Test: Hyundai i30 1.6 CRDi Blue Drive

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Hyundai i30 1.6 CRDi Blue Drive
Po dizajnovej stránke sa podľa nás Hyundai i30 celkom vydaril. Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 15. februára (WEBNOVINY) – Hyundai i30 sa predáva od roku 2007 a za ten čas sme si na jeho dizajn zvykli. Navyše sme sa ani nijako nemuseli premáhať. Auto bolo navrhnuté tak, aby vyhovovalo nie len požiadavkám typickej európskej rodiny, ale aby sa navyše aj dizajnom trafilo do európskeho vkusu. Podľa mňa to Hyundai zvládol na výbornú.

Interiér

Vo vnútri je na tom i30-tka podobne. Dizajnom palubnej dosky možno neohúri, no zároveň určite ani neurazí. Navyše si konštruktéri nechali záležať aj na vypracovaní interiéru a kvalite použitých plastov. Z tohto hľadiska je teda Hyundai i30 plne konkurencieschopný.

Veľmi milo ma však prekvapili tmavohnedé plasty na častiach palubnej dosky a výplniach dverí, ktoré ladia s čalúnením sedadiel rovnakého odtieňa. Je to také zaujímavé spestrenie oproti fádnym čiernym a sivým plastom, ktoré sa vyskytujú v interiéroch väčšiny áut. Zároveň však ide o decentný tmavý odtieň a nie o kontrastne krikľavú farbu, ktorú volia iní výrobcovia.

Hyundai i30 1.6 CRDi Blue Drive
Foto: Ondrej Rabatin

Interiér je dostatočne priestranný a vďaka rázvoru 2650 mm nechýba priestor ani pasažierom na zadných sedadlách. Batožinový priestor má v základnom stave objem 340 litrov. Po sklopení zadných sedadiel je možné ho zväčšiť na 1250 litrov.

Motor

Príplatkový systém ISG sa dá kombinovať s viacerými motormi. K dispozícii sú benzínové agregáty 1.4 CVVT a 1.6 CVVT. Nám sa však do rúk dostala verzia so vznetovým motorom 1.6 CRDi. Išlo o najsilnejší variant tohto agregátu, ktorý disponuje výkonom 94 kW (128 k) a krútiacim momentom 260 Nm.

Spočiatku som mal obavy, aký vplyv bude mať časté štartovanie na kultúru jazdy. Po prvých pár kilometroch sa však rozplynuli. Agregát je výborne odhlučnený a má veľmi kultivovaný chod. Vďaka dimenzovaniu všetkých zainteresovaných súčiastok na zvýšený počet štartov nie sú dokonca ani studené štarty také ťažkopádne, ako u väčšiny vznetových motorov.

Hyundai i30 1.6 CRDi Blue Drive
Foto: Ondrej Rabatin

Najsilnejšia dieselová „jedna-šestka“ navyše prepožičiava „i30-tke“ celkom slušnú dynamiku. V kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou je Hyundai i30 s týmto motorom pod kapotou svižné, no zároveň veľmi úsporné auto.

Pri diaľničnej 130-tke točí motor na „šestke“ iba 2500 ot./min. Spotreba paliva sa vtedy pohybuje okolo 6,5 litra nafty na 100 km. Po bežných cestách sa však mimo mesta dá jazdiť bez problémov aj so spotrebou 5,5 litra na 100 km. V mestskej premávke si Hyundai i30 vystačí so šiestimi litrami nafty na 100 km nepochybne aj vďaka systému ISG.

Jazda

Ako už bolo spomenuté, motor 1.6 CRDi je veľmi vydarený agregát a je radosť s ním jazdiť. Trošku ma však trápil posed za volantom. Dlho som si nevedel nájsť pohodlnú polohu. Mal som pocit, že stále sedím neprirodzene vysoko. Neviem, či mám kulisu radiacej páky chváliť, alebo kritizovať. Chýba jej presnosť, no dráhy radenia sú krátke a radiaca páka nekladie zbytočne veľký odpor. Vo výsledku sa tak dá s prevodovkou pracovať celkom príjemne. Dávkovanie účinku všetkých troch pedálov stojí za pochvalu. Tiež ma prekvapil nadpriemerný účinok bŕzd.

Podvozok je vyladený viac komfortne no nemusíte sa báť žiadnych divokých bočných náklonov karosérie. Naopak. Hyundai i30 sa v zákrutách drží naozaj statočne, no na nerovnostiach z posádky nevytrasie dušu. Podvozok je však pri tlmení nerovností trochu hlučný.

Hyundai i30 1.6 CRDi Blue Drive
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Podľa mňa je Hyundai i30 vydarené rodinné auto, ktoré sa navyše predáva za sympatickú cenu. Dovolím si tvrdiť, že najsilnejšia vznetová „jedna-šestka“ je pre Hyundai i30 zrejme najlepšou vznetovou motorizáciou. Výkon motoru nechýba a agregát je ľahší, úspornejší a lacnejší, ako drahší dvojliter. Investícia 270 € za systém ISG je na zváženie.

Jej návratnosť môže byť celkom rýchla, pokiaľ jazdíte väčšinou v meste. Do mesta by som však odporučil skôr benzínový motor. Na dlhšie cesty je vhodnejší diesel, no pri nich je systém ISG nápomocný iba v tom, že jeho inteligentný alternátor neuberá energiu motoru pri akcelerácii, ale iba pri jazde ustálenou rýchlosťou a pri brzdení. Podrobnejšie je táto problematika rozpísaná v teste sesterskej Kie cee’d.

Základná cena modelu – Hyundai i30 1.4 CVVT Start: 10 290 €

Základná cena testovanej verzie – Hyundai i30 1.6 CRDi VGT (94 kW) Style: 18 799 €

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, vznetový

Valce / ventily:

 4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1582

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

94 / 4000

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

260 / 1900-2750

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

197

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

11

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

5,3 / 4,1 / 4,5

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

340 / 1250

Objem nádrže (l):

53

Prevádzková hmotnosť:

1366 – 1470

Rozmer pneumatík:

205/55 R16

Dĺžka (mm):

4245

Šírka (mm):

1775

Výška (mm):

1480

Rázvor (mm):

2650

Hyundai i30 1.6 CRDi Blue Drive
Dizajn Hyundaia i30 je pre Európana "ľahko stráviteľný". Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Hyundai i30 1.6 CRDi Blue Drive
Verzia Blue Drive je označená nápisom na "piatych dverách". Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Hyundai i30 1.6 CRDi Blue Drive
Vrchná línia bočných okien pokračuje v tvare zadných svetiel. Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Hyundai i30 1.6 CRDi Blue Drive
Profil klasického päťdverového hatchbacku. Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Hyundai