Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Coldrex nápoj
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Coldrex nápoj
22. 12. 2011 13:13 Ostatné od Webnoviny.skSITA Diskusia

Lekáreň či cukráreň? Alebo: ako prežiť zimu zdraví a štíhli

BRATISLAVA 22. decembra (WBN/PR) – Zimné mesiace sa už tradične spájajú aj s príchodom rôznych vírusových ochorení. Chladné a sychravé počasie, menej čerstvej zeleniny a ovocia, menej pohybu na čerstvom vzduchu, menej slnka a pod. oslabujú našu imunitu a vytvárajú rajské prostredie pre rôzne infekcie, ktorým často podľahnú aj tí najodolnejší.

Možnosti liečby sú rôzne, v závislosti od typu a závažnosti ochorenia. Základom každej liečby je zvýšený príjem vitamínov a tekutín. Vďaka svojmu prísľubu rýchleho zažehnania symptómov ochorení sa v súčasnosti stávajú čoraz populárnejšími multisymptomatické horúce nápoje, ktoré sú dostupné v práškovej forme od viacerých výrobcov (napr. Coldrex Horúci nápoj, Paralen HotDrink, či Theraflu). Tieto nápoje pomáhajú napríklad znižovať horúčku, pôsobia proti bolesti hrdla, svalov a kĺbov, uvoľňujú upchatý nos, uľahčujú dýchanie a vykašliavanie. V tomto ohľade im nemožno nič vytknúť. Napadlo Vám však niekedy pátrať po množstve cukru v týchto horúcich nápojoch?

Vypili by ste šálku čaju s 5 kockami cukru?

Väčšina ľudí používa na dosladenie horúcich nápojov 1 – 2 kocky cukru a viac ako 3 kocky považuje za nezdravé. Vedeli ste však, že niektoré z horúcich nápojov, dostupných aj na našom trhu, obsahujú až takmer 5 kociek cukru v jednej dávke? Pri spotrebe 3 dávok denne tak skonzumujete viac ako 2/3 odporúčanej dennej spotreby cukru.

Mnohí z nás však ani len netušia koľko cukru obsahujú niektoré horúce nápoje. Ukázali to výsledky prieskumu iniciovaného spoločnosťou GSK, ktorého sa zúčastnilo 522 užívateľov horúcich nápojov a 97 lekárnikov na Slovensku. Prieskum potvrdil, že napriek tomu, že svoje nápoje si bežne cukria asi 2/3 účastníkov prieskumu, väčšina z nich – asi 60% používa na osladenie svojich nápojov maximálne 1 – 2 kocky cukru. Až 80% opýtaných pritom považuje viac ako 2-3 kocky cukru v nápojoch za nezdravé.

Paradoxom je, že povedomie o obsahu cukru v horúcich nápojoch je minimálne, a to tak medzi spotrebiteľmi, ako aj medzi lekárnikmi. Pri kúpe produktu proti chrípke a prechladnutiu bolo tak o obsahu cukru v danom produkte informovaných necelých 5% opýtaných. Väčšina spotrebiteľov nepredpokladá v týchto prípravkoch vysoký obsah cukru a v lekárni sa teda cielene na jeho obsah neopýta. Asi 35% opýtaných sa o zložení produktu dočíta z príbalového letáku. Dozvedieť sa o vysokom obsahu cukru v zakúpenom produkte až doma, to iste mnohých pacientov nepoteší.

Samotní lekárnici si však nie sú vedomí vysokého obsahu cukru v niektorých horúcich nápojoch. Väčšina lekárnikov (až 55%), ktorí sa zúčastnili prieskumu spoločnosti GSK si myslí, že horúce nápoje sú sladené umelými sladidlami. Obsah viac ako 2-3 kociek cukru nepredpokladal nikto z opýtaných lekárnikov.

Špeciálnou skupinou pacientov, ktorí môžu byť najviac ohrození touto situáciou sú diabetici, ktorí podľa výsledkov prieskumu až v 84% nie sú informovaní o obsahu cukru v horúcich nápojoch, pričom 88 % z nich by si prialo takúto informáciu mať! „V prípade diabetikov je pritom vhodnejšie, aby sa horúcim nápojom vyhli úplne. Diabetickým pacientom sa odporúča užívať multisymptomatické prípravky na chrípku a prechladnutie vo forme tabliet. Aj to by však mal vzhľadom na možný obsah fenylefrínu skonzultovať so svojím lekárom“, hovorí MUDr. Peter Liprák.

Moderná doba cukru nepraje

Viac ako 75% opýtaných dbá o svoju štíhlu líniu a až 87% pacientov si chce svoju váhu udržať. Respondenti by radi mali informácie o obsahu cukru v horúcich nápojoch. Očakávajú, že túto informáciu dostanú od svojich lekárnikov, alebo bude zvýraznená na obaloch produktov.

Nároky pacientov sa už nevzťahujú iba na kvalitné účinky lieku, ale kladú dôraz aj na životný štýl. Štíhla línia, alebo aspoň udržanie svojej súčasnej váhy, je cieľom veľkej väčšiny obyvateľov. Najproblémovejším obdobím pre udržanie si telesnej váhy a kondície je práve zima, kedy sa obyčajne väčšina z nás nevyhne nejakým tým kilám navyše. Dôvodom môže byť ťažšia strava s vyšším obsahom tukov a cukrov, nižším obsahom zeleniny ovocia a iných potravín obsahujúcich vlákninu, ale aj menej pohybu, čo súvisí okrem iného s nepriaznivým počasím a nedostatkom príležitostí na pohyb na čerstvom vzduchu. Zimné obdobie je navyše poznačené množstvom sviatočných príležitostí – od jesenných husacích hodov, cez Vianoce a Fašiangy, ktoré sú ďalšími príležitosťami na zimné hodovanie.

Počas chrípky alebo prechladnutia navyše väčšina opýtaných – viac ako 3/4 respondentov – obmedzuje svoju fyzickú aktivitu na minimum. „Zvýšený príjem cukrov je preto, najmä počas choroby, neopodstatnený“, hovorí Mgr. Juraj Németh, poradca pre zdravú výživu a pohyb. Niet preto divu, že sa pacienti domáhajú výživových informácií o zložení nielen bežných potravín, ale aj liekov a potravinových doplnkov. V prípade horúcich nápojov o to viac, že medzi nimi môžeme nájsť aj také, u ktorých pacient v odporúčanej dávke prijme viac ako 13 kociek cukru denne, čo predstavuje takmer dve tretiny odporúčanej dennej dávky cukrov.

Odporúčané články

Počet úmrtí na predávkovanie drogami po prvý raz za dve desaťročia klesol Antibiotiká by sa mali počas choroby všetky spotrebovať, inak pacientom hrozí neúčinná liečba

Neprehliadnite

Sagan má pred majstrovstvami sveta silného vyzývateľa, Lucenko si po Arctic Race of Norway verí Kotleba mal podržať Ficovu vládu za to, že ich nezrušia, odkrýva Kočnerova Threema Foto: Motocyklista nezvládol zákrutu a vyletel z cesty, polícia hľadá svedkov nehody Minimálna mzda nedokáže pokryť každodenné potreby, odborári podporujú zvýšenie nad hranicu 600 eur

Témy

Diskusia

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X