Doprava bude do roku 2030 predstavovať takmer polovicu európskych emisií

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Winter in the city
Cars on an ice city winter road Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Emisie z dopravy na celom kontinente od roku 1990 vzrástli o viac ako štvrtinu, a to napriek poklesu celkových emisií. Od roku 2007, keď dosiahli svoj vrchol, sa proces dekarbonizácie v doprave uskutočňuje viac než trikrát pomalšie v porovnaní so zvyškom ekonomiky, ako odhalila analýza skupiny Transport & Environment (T&E), referuje portál Euronews.

William Todts, výkonný riaditeľ T&E, poukázal na to, že hoci emisie z dopravy v Európe už dosiahli svoje maximum, ostatné sektory prechádzajú procesom dekarbonizácie trojnásobne rýchlejšie.

Predpokladá sa, že do roku 2030 bude takmer polovica emisií na kontinente pochádzať z oblasti mobility, čo ju predurčuje na „problémové dieťa“ európskej klimatickej politiky. Ak chce kontinent do roku 2050 dosiahnuť nulovú úroveň emisií, rýchla dekarbonizácia tohto sektora sa javí ako nevyhnutná.

Traffic jam on highway
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com

Čo sú najväčšie zdroje emisií z dopravy v EÚ?

V roku 2022 tvorila doprava 29 % všetkých emisií EÚ, čo je takmer dvojnásobok oproti roku 1990. Zatiaľ čo emisie z iných sektorov klesli za posledných 30 rokov o 38 %, emisie skleníkových plynov zo všetkých druhov dopravy (leteckej, lodnej, cestnej a železničnej) vzrástli o štvrtinu.

Analýza tiež ukazuje, že najväčší podiel na emisiách z dopravy majú autá na benzín a naftu, ktoré predstavujú 40 % z celkového objemu. Európa od 90. rokov minulého storočia výrazne zvýšila svoju závislosť na automobiloch, čo viedlo k nárastu počtu vozidiel na cestách a výstavbe diaľnic.

Celkovo sa cestná doprava, vrátane nákladnej a osobnej, podieľa na emisiách z dopravy 70 %.

Predbežné údaje naznačujú, že v minulom roku došlo k poklesu emisií z cestnej a lodnej dopravy, ale tento pokles bol čiastočne vyrovnáný oživením leteckej dopravy po pandémii. Emisie z leteckej dopravy sa za posledných 30 rokov zdvojnásobili, čo je rýchlejší nárast než v ktoromkoľvek inom sektore dopravy.

Kontrafil alebo kondenzačné stopy, ktoré vznikajú okolo častíc vypúšťaných motormi lietadiel a tvoria okolo nich kryštáliky ľadu, zachytávajú teplo v atmosfére. Podľa správy IPCC z roku 2022 by mohli byť zodpovedné za viac ako tretinu príspevku leteckej dopravy ku globálnemu otepľovaniu.

Combustion fumes coming out of car exhaust pipe
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com

Autá, lode, lietadlá: Prečo sú emisie z dopravy v Európe stále také vysoké?

V súvislosti s aktuálnymi politikami, ktoré sú súčasťou Európskej zelenej dohody, analýza naznačuje, že emisie „unikajúce“ z dopravy by mohli tvoriť 44 % celkových emisií. Predpokladá sa, že do roku 2040 dôjde k zníženiu emisií skleníkových plynov z dopravy len o 25 % oproti roku 1990, a do roku 2050 by sa mali znížiť o 62 %.

T&E upozorňuje, že osobné a nákladné vozidlá, dodávky a kamióny zakúpené odteraz do roku 2035, kedy v EÚ nadobudne účinnosť zákaz predaja benzínových a naftových áut, budú po európskych cestách jazdiť ešte dlhé roky.

Mestá sú na čele tejto transformácie. Aj keď verejná doprava, chôdza a bicyklovanie predstavujú na krátke vzdialenosti reálnejšie alternatívy, v mestských oblastiach ešte stále dominujú autá, napriek tomu, že vo veľkých európskych mestách stagnuje počet vlastníkov automobilov už viac ako desať rokov.

V niektorých mestách, vrátane Bruselu, Londýna a Viedne, od roku 2000 dokonca klesol počet vlastníkov automobilov.

Pre dopravné spoločnosti existuje len malá motivácia na zvýšenie efektívnosti a predpokladá sa, že európska lodná doprava dosiahne do roku 2050 pri súčasnej politike tretinu celkových emisií z dopravy. Hoci je Európa lídrom, pokiaľ ide o dekarbonizáciu v tomto sektore, súčasné politiky stále predpokladajú, že lode budú využívať fosílne palivá aj po polovici storočia.

Zvýšená kapacita letísk tiež zvyšuje dopyt po letoch. Letecká doprava je klimaticky najnáročnejším dopravným prostriedkom a od roku 1990 zaznamenala najrýchlejší nárast emisií.

Aerial top view of car and truck driving on highway road in green forest. Sustainable transport. Drone view of hydrogen energy truck and electric vehicle driving on asphalt road through green forest.
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať