Firmy klamú, vhodia ľuďom do schránky produkt a chcú peniaze

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peniaze_euro
Foto: Archívne foto SITA/AP

BRATISLAVA 12. septembra (WEBNOVINY) – Spotrebiteľské centrum upozorňuje na ďalší spôsob, ako môžu spotrebitelia prísť o svoje peniaze, pričom marketingové spoločnosti zneužívajú ich dôverčivosť a dobrú vôľu.

Ide o vhodenie výživových doplnkov do schránok ľudí, ktoré si nikdy neobjednali. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Spotrebiteľského centra Miroslav Antoňak.

Obchodná spoločnosť sa špecializuje na predaj výživových doplnkov s obsahom Omega 3 nenasýtených mastných kyselín rôznymi marketingovými praktikami na území Česka a aj na našom území. Jednou z takýchto praktík je napríklad poskytnutie spotrebiteľovi prvého skúšobného balíčka zadarmo, resp. len za cenu poštovného a balného, pri ďalšom doručení výživových doplnkov už spotrebiteľovi účtujú plnú sumu, ktorú je nútený uhradiť pod hrozbou exekúcie.

Spotrebiteľov dôrazne upozorňujeme, aby brali na vedomie skutočnosť, že vlastnoručný podpis nie je podmienkou pre uzatvorenie zmluvného vzťahu. Právny úkon – uzatvorenie zmluvy, je možné vykonať aj na diaľku napríklad telefonicky a to ústnym súhlasom či potvrdením objednávky,“ uviedol Antoňak.

Spotrebitelia nie sú povinní odstúpiť od zmluvy

Kozmetika
Foto: SITA/ÚVZ SR

Ako dodal, konanie obchodnej spoločnosti je v rozpore so zákonom na ochranu spotrebiteľa, lebo spoločnosť pri tomto zásielkovom predaji spotrebiteľov dostatočne neinformuje v telefonickom rozhovore, že ide o vernostný program alebo o zasielanie opakovaných dodávok. „Predajca pri predaji využíva agresívne obchodné praktiky, ktorých používanie je zákonom zakázané,“ doplnil.

Spotrebitelia, ktorým boli doručené skúšobné balíčky výživových doplnkov alebo iných tovarov do ich poštových schránok, nie sú zo zákona povinní od zmluvy odstúpiť, ani takúto nevyžiadanú zásielku vrátiť a už vôbec nie uhrádzať nejaké finančné plnenia. Balenie je prispôsobené veľkosti bežnej poštovej schránky, teda je možné zásielku jednoducho vhodiť do schránky bez toho, aby spotrebiteľ zásielku prebral.

Predávajúci nevie preukázať, že zásielka bola doručená, lebo nie je posielaná doporučenou poštou. Podľa Antoňaka existuje dôvodné podozrenie, že predajca sa spolieha na dobrú vôľu spotrebiteľov.

Predajca by mohol vylákať adresu

Scitanie
Foto: SITA/Ivan Fleischer

Tí odstúpením od zmluvy, resp. vrátením tovaru poskytujú predajcovi svoje kontaktné údaje. Práve odstúpenie od zmluvy alebo akákoľvek iná komunikácia zo strany spotrebiteľa môže slúžiť na vylákanie adresy a iných kontaktných údajov od spotrebiteľov za účelom opätovného zasielania nevyžiadaných zásielok. Toto konanie môže poškodzovať individuálne práva spotrebiteľov na ochranu ich súkromia.

Voči predajcovi týchto výživových doplnkov už v Českej republike koná Státní zemědělská a potravinářská inspekce, ktorá spoločnosť pôsobiacu aj na Slovensku zaviazala v správnom konaní riadne a zreteľne informovať spotrebiteľov na objednávkových letákoch alebo v telefonickom rozhovore o tom, že vyjadrením súhlasu vstupujú do vernostného programu,“ informovala agentúru SITA Soňa Kubáni z Európskeho spotrebiteľského centra v SR a dodala, že v Českej republike už bolo iniciované súdne konanie.

Hoci možno v Českej republike spoločnosť tieto povinnosti uložené správnym orgánom dodržiava, na Slovensku sa však podľa našich podnetov tak nedeje. Je možné, že spotrebiteľ naozaj prejavil súhlas so zaslaním, to sa však zistí až pri riešení konkrétneho podnetu,“ uzavrela pre agentúru SITA Soňa Kubáni

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať