Test: Toyota Yaris 1.0 VVT-i Active – skromne a s odhodlaním

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Toyota Yaris 1.0 VVT i Active
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 27. januára (WEBNOVINY) – S novou Toyotou Yaris sme sa nestretli po prvýkrát. Mali sme možnosť byť na medzinárodnej prezentácii nového modelu v Kodani, kde sme sa dozvedeli o tretej generácii Yarisu všetko podstatné. Článok nájdete tu. Teraz sme podrobili novú „Yarisku“ dvojtýždennému redakčnému testu, počas ktorého sme mali oveľa viac času na bližšie zoznámenie.

Interiér

Po prečítaní predošlého článku viete, že doteraz bola Toyota Yaris predovšetkým autom žien a starších ľudí. V Toyote to chcú ale zmeniť. K súčasnej klientele by chceli pripojiť aj novú skupinu zákazníkov, a to mladých ľudí a mužov vo veku do 45 rokov. Práve preto pôsobí nový Yaris o čosi športovejšie nie len zvonku. Vo vnútri nájdete prístrojový panel konečne umiestnený pred vodičom, čo ja ako predstaviteľ novej cieľovej skupiny veľmi oceňujem.

Celkovo pôsobí interiér nového Yarisu takým hodnotnejším a kvalitnejším dojmom. Veľkú pochvalu si zaslúži multimediálny systém Touch&Go s 6,1-palcovým dotykovým displejom. Ten zobrazuje údaje z rádia, navigácie (za príplatok) aj klimatizácie. Nechýba ani funkcia bluetooth handsfree. Kvalita zvuku štandardne dodávanej audiosústavy so šiestimi reproduktormi je na daný segment až na prekvapivo vysokej úrovni.

Toyota Yaris 1.0 VVT i Active
Foto: Ondrej Rabatin

V interiéri ale ubudlo niekoľko odkladacích priestorov. Schránka pred spolujazdcom je dosť malá a ani do dverí toho veľa nedáte. Situáciu však zachraňuje stredový tunel, kde sa dá odložiť veľa drobností.

Rázovor osí kolies narástol oproti predchodcov i o päť centimetrov, takže priestorové pomery na zadných sedadlách sú pre priemerne vysokých ľudí úplne postačujúce. Nový Yaris už ale nemá posuvné zadné sedadlá s nastaviteľným sklonom operadiel. Ľudia z Toyoty však tvrdia, že je to preto, lebo predošlý Yaris nemal tak veľký batožinový priestor, ani toľko priestoru na zadných sedadlách, a tak mali majitelia posúvaním sedadiel možnosť voliť si medzi väčším priestorom v kufri, alebo na zadných sedadlách.

Motor

Každému musí byť jasné, že auto s objemom motora jeden liter a tromi valcami pod kapotou nebude zrejme žiaden trhač asfaltu. Žiadne prekvapenie sa nekoná a ani Yaris 1.0 VVT-i nie je výnimkou. Malému motoru jednoducho chýba krútiaci moment. Ak je v aute iba vodič, a ak vie ako na to a nebojí sa vytočiť motor do vyšších otáčok, „Yariska“ je aj s týmto motorom celkom živé auto. Najmä v meste. Ak sa však niekto snaží zrýchľovať z nižších otáčok a nebodaj nie je v aute sám, vyžaduje si to poriadnu dávku trpezlivosti. Nehovoriac o stúpaniach. S kopcami s litrový Yaris veľmi nerozumie.

Toyota Yaris 1.0 VVT i Active
Foto: Ondrej Rabatin

Počas dvoch týždňov s Toyotou Yaris som si ale všimol, že od motora sa do interiéru prenáša trochu viac vibrácií, ako je zvykom. Jasné, všetky trojvalce majú menej pravidelný chod ako štvorvalce, no pri iných trojvalcoch som si takéto vibrácie nevšimol. Nie je to však nič tragické a vždy je to lepšie, ako vibrácie nového dvojvalca od Fiatu. Motor je ale veľmi tichý. Pri voľnobehu viete, že ide, prakticky iba vďaka spomínaným vibráciám.

Každopádne, je naozaj výborné, že malý motor, aj keď je pod veľkou záťažou, nespotrebuje zbytočne veľa paliva. V meste sa spotreba pohybovala okolo 6,5 litra benzínu na 100 km. Mimo mesta sa dá jazdiť aj za 4,6 litra, no väčšinou sa bude spotreba pohybovať okolo piatich litrov. Aj keď výrobca udáva ešte menšie hodnoty, myslím si, že aj takáto spotreba je celkom prijateľná. Výraznejšie narastá až na diaľnici, kde motor spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou točí pri 130 km/h rovných 4000 ot./min. Vtedy sa spotreba paliva pohybuje okolo siedmich litrov naturalu na 100 km.

Jazda

S novým Yarisom sme prešli naprieč takmer celou republikou a nepostrehol som žiadne anomálie v správaní auta na ceste. Nová „Yariska“ celkom slušne filtruje nerovnosti. Podvozok nie je prehnane hlučný. Auto poslúcha na slovo a v zákrute ochotne drží vytýčenú stopu. S tak slabým motorom sa ale na limity podvozku dostanete len veľmi ťažko.

Toyota Yaris 1.0 VVT i Active
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Nová Toyota Yaris je veľmi dospelé auto. Áno, viac by jej pod kapotu pasoval 1,33-litrový štvorvalec, no aj s trojvalcom sa to dá. Motor sa naozaj snaží a keď si na neho zvyknete, dá sa s ním aj bezpečne predbiehať. Aj keď je to malé auto, vo vnútri sa bez problémov odvezú štyria dospelí ľudia. Ako som už spomínal, s novým Yarisom sme absolvovali cestu naprieč Slovenskom, a to sme boli v aute traja chlapi a viezli sme so sebou plný kufor batožiny. Nikto z nás sa netlačil a cestu sme absolvovalo s vyššie udávanou spotrebou paliva. Brzdou premávky sme pritom rozhodne neboli. V podstate by sa ale dalo povedať, že Toyota Yaris dospela na takú úroveň, že pre menej náročných motoristov môže byť plnohodnotným rodinným autom.

Základná cena modelu – Toyota Yaris 3 dv. 1.0 VVT-i Entry: 8 990 €

Základná cena testovanej verzie – Toyota Yaris 5 dv. 1.0 VVT-i Active: 11 390 €

Toyota Yaris 1.0 VVT i Active
Foto: Ondrej Rabatin

Toyota Yaris 1.0 VVT i Active
Foto: Ondrej Rabatin
Toyota Yaris 1.0 VVT i Active
Foto: Ondrej Rabatin
Toyota Yaris 1.0 VVT i Active
Foto: Ondrej Rabatin
Toyota Yaris 1.0 VVT i Active
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, radový

Valce / ventily:

3 / 12

Zdvihový objem (cm3):

998

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

51 / 6000

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

93 / 3600

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

155

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

15,3

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

5,8 / 4,3 / 4,8

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

286

Objem nádrže (l):

42

Prevádzková hmotnosť:

1060

Rozmer pneumatík:

175/65 R15

Dĺžka (mm):

3885

Šírka (mm):

1695

Výška (mm):

1510

Rázvor (mm):

2510

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Toyota