Letisko Bratislava otvorilo novú časť terminálu

Nová príletová hala
Bratislavské letisko otvorilo v piatok 13-teho novú časť terminálu, v ktorej budú vybavovať prílety, ale aj odlety. Architektonicky je prepojená s odletovým terminálom. Najväčšie domáce letisko po dostavbe terminálu tak bude môcť ročne vybaviť spolu okolo päť miliónov cestujúcich. Foto: SITA/Marián Peiger

BRATISLAVA 13. júla (WEBNOVINY) – Bratislavské letisko v piatok otvorilo pre verejnosť novú časť terminálu, v ktorej budú vybavovať prílety, ale aj odlety.

Architektonicky je prepojená s odletovým terminálom, ktorý je v prevádzke už dva roky. Najväčšie domáce letisko po dostavbe terminálu tak bude môcť ročne vybaviť spolu okolo päť miliónov pasažierov na odletoch a príletoch. Zatiaľ využíva iba tretinu tejto kapacity. Bránami letiska vlani totiž prešlo takmer 1,6 miliónov cestujúcich a v tomto roku by ich počet mal byť približne rovnaký.

Ako prví cez odovzdanú letiskovú príletovú halu prešli cestujúci na pravidelnej linke z Ríma. V piatok do večera si ju vyskúšajú aj pasažieri na ďalších charterových a pravidelných letoch z Burgasu, Moskvy, Enfidhy, Hurghady, Tel Avivu a Londýna.

Práce trvali dva roky

Nová príletová hala
Foto: SITA/Marián Peiger

Výstavbu letiskového terminálu, vrátane jeho dostavby, uskutočnila spoločnosť ZIPP Bratislava, s.r.o. za tri a pol roka, pričom práce na stavbe príletovej haly trvali zhruba dva roky.

Stavebné náklady na druhú časť nového terminálu podľa letiska dosiahli 33,2 miliónov eur a náklady na interiérovú a technologickú časť 13,4 miliónov eur. Letisko tieto výdavky financovalo výlučne z vlastných zdrojov – z leteckých a neleteckých príjmov a úverov.

Výstavba celého terminálu, vrátane odletovej a príletovej haly, stála 87,2 milónov eur a interiérové a technologické zariadenie 33,4 miliónov eur.

Celková hodnota investície tak predstavuje 120,6 miliónov eur. Z tejto sumy vlastné zdroje letiska tvorili 50,9miliónov eur a z verejných zdrojov bola financovaná iba prvá etapa výstavby terminálu, a to vo výške 69,7 miliónov eur.

„Návratnosť by mala byť zhruba 30 až 40 rokov,“ povedal výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva bratislavského letiska Maroš Jančula. Podľa neho je veľmi ťažko odhadnúť, kedy by mohla byť naplnená kapacita letiska.

„Je to vec, ktorá sa nedá ľahko predpokladať,“ dodal. Letisko vidí priestor pre rozšírenie počtu súčasných leteckých spoločností, ale nie vo vzniku národného dopravcu.

Dôležitý dopravný uzol

Nová príletová hala
Foto: SITA/Marián Peiger
Nová príletová hala
Foto: SITA/Marián Peiger

Ministerstvo dopravy má záujem, aby letisko v Bratislave bolo veľmi dôležitým dopravným uzlom aj z hľadiska rozvoja cestovného ruchu.

„Vidíme predpoklady pre rast jeho potenciálu. Zvažujeme viaceré možnosti posilnenia riadenia letiskovej spoločnosti. Prichádza do úvahy aj spolupráca so strategickým partnerom, neprichádza do úvahy privatizácia letiska,“ vyhlásil štátny tajomník rezortu dopravy František Palko.

Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s. rokuje s viacerými bankami o prijatí úveru v celkovej výške 42 miliónov eur na financovanie rekonštrukcie a dostavby terminálu.

Ako agentúru SITA informovalo ministerstvo dopravy, riadne valné zhromaždenie letiskovej spoločnosti vzalo na vedomie informáciu o rokovaniach s Klubom bánk (VÚB, a.s., Slovenská sporiteľňa, a.s., Tatra banka, a.s.) a so Slovenskou záručnou a rozvojovou bankou, a.s.

Získanie úveru by malo byť podľa Jančulu realitou ešte v tomto mesiaci.

„Zároveň valné zhromaždenie zaviazalo predstavenstvo spoločnosti, aby akcionárom letiskovej spoločnosti predložilo indikatívnu ponuku financujúcich subjektov na získanie investičných úverov na krytie rekonštrukcie a dostavby terminálu. Predstavenstvo spoločnosti predložilo uvedené ponuky akcionárom spoločnosti a v tejto dobe sa skúmajú a vyhodnocujú,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Letisko malo vlastné zdroje

Peniaze_euro
Foto: Archívne foto SITA/Jozef Jakubčo

Pôvodné stavebné náklady na dostavbu letiskového terminálu sa mali znížiť zo 40,85 miliónov eur na 33,19 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Celková hodnota výstavby nového terminálu, vrátane odletovej haly, ktorá je otvorená od júna 2010, sa tak mala znížiť zo 121 miliónov eur na 113,3 miliónov eur.

Náklady na stavbu konštrukcie, obvodového plášťa a vnútorných priestorov boli znížené oproti plánovanému rozpočtu pre niektoré stavebné a technologické riešenia.

Letisko doposiaľ vynaložilo na dostavbu terminálu finančné prostriedky z vlastných zdrojov.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe František PalkoMaroš Jančula
Firmy a inštitúcie Letisko M. R. Štefánika