Test: Volkswagen Jetta 2.0 TDI DSG

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Volkswagen Jetta 2.0 TDI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 7. júla (WEBNOVINY) – Momentálne je v predaji už šiesta generácia sedanu odvodeného z Volkswagenu Golf. Zámerne som nepoužil formuláciu „šiesta generácia Jetty“, pretože tá štvrtá sa volala Bora, tretia zas Vento. V USA sa však toto auto volalo stále Jetta a bolo tam celkom populárne. V Európe žilo stále trochu v tieni Passatu a bolo vnímané skôr ako „Golf s kufrom“.

S novou generáciou Jetty však Volkswagen trochu zmenil filozofiu. Aj keď Jetta využíva stále rovnakú podvozkovú platformu ako Golf, jej rázvor osí kolies je o vyše 7 centimetrov dlhší. Jetta sa teda s celkovou dĺžkou karosérie 4 644 mm a rázvorom 2 651 mm až nebezpečne približuje k Passatu. Teda minimálne pocitovo. Passat je totiž so svojou dĺžkou 4 769 mm stále o 12,5 cm dlhší. Rázvor náprav má hodnotu 2 712 mm, čo je stále o 6 centimetrov viac.

Jetta je zvonku typický moderný Volkswagen. Podľa môjho názoru sa však uniformný dizajn všetkých modelov značky Volkswagen navrhnutý Walterom de Silvom hodí najviac na auto takéhoto razenia. Na sedane takýchto rozmerov tieto krivky vyzneli naozaj pekne a dovolím si tvrdiť, že mimoriadne elegantná Jetta patrí určite medzi najkrajšie Volkswageny súčasnosti.

Volkswagen Jetta 2.0 TDI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

Interiér

Inak tomu nie je ani vo vnútri. Okamžite po nasadnutí viete, že sedíte vo Volkswagene. Kvalitné materiály sú tu ukážkovo spracované a ani neviem, čo by som Jette v rámci interiéru vyčítal. Palubná doska zaujme moderným, no distingvovaným dizajnom bez nejakých dizajnérskych výstrelkov. To by sa ale dalo hodnotiť ako kladne, tak aj záporne. Záleží od vkusu. Interiéry talianskych a francúzskych áut sú na oko príťažlivejšie, no na druhej strane zas nie sú tak kvalitné. Česť výnimkám. Volkswagen ale boduje veľkým dotykovým displejom.

Čo sa týka priestrannosti, na adresu Jetty poputujú iba samé pochvaly. Vzadu je nie len že dostatok miesta na nohy, ale možno by sa tam dalo aj tancovať. Ale žarty nabok. Naozaj máte vzadu toľko miesta, ako napríklad v BMW radu 5, čo je auto o dve triedy väčšie. Batožinový priestor má objem veľmi slušných 527 litrov. K dispozícii máte otvor do interiéru na prepravovanie dlhých predmetov. Sedadlá sú síce sklápateľné, no ani zďaleka nevytvoria s podlahou batožinového priestoru jednu rovinu.

Motor

Pod kapotou pracoval „starý známy“. Dvojlitrový turbodiesel vyladený na výkon 103 kW (140 k) poznáte z viacerých modelov koncernu Volkswagen. V Jette je tento motor vrcholnou vznetovou motorizáciou a naozaj jej svedčí. Podľa môjho názoru patrí tento agregát medzi najkultivovanejšie vznetové štvorvalce, aké dnes môžete na trhu nájsť. Podobne ako dvojliter od PSA, aj tento agregát sa veľmi ochotne vytáča, je úsporný a kultivovaný.

Volkswagen Jetta 2.0 TDI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

V meste by ste sa nemali mať problém zmestiť sa do siedmich litrov nafty na 100 km. Pri diaľničnej 130-tke spotrebuje Jetta približne 6,2 litra nafty na 100 km. Mimo mesta a mimo diaľnic jej stačí aj 4,5 litra nafty, ak sa posnažíte. Ale ak aj nie, nad šesť litrov na 100 km by ste sa dostať nemali.

Jazda

Volkswagen Jetta je tak trochu nenápadné auto. Podobne ako som si až po čase začal všímať jeho športovo ladené detaily exteriéru, s postupom času som si začal všímať aj jeho prekvapujúci talent. To auto totiž sedelo na ceste až nečakane dobre. Určite na tom mali svoj podiel aj 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin obuté do nízkoprofilových pneumatík, ale neskôr som zistil, že auto malo aj príplatkový športový podvozok znížený o 15 mm. Bohužiaľ, neviem ako jazdí bežná Jetta, ale môžem povedať, že táto jazdila naozaj výborne. Nižší podvozok by sa možno mohol zdať trochu tvrdší, no nie je to žiaden extrém. Aj táto Jetta so 17-palcovými kolesami a zníženým športovým podvozkom sa dá stále nazvať komfortným autom.

Je skvelé, že zážitok z jazdy vám v Jette nič nepokazí. Riadenie je výborné, rovnako ako posed za volantom. Osobitná pochvala však patrí dvojspojkovej prevodovke DSG. Automatické prevodovky zvyknú byť vždy kameňom úrazu a svojou spomalenosťou dokážu pokaziť zábavu. To však nie je prípad šesťstupňovej prevodovky DSG, ktorá radí v zlomkoch sekundy. Navyše, na rozdiel od klasických automatických prevodoviek s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu, ani nezvyšuje spotrebu paliva. Skôr by som bol ešte povedal, že v reálnej praxi ju znižuje, aj keď výrobca tvrdí opak.

Volkswagen Jetta 2.0 TDI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Volkswagen Jetta by sa možno na prvý pohľad mohol zdať ako trochu nudné a nevýrazné auto. Krásu jeho elegantných kriviek však spoznáte až pri osobnom stretnutí a dlhšom skúmaní detailov. A o tom to celé je. Už len pri pohľade na toto auto viete určite cieľovú skupinu zákazníkov. Ide o ľudí, ktorí hľadajú niečo netradičné, no nechcú na seba zbytočne pútať pozornosť. Hľadajú proste niečo elegantnejšie ako Golf. Passat je však pre nich zbytočne veľký, alebo možno aj pridrahý. Zjednodušene povedané, Jetta už nie je Golf s kufrom. Je takou síce menšou, no športovejšou a lacnejšou alternatívou Passatu. Passat má teda podľa mňa silného konkurenta z vlastných radov.

Základná cena modelu – Volkswagen Jetta 1.2 TSI Trendline: 14 920 €

Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Jetta 2.0 TDI DSG Highline: 23 650 €

Volkswagen Jetta 2.0 TDI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Volkswagen Jetta 2.0 TDI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Volkswagen Jetta 2.0 TDI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Volkswagen Jetta 2.0 TDI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, vznetový

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1968

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

103 / 4200

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

320 / 1750 – 2500

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

208

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

9,5

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

6,7 / 4,5 / 5,3

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

527

Objem nádrže (l):

55

Pohotovostná hmotnosť:

1441

Rozmer pneumatík:

225/45 R17

Dĺžka (mm):

4644

Šírka (mm):

1778

Výška (mm):

1482

Rázvor (mm):

2651

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Volkswagen