Koalícia OĽaNO viedla historicky najdrahšiu oficiálnu predvolebnú kampaň, vysoko prelamuje zákonný trojmiliónový strop

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Igor Matovič
Predseda hnutia OĽaNO Igor Matovič. Foto: archívne, SITA/Diana Černáková.
Tento článok pre vás načítala AI.

Trojkoalícia subjektov OĽaNO a priatelia, Kresťanská únia a Za ľudí viedla historicky najdrahšiu oficiálnu predvolebnú kampaň. Jej celkové výdavky môžu dosiahnuť až 4,5 milióna eur.

Ako ďalej uviedla nezisková organizácia Transparency International Slovensko (TIS) na sociálnej sieti, koalícia mohla za posledný mesiac minúť takmer tri milióny eur.

Vydania celoslovenských schránkových novín

Jej súperi nedokázali jednotlivo také množstvo financií zhromaždiť v priebehu trištvrte roka trvajúcej kampane, s výnimkou strany Smer – sociálna demokracia (Smer-SD). Koalícia pritom ešte pred mesiacom mala minutých len necelého pol milióna eur.

Viac o téme: Predčasné voľby na Slovensku 2023

„Trojkoalícia si, napríklad, dovolila v závere kampane až štyri vydania celoslovenských schránkových novín, ktoré podľa nášho odhadu mohli stáť s roznáškou aj 700-tisíc eur. Podobne vysokú sumu mohla podľa septembrových účtov minúť aj v online prostredí. Necelých 500-tisíc eur na TV reklamu je viac ako v televíziách preinzerujú všetky ostatné strany dokopy,“ informovala organizácia.

TIS dodáva, že najdrahšie kampane pred sobotňajšími parlamentnými voľbami môžu mať práve subjekty, ktoré v ich analýze transparentnosti skončili najhoršie.

Najväčšie výdavky má Smer-SD

Dodáva, že najväčšie výdavky má aktuálne na účte strana Smer-SD, celkom 2,57 milióna eur, strana Hlas – sociálna demokracia, konkrétne 2,055 milióna eur, OĽaNO patrí štvrtá priečka s výdavkami vo výške 2,032 milióna eur. Na jeho transparentnom účte však chýbajú výdavky za bilbordy asi za pol milióna eur. OĽaNO však tvrdí, že ich zaplatilo vopred.

Vôbec sa na transparentnom účte neobjavil 800-tisícový výdavok na nákup 79 veteránov Fiat 500, s ktorými trojkoalícia kampaňovala v lete. Hnutie Igora Matoviča argumentuje, že autá šli do majetku strany a v kampani sa nedajú vykázať, čo sme napadli podnetom na ministerstve vnútra,“ uviedla TIS.

Podozrivá kampaň Kresťanskej únie

Upozorňuje, že po hypotetickom zarátaní fiatiek koalícia vysoko prelamuje zákonný trojmiliónový strop na kampaň jedného politického subjektu.

Organizácia tvrdí, že podozrivá je kampaň najmenšej strany trojkoalície – Kresťanskej únie, ktorá v aktuálnom mesiaci narástla z výdavkových 40 na súčasných 800-tisíc eur. Strana si na kampaň vzala dve pôžičky v hodnote 250 a 700-tisíc eur. Naopak, najmenšie výdavky má strana Za ľudí, celkom 354-tisíc eur.

  • Upozorňujeme odberateľov, že na niektoré správy, ktoré dnes odvysiela agentúra SITA, sa môže vzťahovať moratórium, ktoré upravuje zákon o volebnej kampani. Je na zvážení odberateľov, či do skončenia moratória tieto správy použijú.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Hlas - sociálna demokraciaKresťanská úniaOĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnostiSmer - SSDTIS Transparency International SlovenskoZa ľudí