Figeľ chce prepojiť budúcu diaľnicu D4 s rakúskou cestou S8

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dialnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič.

BRATISLAVA 14. júna (WEBNOVINY) – Plánované prepojenie budúceho diaľničného obchvatu Bratislavy na D4 a rakúskej rýchlostnej komunikácie S8 by mohlo byť aspoň čiastočne financované z európskych peňazí. Malo by ísť o zdroje v rámci realizácie projektu cezhraničnej spolupráce. „Rakúskej strane sme predložili dopadovú štúdiu, respektíve environmentálne posúdenie slovenskej časti projektu. Je veľmi dôležité, aby podobne v dohľadnom čase rakúska strana pripravila svoj diel tak, aby mohol vzniknúť spoločný zámer na prepojenie medzi dvoma dôležitými vnútroštátnymi a medzinárodnými trasami,“ povedal v utorok minister dopravy Ján Figeľ pre agentúru SITA.

Počas stretnutia, ktoré pripravila Slovensko-rakúska obchodná komora, označil šéf rezortu dopravy pripravované cestné spojenie cez rieku Morava za veľmi potrebné nielen pre Bratislavu a Slovensko, ale aj Rakúsko. „Myslím, že by sa tam dali využiť aj cezhraničné nástroje pre spolufinancovanie aspoň časti nákladov. Očakávam zo slovenskej strany, že táto spolupráca sa zintenzívni,“ povedal ďalej Figeľ. Podľa neho otvorenie diaľničnej križovatky pri Stupave v lete tohto roku môže byť úvodom k pokračovaniu výstavby komunikácie smerom k hranici s Rakúskom. „Je to o odľahčení dopravy aj zintenzívnení obchodnej výmeny. Určite aj cestovný ruch a zamestnanosť by to pocítili,“ dodal.

Rakúsko podľa ministra dopravy plánuje postaviť cestu S8 do roku 2016

Figeľ verí, že tento zámer nie je len vnútroštátny, ale presiahne aj spoločnú hranicu a cesta bude prepojená so Slovenskom. „V prípade zhody to bude patriť k jedným zo skorých úsekov ďalšej prípravy a výstavby, lebo nejde o veľmi dlhý úsek, skôr o veľmi dôležité cezhraničné spojenie. Všetky terajšie zámery smerujú aj k tomu, aby Slovensko buď plnilo svoje záväzky, ktoré už sme podpísali z hľadiska cezhraničných spojení alebo ich vytváralo a týmto odľahčovalo a lepšie trasovalo dnešnú rastúcu, osobitne nákladnú dopravu,“ povedal ďalej Figeľ pre agentúru SITA.

Kamiónová doprava smerom na a z Bratislavy by podľa neho bola spojením na Rakúsko významne odľahčená.

Kamión, diaľnica, mýto
Foto: Ilustračné foto SITA/Dušan Hein Foto: Ilustračné, SITA/Dušan Hein

Ministerstvo dopravy chce pri výstavbe D4 využiť projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP). Figeľ v tejto súvislosti spomenul najmä pripravovaný vyše 23-kilometrový úsek D4 od Jaroviec po Ivanku pri Dunaji. Ten sa má začať stavať v roku 2014, odhadované stavebné náklady dosahujú takmer 570 mil. eur, pričom tender by mal začať v roku 2013. Z plánovanej dĺžky D4 takmer 51 kilometrov je v súčasnosti v prevádzke viac ako 2-kilometrový úsek od hranice s Rakúskom po Jarovce. V júli tohto roka má byť ukončená stavba vyše 3-kilometrového diaľničného privádzača Stupava, juh v polovičnom profile, ktorý zabezpečí prepojenie s D2. V príprave sú úseky D4 Ivanka pri Dunaji, sever – Záhorská Bystrica v dĺžke okolo 17 kilometrov a Devínska Nová Ves – hranica s Rakúskom v dĺžke 3,5 kilometra.

Podľa programu pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 úsek D4 Jarovce – Ivanka pri Dunaji odkloní tranzitnú dopravu z prieťahu Bratislavy na jej východný a južný okraj. „Čiastočne odbremení exponované úseky D1 od vstupu do Bratislavy v smere z Trnavy až po Petržalku, vrátane Prístavného mosta, ktorý je najviac zaťaženou cestnou komunikáciou na Slovensku. Denne ho využije v priemere vyše 100 tisíc vozidiel, z toho 14 tisíc nákladných,“ uvádza sa v diaľničnom programe. Budúci koncesionár by mal prevziať projekt už v nižšom štádiu prípravy, aby mal možnosť optimalizovať dizajn a ponúknuť štátu vybudovanie, prevádzkovanie a financovanie diaľnice s požadovanými parametrami za čo najlepších finančných podmienok pre štát.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