Slováci budú mať hlbšie do peňaženky, ceny chleba a pečiva sa zvýšia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
chlieb, potraviny
Foto: ilustračné, Getty images

BRATISLAVA 18. apríla (WebNoviny.sk) – Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov (SZPCC) avizuje nutnosť zvýšenia cien chleba a pečiva. V máji totiž vstúpi do platnosti druhá vlna sociálneho balíčka, ktorá výrazne zvýši pekárom náklady.

Dôvodom na zvyšovanie cien je zároveň aj to, že pekári sa aj naďalej pri vyjednávaní o odbytových cenách s obchodnými reťazcami nestretávajú s pochopením.

Druhá vlna sociálneho balíčka

„V máji tohto roka vchádza do platnosti spomínaná druhá vlna sociálneho balíčka, ktorá bude predstavovať ďalší rast mzdových nákladov, kedy mzdy prekročia hranicu 40 % celkových nákladov pekárov na výrobu. Tieto skutočnosti sa musia odraziť na odbytových cenách a keďže predpokladáme, že predajcovia si budú chcieť zachovať svoje marže, ceny chleba a pečiva budú musieť ísť nahor. Podľa informácií SZPCC totiž zahraničné obchodné reťazce odmietajú reflektovať na objektívne zvyšujúce sa náklady slovenských výrobcov,“ konštatovala predsedkyňa zväzu pekárov Tatiana Lopúchová. Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) v reakcii na pekárov uviedla, že rokovania o cenách s dodávateľmi sú vo výlučnej kompetencii jednotlivých spoločností.

Novela Zákonníka práce podľa pekárov zásadným spôsobom zvyšuje náklady výrobcov, a to už druhýkrát v tomto roku. „Kým na začiatku roka 2019 boli pekári nútení akceptovať zvýšenie minimálnej mzdy, od mája 2019 dochádza k ďalšiemu zásadnému zvýšeniu príplatkov za prácu v noci, prácu počas sobôt a nedieľ a prácu vo sviatok. Tieto náklady nie sú pekári schopní absorbovať v súčasných cenách. Preto je logická ich snaha o zvýšenie odbytových cien,“ pokračovala Tatiana Lopuchová.

Reťazce odmietali upraviť ceny

Podľa štatistík až 80 % pracovného času pekárov je zaťažených príplatkami za víkendovú prácu, prácu vo sviatok a prácu počas noci a slovenskí pekári tak najviac doplácajú na ich zvyšovanie.

„Mzdy aktuálne tvoria v priemere až 38 % z celkových nákladov na výrobu. Kým v roku 2017 bola priemerná mesačná mzda 677 eur, v roku 2018 bola 731 eur, čo predstavuje zvýšenie o takmer 10 %,“ uzavrela Lopúchová.

Zahraničné reťazce podľa SZPCC na začiatku roka odmietali upraviť ceny z dôvodu ich zaťaženia osobitným odvodom a dohodli sa až po dlhých rokovaniach, podmienených okrem iného aj zrušením osobitného odvodu. V súčasnosti podľa pekárov zahraničné reťazce argumenty nemajú a aj napriek tomu čelia pekári z ich strany enormnému cenovému tlaku.

Férové princípy v obchode

„Niektoré reťazce napriek zrušeniu osobitného odvodu dokonca požadujú od pekárov zníženie dohodnutých cien, resp. požadujú, aby boli dohodnuté ceny nemenné počas celého roka, čo je v priamom rozpore so zákonom. Výrobcovia však inú možnosť, ako je navýšenie odbytových cien nemajú a odmietajú dodávať za ceny, ktoré nedosahujú ekonomicky oprávnené náklady na výrobu,“ povedala Tatiana Lopúchová.

Rokovania o cenách s dodávateľmi sú podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu vo výlučnej kompetencii jednotlivých spoločností. „SAMO korektne a dlhodobo komunikuje smerom k verejnosti, dodávateľským zväzom, či politikom, riziká legislatívnych opatrení a ich možný dopad na dodávateľsko odberateľské vzťahy. Ide o zvyšovanie cien energií, zvyšovanie osobných nákladov z dôvodu zvyšovania minimálnej mzdy a rôznych príplatkov za prácu cez víkend, či v noci, rekreačné poukazy, či nedávno schválený zákon o neprimeraných podmienkach, kedy sme od začiatku hovorili, že zákon môže mať negatívny dopad aj na dodávateľov. Členovia SAMO sú aj signatármi Iniciatívy pre férový obchod spolu s Potravinovou komorou Slovenska, kde sa zaviazali dodržiavať konkrétne férové princípy v obchode. Signatári za viac ako rok pôsobenia nemali námietky voči obchodníkom, či dodávateľom a členstvo v IFO je otvorené pre všetkých, ktorí sú ochotní zaviazať sa k dodržiavaniu férových princípov v obchode,“ reagovala na pekárov aliancia.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie SAMO Slovenská aliancia moderného obchodu