Chystá sa tender na rýchliky, zapojí sa RegioJet či Arriva

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlaky, štrajk
Foto: SITA/ AP

BRATISLAVA 26. septembra (WebNoviny.sk) – Ministerstvo dopravy pripravuje súťaž na prevádzkovateľa diaľkovej osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme na trati z Bratislavy do Banskej Bystrice. Rezort zatiaľ zverejnil predbežné oznámenie o tendri vo Vestníku verejného obstarávania. Dopravca by mal zabezpečovať ročne predbežne 1,5 milióna vlakových kilometrov, pričom objem výkonov bude spresnený osobitným dodatkom k zmluve.

Štát sa chce vyhnúť Figeľovým chybám

Trasa rýchlikov bude viesť z Hlavnej stanice v Bratislave, cez stanice Bratislava Vinohrady, Galanta, Šaľa, Šurany, Podhájska, Levice, Kozárovce, Nová Baňa, Žarnovica, Žiar nad Hronom, Zvolen os. st., Zvolen mesto, Sliač kúpele a Banská Bystrica mesto do Banskej Bystrice. V súčasnosti na tejto trase jazdia v osobnej preprave na objednávku štátu vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK).

Pripravujeme pravidlá liberalizácie železničnej dopravy medzi Bratislavou a Banskou Bystricou,“ potvrdil pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. „Ide o náročný proces, pretože sa chceme vyhnúť pochybeniam a podozreniam z netransparentnosti a nezákonnosti, ako keď v roku 2011 bývalý minister dopravy Ján Figeľ priamym zadaním bez riadnej súťaže poskytol trať medzi Bratislavou a Komárnom spoločnosti RegioJet,“ dodal.

Ministerstvo očakáva, že konkurenčný boj vygeneruje výhodné podmienky pre štát a vysoký komfort cestovania pre ľudí. Rezort podľa Kóňu nateraz pripravuje liberalizáciu v osobnej železničnej doprave iba na trati Bratislava – Banská Bystrica. Ministerstvo nateraz chystá liberalizáciu v osobnej železničnej doprave iba na diaľkovej trati Bratislava – Banská Bystrica.

Na súťaž sa pripravuje aj RegioJet

S úspešným uchádzačom rezort uzavrie zmluvu o dopravných službách vo verejnom záujme na základe zákona o doprave na dráhach. Vybranému dopravcovi bude uhrádzať preukázateľnú stratu z plnenia zmluvného záväzku za zrealizované dopravné výkony. Dopravca bude musieť splniť technické a kvalitatívne podmienky na ich zabezpečenie. V oznámení o príprave súťaže nie je uvedená predpokladaná cena ani dĺžka poskytovania dopravných služieb, ani plánovaný termín vyhlásenia obstarávania.

Prípravu súťaže privítal súkromný dopravca RegioJet, a. s. „Svoju ponuku pripravíme a výberového konania sa určite zúčastníme. RegioJet vždy podporoval výberové konania na prevádzkovanie objednávanej (dotovanej) verejnej dopravy,“ uviedol v stredu hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

„Je to cesta ako zlepšiť služby zákazníkom, železničnú dopravu pre nich spraviť atraktívnejšou a súčasne lacnejšou z pohľadu požadovaných dotácií. Je to samozrejme cesta, ktorá je vyžadovaná legislatívou EÚ,“ uviedol. RegioJet v prípade úspechu v súťaži chce výrazne zlepšiť služby cestujúcim na uvedenej trati a zároveň ušetriť dotácie štátu na prevádzku týchto spojov. RegioJet zabezpečuje na Slovensku osobnú vlakovú dopravu vo verejnom záujme z Bratislavy do Komárna. Na vlastné náklady prevádzkuje diaľkové vlaky z Bratislavy a Prahy do Košíc.

