Volkswagen Polo BlueGT jazdí aj na dva valce

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Volkswagen Polo BlueGT
Foto: Volkswagen

AMSTERDAM 12. júla (WEBNOVINY) – Volkswagen Polo BlueGT mal svetovú výstavnú premiéru v marci na ženevskom autosalóne. Bohužiaľ, v Ženeve toto auto úplne zatienil koncept Cross Coupé a malé modré športovo-ekologicky ladené Polo si tak na autosalóne nikto nevšímal. Teraz sa však konečne donieslo patričnej pozornosti aj tomuto zaujímavému autu.

Volkswagen Polo nepochybne patrí medzi najlepšie malé autá, no ak by mal niekto chuť na nejaký jeho športovejšie ladený derivát, musel by siahnuť po verzii GTI s výkonom 132 kW (180 k). Druhou najslabšou pohonnou jednotkou je motor 1.2 TSI, ktorý produkuje 77 kW (105 k). Medzi týmito modelmi však bola donedávna veľká, 75-koňová priepasť. Polo BlueGT prichádza zatmeliť túto výkonovú medzeru.

Na pohon slúži nová benzínová „jedna-štvorka“, ktorá vďaka turbodúchadlu disponuje výkonom 103 kW (140 k). Zaujímavejší ako samotný výkon je však systém ACT, vďaka ktorému je motor schopný odstaviť prostredné dva valce. Urobí tak pri nízkom zaťažení motora. Piesty sa síce pohybujú, no do spaľovacích komôr sa nevstrekuje palivo, takže piesty sa hýbu naprázdno. Všetku prácu teda koná prvý a štvrtý valec. Pri zatlačení plynu sa v priebehu 13 až 36 milisekúnd (v závislosti od momentálnych otáčok motora) pripoja aj oddychujúce valce. Všetky komponenty systému ACT vážia iba tri kilogramy.

Volkswagen Polo BlueGT
Foto: Volkswagen

Podobný systém poznáme už roky. Využíval sa však výhradne iba na väčších motoroch – na osemvalcoch, prípadne dvanásťvalcoch. Tento motor koncernu Volkswagen je však prvým štvorvalcom na svete s touto technikou. Používa ho už Audi v modeli A1 aj v novej „A-trojke“, no Polo BlueGT je prvým Volkswagenom s týmto motorom.

Prvé dojmy

Polo BlueGT presne zapadá medzi štandardné Polo 1.2 TSI a Polo GTI nie len výkonom, ale aj vzhľadom. Nevyzerá síce až tak dravo ako GTI, no svojim vzhľadom dáva okoloidúcim tušiť, že pod kapotou bude niečo silnejšie. Predné svetlomety majú čierny podklad a nechýbajú ani LED diódy na denné svietenie. Štandardom sú tiež unikátne 17-palcové disky kolies. O vyššom výkone napovedajú aj športovejšie tvarované nárazníky, decentný strešný spojler, či dvojitá koncovka výfuku. Vpredu aj vzadu zdobia auto modré nápisy „GT“. Spätné zrkadlá sú lakované čiernou farbou.

Vo vnútri sú unikátne modro sivé poťahy športových sedadiel, ktoré vyzerajú takmer tak dobre, ako tie v Pole GTI. Trochu zvláštne však na mňa pôsobilo sivé čalúnenie dverí. Situáciu ale zachraňuje dekor palubnej dosky lakovaný čiernym klavírnym lakom. Čierne je aj čalúnenie stropu.

Volkswagen Polo BlueGT
Foto: Volkswagen

Skoro ako GTI

Do Pola BlueGT som presedlal rovno z Pola 1.2 TSI s výkonom 77 kW (105 k). Dynamiku 1,2-litrového TSI-čka som mal teda v živej pamäti. Nový motor 1.4 TSI je citeľne silnejší, no nemôžem povedať, že by dýchal na chrbát GTI-čku, aj keď to už bude takmer rok, čo som na ňom jazdil. Každopádne, Polo BlueGT aj Polo GTI poháňajú motory 1.4 TSI. Majú však diametrálne odlišnú charakteristiku.

Zatiaľ čo dvakrát prepĺňaný motor v GTI-čku je dravší a ťahá lineárne v takmer celkom otáčkovom spektre, motor v Pole BlueGT mi svojím charakterom pripomínal diesel. Ale bez turbodiery. Poriadne zatiahne už pri 1500 ot./min., kedy motor dosahuje vrchol krútiaceho momentu a neprestáva zrýchľovať v podstate až do 6000 ot./min. Plný výkon je však k dispozícii už pri 4500 ot./min. a do tých 6000 už nerastie. Ani do otáčok sa tomuto motoru nechce až tak ochotne ako menšiemu TSI-čku s objemom 1,2 litra.

Na Pole BlueGT teda vidieť, že bolo stavané na úspornú jazdu, aj keď „jedna-štvorka“ s výkonom 103 kW (140 k) s ním dokáže pekne zacvičiť. Súčasne však výrobca udáva kombinovanú spotrebu iba 4,5 l/100 km s prevodovkou DSG. Manuál spotrebuje o jeden deciliter paliva viac, no aj tak je to o 0,7 litra menej, ako si pýta motor 1.2 TSI. Zdá sa, že systém ACT pomáha spotrebu znižovať naozaj efektívne, pričom vodič o tom takmer ani nevie. Motor ide na dva valce pomerne často (údajne až 70% času pri bežnom štýle jazdy) a menšiu zmenu zvuku sme si všimli iba párkrát.

Volkswagen Polo BlueGT
Foto: Volkswagen

Volkswagen Polo BlueGT
Foto: Volkswagen
Volkswagen Polo BlueGT
Foto: Volkswagen
Volkswagen Polo BlueGT
Foto: Volkswagen
Volkswagen Polo BlueGT
Foto: Volkswagen

Toto je však na papieri a papier znesie veľa. Ako je to naozaj so spotrebou by ukázal až redakčný test. Každopádne, úspech tohto autíčka sa bude odrážať od jeho ceny a tá zatiaľ nebola stanovená.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Volkswagen