Markíza dostala 100-tisícovú pokutu za politickú reklamu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
99 percent
Z oslovených respondentov by 16,5 percenta respondentov nešlo voliť a 31,5 percenta váhalo so svojou účasťou. Foto: SITA/Marián Peiger

BRATISLAVA 1. februára (WEBNOVINY) – Za vysielanie spotov propagujúcich kandidátov politickej strany 99 % – občiansky hlas uložila v stredu na mimoriadnom zasadnutí Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Televízii Markíza pokutu 100-tisíc eur.

Televízia JOJ dostala od členov rady nefinančnú pokutu v podobe upozornenia na porušenie zákona, ktoré musí televízia odvysielať.

Rozhodla o tom po vypočutí všetkých zúčastnených strán. Televízie porušili zákon o vysielaní a retransmisii, konkrétne zákaz vysielať politickú reklamu. Podľa ustanovení v zákone o voľbách Národnej rady SR sa politická reklama nesmie vysielať skôr ako 21 dní pred voľbami a musí byť zreteľne oddelená od ostatného vysielania.

„Na Slovensku nie je zákon, ktorý by umožnil zastavenie vysielania týchto spotov,“ zdôraznil na dnešnej tlačovej besede riaditeľ RVR Miloš Mistrík. Licenčná rada môže podľa zákona o vysielaní a retransmisii uložiť nefinančnú sankciu – upozornenie na porušenie zákona a až po tom, ako sa použije táto sankcia, respektíve bola už niekedy v minulosti za rovnaké porušenie zákona uložená, môže licenčná rada dať sankciu finančnú v rozmedzí 3319 eur až 165 969 eur. Keďže RVR už v minulosti vysielateľovi TV Markíza oba typy sankcií uložila, dala rada Markíze za rovnaké porušenie, aké mala aj televízia JOJ, spomínanú pokutu 100-tisíc eur.

Video: Licenčná rada pokutovala televízie Markíza a JOJ za 99 %

Licenčná rada konala v prípade spotov propagujúcich kandidátov politickej strany 99 % – občiansky hlas tak rýchlo, ako sa len dalo. Musela však dodržať všetky procesné postupy, lehoty, zdôraznil riaditeľ RVR Miloš Mistrík. Televízie Markíza a JOJ využili všetky možné spôsoby spomalenia procesu rozhodovania rady, vyberali si s oneskorením poštu,
Markíza,CME
Foto: Ilustračné foto: SITA/Tomáš Benedikovič

preto neprišli na prvé rokovanie rady venované tejto téme, prišli až na dnešné mimoriadne rokovanie rady k tejto téme, dodal Mistrík.

Šéf RVR predpokladá, že Markíza napadne pokutu na Najvyššom súde SR, bude sa snažiť nájsť medzeru, kde nebol dodržaný postup. Ak sa budú tieto spoty vysielať naďalej, pričom rada na ne stále dostáva podnety, môže ich rada až do začiatku volebnej kampane posudzovať a opäť televízie pokutovať. Ako dodal, na diskusiu je, či by sa v budúcnosti nemal zmeniť zákon, keďže napríklad tlač podobné obmedzenia ako elektronickí vysielatelia nemá.

RVR sa začala zaoberať prvými podnetmi súvisiacimi s kampaňou k predčasným parlamentným voľbám 10. januára. Prvý podnet, ktorý rada dostala a spĺňal všetky náležitosti, bol práve v súvislosti s vysielaním sponzorských odkazov 99 % – občiansky hlas.

Licenčná rada zároveň 24. januára začala správne konanie voči vysielateľovi RADIO, a.s. (programová služba FUN RADIO) vo veci možného porušenia zákona v súvislosti s odvysielaním komunikátov prezentujúcich kandidátov politickej strany 99 % – občiansky hlas, ktorý mohol naplniť definíciu politickej reklamy. Miloš Mistrík predpokladá, že ak sa k téme vyjadrí aj vysielateľ, mohla by sa uzavrieť už na budúci utorok.

Televízia JOJ o presnom postupe rozhodne až po písomnom doručení rozhodnutia Rady pre vysielanie a retransmisiu, konštatoval pre agentúru SITA hovorca TV JOJ Jozef Gogola. „Rozhodnutie rešpektujeme, ale keďže sme presvedčení, že sme neporušili zákon, pravdepodobne sa obrátime tak, ako pri iných podobných prípadoch, na príslušný súd,“ dodáva sa vo vyjadrení televízie JOJ.

Televízia Markíza považuje rozhodnutie Rady pre vysielanie a retransmisiu za neopodstatnené a odvolá sa voči nemu,“ uviedla v reakcii pre agentúru SITA hovorkyňa TV Markíza Oľga Dúbravská.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie TV JOJTV Markíza