Rabatin
Citroën C5 Tourer 2.0 HDi
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, vznetový

Valce/ventily:

4/16

Zdvihový objem (cm3):

1997

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

120 / 3750

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

340 / 2000

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

208

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

10,2

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

8,2 / 5,1 / 6,2

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

505

Objem nádrže (l):

71

Pohotovostná hmotnosť:

1642

Rozmer pneumatík:

245/45 R18

Dĺžka (mm):

4829

Šírka (mm):

1860

Výška (mm):

1483

Rázvor (mm):

2815

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Citroën