O vlaky z Bratislavy do Banskej Bystrice má záujem aj Arriva

O prevádzkovanie rýchlikov z Bratislavy do Banskej Bystrice na objednávku štátu sa zaujíma aj spoločnosť Arriva. „V prípade, že bude vypísaná verejná súťaž, určite sa budeme o zabezpečenie vlakového spojenia medzi Bratislavou a Banskou Bystricou uchádzať. Pokiaľ ide o našu ponuku, tú budeme vedieť špecifikovať až vtedy, keď budeme poznať súťažné podmienky,“ informoval agentúru SITA generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku László Ivan.

Spoločnosť má záujem o liberalizáciu trhu, ktorá bude v prospech cestujúcich na Slovensku. Arriva je súčasťou nemeckej železničnej spoločnosti Deutsche Bahn. „Máme teda dostatok skúsenosti, na základe ktorých budeme našu ponuku pripravovať,“ dodal Ivan.

„Železničná spoločnosť Slovensko sa rozhodne o účasti v súťaži po preštudovaní jej podmienok. ZSSK má dlhodobý záujem naďalej jazdiť na linke Bratislava – Banská Bystrica aj diaľkovými vlakmi,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa štátneho dopravcu Jana Morháčová. Vlaky ZSSK najazdia v diaľkovej doprave na uvedenej trase 1,2 milióna kilometrov. „Účasť v tendri zvažujeme a podanie ponuky budeme posudzovať podľa konkrétnych podmienok,“ zareagovala hovorkyňa českého súkromného vlakového dopravcu Leo Express Petra Valentová. Leo Express prevádzkuje diaľkovú vlakovú dopravu z Prahy do Košíc.

Z Bratislavy do Banskej Bystrice má podľa návrhu nového grafikonu vlakovej dopravy (začne platiť v polovici decembra) jazdiť priamo denne osem párov rýchlikov. V súčasnosti na tejto trati premáva priamo medzi oboma mestami iba jeden pár vlakov a na ostatné vlaky je potrebné prestupovať vo Zvolene. Štát si objednáva vlaky v ucelenom balíku a nie na jednotlivé trate, takže nie je známe, koľko stojí prevádzka jednotlivých vlakov.

Doterajšie váhanie štátu je prirodzené

Doterajšie váhanie štátu s prípravou súťaže na prevádzku rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou je podľa bývalého generálneho riaditeľa ZSSK Pavla Kravca prirodzené. „SR nemá ešte skúsenosti s liberalizáciou a jej dopadmi na štát, občanov a v konečnom dôsledku aj na dopravcov,“ uviedol pre agentúru SITA.

Pripomenul divokú liberalizáciu v komerčnej, nedotovanej vlakovej doprave na trati Bratislava – Košice, ktorá podľa neho ruinuje dopravcov. „Zo štátnej dotácie sa stáva mantra, ktorou sa operuje, len aby jej štát podľahol a rýchlo vyhlásil súťaž bez pravidiel,“ dodal Kravec. Za potrebné považuje zohľadniť vstup investorov na železničný trh v lukratívnych segmentoch a povinnosť štátu zabezpečiť dopravnú obslužnosť na vysokorýchlostných tratiach. Ako aj reguláciu prevádzky na tratiach s liberalizovanou dopravou tak, aby to nemalo vplyv na spomaľovanie vlakov v regionálnej doprave, ako napríklad v Česku.

„Okrem medzi Bratislavou a Banskou Bystricou spojenia v diaľkovej doprave by mohla byť v budúcnosti liberalizovaná doprava bez konkrétneho vymenovania, lebo v princípe dopravu na každej trati môže prevádzkovať neštátny dopravca,“ myslí si Kravec. Všetko podľa neho závisí od ochoty štátu financovať vzniknutú stratu. „Sú však predsa len niektoré regionálne trate v okolí veľkých miest, ktoré sú z pohľadu liberalizácie dopravy perspektívne. Napríklad, okolie Nitry, Prievidze, Topoľčian, Lučenca či Humenného,“ dodal.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR