Diaľnice a cesty sa bez eurofondov nezaobídu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Foto: Ilustračné foto, SITA

BRATISLAVA 11. júla (WBN/PR) – Výstavba a modernizácia cestnej siete sa nezaobíde bez finančných prostriedkov Európskej únie, keďže zdroje štátneho rozpočtu sú obmedzené a na takéto rozsiahle investície by ani nestačili. Využívanie eurofondov v dopravnej infraštruktúre, vrátane cestnej, je preto dominantné, pričom je to najvýhodnejší, najlacnejší a najefektívnejší spôsob financovania verejných projektov. Štát môže takto ušetrené vlastné peniaze v rozpočte použiť v iných dôležitých oblastiach.

Diaľničné a cestné projekty sú tak neodmysliteľnou a hlavnou súčasťou Operačného programu Doprava (OPD) v aktuálnom programovom období na roky 2007 až 2013. Financované sú zo zdrojov Kohézneho fondu Európskej únie a Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Riadiacim orgánom OPD je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a prijímateľmi finančnej pomoci pre projekty cestnej infraštruktúry sú Národná diaľničná spoločnosť, a.s. a Slovenská správa ciest.

S pomocou eurofondov sa podarilo pripraviť a uskutočniť alebo sa ešte pripravujú a realizujú viaceré diaľničné a cestné stavby. Napríklad, odovzdanie oboch úsekov diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer v roku 2010 v celkovej dĺžke 9,6 kilometra odľahčilo dlhé roky preťaženú dopravu v Považskej Bystrici a zrýchlilo jazdu vodičom z Bratislavy do Žiliny. Vyše trojkilometrový úsek D1 Studenec – Beharovce na Spiši bol sprevádzkovaný tiež v roku 2010. Prvá a druhá etapa výstavby rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie na strednom Pohroní v dĺžke 18 km skončili v závere roka 2009, resp. začiatkom roka 2011. Vyše štvorkilometrový obchvat Hornej Štubne na R3 v polovičnom profile začal fungovať koncom roka 2010.

V rokoch súčasného programového obdobia sa motoristi dočkali sprejazdnenia aj iných diaľnic a ciest, s ktorých výstavbou sa začalo ešte počas predošlého skráteného obbdobia 2004 – 2006. Išlo napríklad o úseky D1 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov (8,5 km), Važec – Mengusovce (vyše 12 km), Mengusovce – Jánovce (okolo 26 km) či Svinia – Prešov, západ (vyše 7 km) či obchvat Svidníka na R4 v polovičnom profile (skoro 5 km), ktoré boli otvorené v rokoch 2008 až 2010. Po úseku D1 Jablonov – Studenec (viac ako 5 km) a obchvate Trstenej na R3 v polovičnom profile (takmer 7 km) začali autá jazdiť v roku 2010, tie však boli financované zo štátneho rozpočtu.

V súčasnosti zostáva hlavnou prioritou dokončenie výstavby chýbajúcich úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom. Od roku 2011 sú rozostavané úseky Dubná Skala – Turany v okolí Martina (takmer 16,5 km), Fričovce – Svinia pri Prešove (vyše 11 km), ako aj I. úsek Jánovce – Jablonov (9 km) pri Levoči a od minulého roka aj II. úsek Jánovce – Jablonov (9,5 km).

Vlani začali práce aj na stavbe obchvatu Žiaru nad Hronom v polovičnom profile na R2 (skoro 6 km). Do konca tohto roka má byť dokončená výstavba úseku R4 Košice – Milhosť (vyše 14 km), ktorá začala ešte v lete 2010 a pôvodne mala byť ukončená začiatkom tohto roka. Časový sklz spôsobil rozsiahly archeologický prieskum na trase rýchlostnej komunikácie.

Po skončení verejného obstarávania sa onedlho môžu začať práce na stavbe D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile (12 km). V prípade dohľadného skončenia tendrov by v tomto roku mohla začať výstavba aj na úsekoch D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku (vyše 15 km) a Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala (takmer 13,5 km). Súčasťou druhého z nich bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové (7,5 km).

Bežia aj užšie súťaže na výstavbu úsekov D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (vyše 11 km), D3 Žilina, Strážov – Brodno (viac ako 4 km), ako aj úsekov R2 Ruskovce – Pravotice v polovičnom profile (takmer 11 km), Zvolen, východ – Pstruša (takmer 8 km) a Pstruša – Kriváň (okolo 10,5 km).

Predpokladá sa, že hlavná domáca diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami by mohla byť dokončená najskôr v roku 2019, prípadne 2020. Podmienkou okrem včasného dokončenia spomínaných rozostavaných a pripravovaných úsekov je urýchlenie prípravy na výstavbu aj úsekov Turany – Hubová (vyše 13,5 km) a tiež juhozápadného obchvatu Prešova (takmer 8 km).

Na jar tohto roku začala aj tretia, záverečná stavba južného obchvatu Galanty (5 km) na ceste I. triedy č. 75. Z eurofondov sa financujú, napríklad, aj projekty preložky cesty I. triedy č. 68 medzi Mníškom nad Popradom a hranicou s Poľskom, ako aj tretia etapa rekonštrukcie cesty I. triedy č. 50 Zvolen, Pustý hrad – Neresnica či výstavba pruhu pre pomalé vozidlá na ceste I. triedy č. 59 pri Dolnom Kubíne.

Z peňazí Európskej únie sa do leta modernizujú najviac zanedbané úseky hlavných ciest v Prešovskom a Košickom samosprávnom kraji v dĺžke 189 kilometrov a do jari sa modernizovali v Trnavskom a Nitrianskom kraji v dĺžke 143 kilometrov. Ide o projekty zamerané na elimináciu bezpečnostných rizík na cestách, ktoré zlepšia podmienky na dopravu najmä obyvateľom uvedených krajov, ale aj tým, ktorí cez ne prechádzajú.

Bez názvu
Foto: OPD

Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.

Prioritné osi OPD:

PO1 – Železničná infraštruktúra

PO2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T)

PO3 – Infraštruktúra intermodálnej prepravy

PO4 – Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov

PO5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)

PO6 – Železničná verejná osobná doprava

PO7 – Technická pomoc

Investícia do Vašej budúcnosti

Projekt technickej pomoci OPD „Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013“ je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať