Európsky parlament odmietol návrhy k reforme cezhraničnej nákladnej dopravy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnice - autá
Ilustračné foto: pixabay.com.

Europoslanci odmietli vyňatie medzinárodnej dopravy zo smernice o vysielaní pracovníkov, ako aj navrhované zmeny k trom správam výboru pre dopravu a cestovný ruch.

BRATISLAVA – Európsky parlament (EP) v stredu v Štrasburgu zamietol pozmeňujúce návrhy k reforme pravidiel cezhraničnej nákladnej dopravy v Európskej únii (tzv. cestný balík) a predloženú legislatívu vrátil výboru pre dopravu a cestovný ruch (TRAN) na prepracovanie. Europoslanci odmietli vyňatie medzinárodnej dopravy zo smernice o vysielaní pracovníkov, ako aj navrhované zmeny k trom správam uvedeného výboru.

Europarlament neschválil návrhy k legislatíve upravujúcej podmienky vysielania a odpočinku vodičov nákladnej dopravy. Neodhlasovali ani pravidlá kabotáže, teda prepravy v rámci jedného členského štátu zabezpečovanej dopravcom z inej krajiny EÚ po vyložení cezhranične prevážaného nákladu. Návrhy predpisov týkajúce sa vysielania vodičov, ich odpočinku a prístupu k povolaniu prevádzkovateľa cestnej dopravy a ku kabotážnej preprave sú súčasťou tzv. balíka opatrení v oblasti mobility, ktorý predstavila Európska komisia v máji 2017.

Cesty
Ilustračné foto: SITA/Jana Birošová.

Združenie ČESMAD Slovakia nie je so situáciou spokojné

Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia v reakcii na hlasovanie EP informovalo, že pre slovenských dopravcov to znamená ďalší odklad rozhodnutí, ktoré ovplyvňujú ich konkurencieschopnosť na medzinárodnom trhu. Naďalej pre dopravcov platí národná mzdová a sociálna legislatíva v konkrétnych krajinách EÚ, čo podľa združenia výrazne komplikuje voľný pohyb tovarov, finančne a administratívne zaťažuje slovenských dopravcov.

„Združenie ČESMAD Slovakia nie je so vzniknutou situáciou spokojné. Najmä ak sa pozrieme na výsledok hlasovania s najtesnejším rozdielom v neprospech vyňatia,“ uviedla hovorkyňa ČESMAD Slovakia Martina Baumann. „Vyňatie medzinárodnej dopravy totiž neprešlo len o dva hlasy. Združenie bude naďalej pozorne sledovať celú situáciu a usilovať sa o zohľadnenie pripomienok k spomínanej legislatíve,“ poznamenala Baumann.

Tunel Horelica
Ilustračné foto: SITA/Jana Birošová. Foto: archívne, SITA/Jana Birošová.

Chceli presadiť zmeny v prospech slovenských dopravcov

ČESMAD Slovakia intenzívne komunikovalo so slovenskými europoslancami, medzinárodnou úniou cestnej dopravy (IRU), Ministerstvom dopravy a výstavby SR, ako aj s partnerským združením z Českej republiky ČESMAD Bohemia, asociáciami cestných dopravcov východnej Európy a so Stálym zastúpením SR pri EÚ v Bruseli s cieľom presadiť pozitívne znenie uvedenej legislatívy v prospech slovenských dopravcov.

Slovenskí europoslanci sa podľa združenia všeobecne stotožnili s pozíciou ČESMAD Slovakia. „Dôkazom toho je tesný výsledok hlasovania napriek súčasným ochranárskym opatreniam zo strany západných krajín,“ dodala Baumann.

Poslanec Európskeho parlamentu Ivan Štefanec. Foto: SITA/Európska ľudová strana.

Sklamanie z hlasovania západných kolegov

Poslanec EP József Nagy (Európska ľudová strana – EĽS) vyslovil sklamanie z postoja západných kolegov. Hlasovali podľa neho proti voľnému trhu a pre neférové ochranárske opatrenia na národnej úrovni. „Aby sa skončila neúnosná situácia, kedy niektoré krajiny požadujú od vodičov kamiónov nezmyselné potvrdenia a účtovné dokumenty o platoch, paradoxne potrebujeme prísnu, ale jednotnú európsku reguláciu,“ povedal Nagy.

„Riešenie práv vyslaných pracovníkov v doprave je citlivou témou, o čom svedčí aj vrátenie legislatívy späť do príslušného výboru. Mojím cieľom bude nájsť čo najvýhodnejší kompromis, ktorý by nepoškodil malé slovenské prepravné firmy a ich zamestnancov,“ uviedol poslanec Ivan Štefanec (EĽS).

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ČESMAD Slovakia Združenie cestných dopravcov