EIB stopla úver na D1 Turany - Hubová

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica

BRATISLAVA 21. decembra (WEBNOVINY) – Európska investičná banka (EIB) dočasne pozastavila schvaľovanie úveru na financovanie výstavby diaľnice D1 Turany – Hubová v rámci prvého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Banka tak reagovala na sťažnosť organizácií Priatelia Zeme-CEPA a SOS-BirdLife Slovensko, ktorú podali v máji tohto roka, informovala agentúru SITA v pondelok mediálna koordinátorka organizácie Priatelia Zeme-CEPA a projektová koordinátorka CEE Bankwatch Network Irena Jenčová.

EIB posúdila sťažnosť mimovládnych organizácií a rozhodla, že slovenská strana musí ešte pred podpisom úverovej zmluvy predložiť dokumenty, ktoré potvrdia alebo vyvrátia podozrenia z porušení európskych smerníc. Podľa stanoviska banky musí ministerstvo dopravy preukázať, že neexistujú alternatívy k trasovaniu diaľnice po povrchu. Ministerstvo dopravy podľa ochranárov doteraz tvrdilo, že najväčším problémom tunela Korbeľka sú možné komplikácie pri výstavbe spôsobené geologickými podmienkami.

„Všetky informácie, ktoré uvádzate, nie sú oficiálne z EIB. EIB žiadnu takúto správu, alebo rozhodnutie nevydala. Nemáme o tom žiadne vedomie. Sme v procesoch rokovaní financovania doteraz bez záverečných stanovísk,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič.

Ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa ekológov nepredložili žiadne odborné argumenty, ktoré by preukázali, že tunel Korbeľka sa nedá postaviť. „Ich hlavným argumentom je, že nemajú dostatok informácií o geológii územia. Informácie však mohli už mať, ak by neprišlo politické rozhodnutie uľahčiť PPP koncesionárovi práce na úkor obyvateľov a životného prostredia,“ tvrdí Roman Havlíček z Priateľov Zeme-CEPA.

Priatelia Zeme-CEPA a SOS-BirdLife Slovensko v pondelok zaslali Európskej komisii a EIB expertízu zaoberajúcu sa posudzovaním vplyvov navrhovanej diaľnice na chránené územia, ktorá sa okrem nedostatkov pri doterajšom posudzovaní sústreďuje na hodnotenie nedostatkov zmierňujúcich a kompenzačných opatrení pri výstavbe povrchového variantu. Ak rezort dopravy a NDS „budú naďalej presadzovať povrchový variant diaľnice cez chránené územia a obec Šútovo, potom by EIB nemala poskytnúť úver na výstavbu tohto úseku,“ dodala Lucia Lackovičová z organizácie Priatelia Zeme-CEPA.

Priatelia Zeme-CEPA v máji tohto roka upozornili Európsku investičnú banku, Európsku banku pre obnovu a rozvoj (EBRD) a Európsku Komisiu na viacnásobné porušenie národnej a medzinárodnej legislatívy pri plánovaní výstavby úseku diaľnice D1 Turany-Hubová. Jadrom sporu je trasovanie diaľnice po povrchu údolím Váhu v tesnej blízkosti obce Šútovo. V roku 2002 posúdilo ministerstvo životného prostredia ako najvýhodnejší variant vedenie diaľnice tunelom Korbeľka. Diaľnica by sa tak vyhla obci Šútovo aj chráneným územiam.

Národná diaľničná spoločnosť však toto odporúčanie ignorovala a presadila povrchový variant, ktorý bude prechádzať národnými parkmi Malá Fatra a Veľká Fatra, ďalšími chránenými územiami sústavy Natura 2000 a okrajom Šútova. Odporúčaním rezortu životného prostredia sa podľa ochranárov nezaoberal ani stavebný úrad, čo je v rozpore s európsku aj slovenskou legislatívou.

„Povrchový variant diaľnice by zdevastoval územia, ktoré patria do európskej sústavy chránených území NATURA 2000 vrátane národných parkov Malá Fatra a Veľká Fatra a mnohých biotopov európskeho významu. Slovenské orgány ochrany prírody a stavebné úrady, ktoré ho schválili, neprijali dostatočné nápravné opatrenia. K ťažko zmierniteľným stratám pritom dochádza už teraz pri odlesňovaní,“ upozornil ekológ Ján Topercer.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie EIB Európska investičná banka