Google spúšťa na Slovensku nový produkt a licenčný program pre spravodajstvo Google News Showcase

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Young asian man wearing black t shirt sitting on desk hand holding smartphone to Searching for information. Using Search Console with your website.
Foto: Getty Images

Spoločnosť Google spúšťa na Slovensku svoj produkt a licenčný program pre spravodajstvo pod názvom výber Správ Google (z angl. Google News Showcase). Slovensko je len 3. krajinou v regióne strednej a východnej Európy a 9. krajinou v Európe, kde spoločnosť uviedla tento produkt na trh. Na spustenie tohto produktu spoločnosť uzavrela zmluvy so šiestimi slovenskými vydavateľstvami, ktorým bude pravidelne platiť licenčné poplatky za obsah, ktorý dodajú službe Správy Google. Okrem toho výber Správ Google umožní čitateľom prístup k niektorým plateným článkom na webových stránkach vybraných spolupracujúcich médií, čím sa vydavateľom otvoria ďalšie možnosti, ako osloviť nové publikum a potenciálnych predplatiteľov. Spravodajské panely výberu Správ Google sa používateľom začnú zobrazovať postupne v priebehu dnešného dňa.

Pri spustení tohto produktu spoločnosť Google spolupracovala so šiestimi vydavateľmi na Slovensku. Konkrétne ide o mediálne domy C.E.N., FPD Media, SITA, N Press, Petit Press a Zoznam a ich tituly TA3.com, Cas.sk, SITA.sk, DennikN.sk, SME.sk a Topky.sk. Vďaka službe výber Správ Google uvidia používatelia Správ Google a kanála Discover spravodajské panely, ktoré pre tieto platformy vyberajú a pripravujú samotné redakcie.

Výber Správ Google poskytuje médiám väčšiu kontrolu nad tým, ako sú ich správy prezentované na platformách spoločnosti Google, ale aj možnosť presmerovať čitateľov na texty článkov v plnom znení na svojich stránkach. Okrem príjmov, ktoré vydavatelia získajú vďaka rozšíreniu svojich správ na nové publikum, budú od spoločnosti Google dostávať aj pravidelné licenčné poplatky. Čitatelia zase dostanú možnosť prečítať si od vybraných vydavateľov bezplatne aj určitý počet článkov, ktoré sú bežne spoplatnené. Vydavatelia tak majú možnosť povzbudiť týchto čitateľov, aby sa stali predplatiteľmi.

„Denník N existuje len vďaka priazni našich predplatiteľov a vždy preto hľadáme spôsoby, ako pre nich urobiť prístup k informáciám ešte pohodlnejší a rýchlejší,“ hovorí Lukáš Fila, CEO spoločnosti N Press a dodáva: „Google News Showcase je novým spôsobom, ako sa dostanú naše rozhovory, investigatíva či analýzy k čitateľom, a vďaka službe Extended Access si prístup k platenému obsahu budú môcť vyskúšať aj úplne noví čitatelia.“

Od spustenia programu Google News Showcase v roku 2020 sa jeho súčasťou stalo viac ako 1 200 spravodajských titulov z celého sveta. Produkt sa už používa v 15 krajinách, vrátane Českej republiky, Austrálie, Kanady, Írska, Poľska, Nemecka, Talianska a Spojeného kráľovstva, pričom v zahraničí ho využívajú médiá ako britské Financial Times a The Telegraph či nemecké FAZ a Der Spiegel.

„Informačná a tlačová agentúra SITA je na trhu 25 rokov a spravodajský portál Webnoviny.sk
17 rokov. Sme radi, že ako jedna z najdlhšie etablovaných mediálnych spoločností na Slovensku sa zapájame do tohto projektu Googlu medzi prvými a môžeme aj týmto smerom rozvíjať naše novinárske, analytické a digitálne zručnosti,“
povedal Samuel Schlarmann, digital media director spoločnosti SITA a dodáva: „Google News Showcase vnímame ako príležitosť priblížiť našu prácu novým čitateľom, a zároveň pevne veríme, že obohatíme platformu Google o kvalitný obsah.“

„V SME si uvedomujeme, že len kvalitná a nezávislá žurnalistika získa dlhodobú podporu predplatiteľov,“ uvádza Peter Mačinga, Chief Digital Officer vydavateľstva Petit Press a dodáva: „Vážime si naše partnerstvo so spoločnosťou Google na projekte výber Správ, vďaka ktorému sa náš prémiový obsah dostane medzi ešte väčšie publikum.“

Výber Správ Google je najnovšou investíciou v rámci dlhodobého záväzku spoločnosti podporovať spravodajský sektor. Od roku 2015 investovala spoločnosť na Slovensku v rámci Inovačného fondu Digital News Initiative viac ako 1,5 milióna eur do podpory 6 inovatívnych projektov rôznych médií, vrátane SME, Denníka N či Postoja. Počas pandémie finančne podporila 12 slovenských redakcií zameriavajúcich sa prevažne na regionálne a komunitné spravodajstvo. Od roku 2015 tiež vyškolila viac ako 300 slovenských novinárov a mediálnych pracovníkov v používaní pokročilých digitálnych nástrojov v spravodajstve a v overovaní faktov. Prostredníctvom svojich služieb a zároveň priameho financovania je Google jedným z najväčších svetových podporovateľov spravodajstva.

Informačný servis

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Google+