Čas pacientov nie je dodržiavaný, hoci na to majú právo

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zdravotnictvo

BRATISLAVA 18. apríla (WEBNOVINY) – Právo na rešpektovanie pacientovho času patrí medzi najmenej dodržiavané práva pacientov v Európe. Každý má pritom právo byť ošetrený v krátkom a vopred určenom čase, čo zaručuje Európska charta práv pacientov. Na dodržiavanie práv pacientov bol zameraný prieskum Hodnotenie práv pacientov v Európe, ktorý sa uskutočnil vo všetkých krajinách Európskej únie. Do prieskumu sa zapojilo 56 nemocníc, 23 ministerstiev a 70 občianskych združení.

Súčasťou prieskumu bolo monitorovanie situácie v zdravotníckych zariadeniach, rozhovory s predstaviteľmi nemocníc a informácie zhromaždené od pacientov, ktoré priniesli bezprostredné názory občanov na stav a kvalitu zdravotnej starostlivosti. V každej z krajín boli hodnotené najmenej dve najväčšie nemocnice, ministerstvo zdravotníctva a občianske organizácie, ktoré sa zameriavajú na ochranu práv pacientov.

Medzi najmenej dodržiavané práva pacientov okrem práva na rešpektovanie pacientovho času, ktoré je problémom v devätnástich z dvadsiatich krajín, patrí aj právo slobodného výberu a právo na prístup k zdravotným službám. „Oficiálne ich máme na papieri, ale prax je úplne iná,“ povedala na dnešnej tlačovej besede Petra Čakovská z Občianskeho združenia OMBUDSPOT, ktoré sa venuje právam spotrebiteľov.

K čiastočne dodržiavaným právam patrí právo pacienta na bezpečnosť, právo na dodržiavanie úrovne kvality a právo na inovácie, teda prístup k inovatívnym metódam. Najviac sú v Európe dodržiavané právo na liečbu zohľadňujúcu osobné potreby pacienta, právo na prevenciu a právo na súkromie a zachovanie dôverného prístupu.

Z výsledkov výskumu vyplynulo, že na Slovensku je vynikajúca pediatrická starostlivosť, no neexistuje systematická zdravotná starostlivosť o dospelých. Podľa Čakovskej nám chýba elektronický systém zdravotníctva a lekári nevedia, kde bol pacient vyšetrený či ošetrený. Problémom je aj vzdelávanie širokej i odbornej verejnosti zo strany ministerstva zdravotníctva, pričom túto úlohu zabezpečujú farmaceutické spoločnosti a pacientske združenia na vlastné náklady.

Poznať svoje práva

Problémy sa ukázali aj v dostupnosti zdravotnej starostlivosti, nemocnice sú preplnené, menia sa termíny operácií, na niektoré zákroky alebo vyšetrenia je problém sa vôbec dostať. Dlhé čakacie lehoty sa potom odrážajú aj na stave pacientov. Situácia sa podľa Čakovskej môže zmeniť najmä tým, že pacienti budú poznať svoje práva.

„Je to všetko o aktívnom občanovi a aktívnom občianstve,“ dodala. Prieskum bol realizovaný pri príležitosti Európskeho dňa práv pacientov 2011, ktorý si krajiny Európskej únie pripomínajú dnes. Hoci zatiaľ zo strany EÚ nie je oficiálne uznaný, tohtoročný piaty ročník po prvýkrát oficiálne podporila Európska komisia. Cieľom

Európskeho dňa práv pacientov je poukázať na dôležitosť problematiky práv pacientov, upriamiť pozornosť a vyvolať záujem širokej verejnosti o Európsku chartu práv pacientov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať