Mikloš zrušil projekty informatizácie, hovorí o eldoráde

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Mikloš zatiaľ nevidí dôvod na odvolanie Mikulčíka
Minister financií Ivan Mikloš (na zábere) dnes na brífingu informoval o vývoji vládnej krízy v súvislosti s kauzou sporného prenájmu budovy v Košiciach. Mikloš potvrdil, že nevidí žiaden relevantný dôvod na to, aby riaditeľ daňového úradu Mikulčík odstúpil z funkcie. Uviedol tiež, že je presvedčený, že Mikulčík konal vo verejnom záujme. Minister sa však zároveň zaviazal, že ak sa objavia fakty potvrdzujúce Mikulčíkovo konanie proti záujmom štátu, odvolá ho. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

BRATISLAVA 28. apríla (WEBNOVINY) – Operačný program Informatizácia spoločnosti (OPIS) sa podľa ministra financií Ivana Mikloša stal za bývalej vlády „eldorádom“. „V celom tomto operačnom programe sme našli neuveriteľné príklady nehospodárnosti, plytvania a neefektívnosti,“ povedal na štvrtkovej tlačovej besede Mikloš.

Ministerstvo financií podľa jeho slov vykonalo audity jednotlivých projektov v rámci OPIS-u a pristúpilo aj k niektorým personálnym zmenám.

Celková hodnota projektov, ktoré bývalá vláda schválila, predstavovala 634 mil. eur. Rezort financií pod vedením Ivana Mikloša zrušil projekty v hodnote približne 176 mil. eur. „Z tých, ktoré sme nezrušili a ktoré pokračujú, sme dosiahli priamu úsporu približne 47 mil. eur a nepriamu úsporu na úrovni 16 mil. eur,“ doplnil splnomocnenec vlády pre vedomostnú ekonomiku Martin Bruncko.

V rámci prehodnocovania tohto operačného programu Mikloš napr. zrušil zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku pre projekt Ústredného portálu verejnej správy, ktorý bol podľa jeho slov trojnásobne predražený. „Celková cena tohto projektu, ktorý bol vysúťažený za bývalej vlády, bola 47 mil. eur a náš odhad je, že je to minimálne trojnásobne predražené a sú tam závažné porušenia, ku ktorým došlo aj z hľadiska efektívnosti a hospodárnosti, ale aj z hľadiska procesu verejného obstarávania,“ povedal Mikloš.

V rámci tohto projektu malo byť podľa ministra na takzvané kontaktné centrum vyčlenených 6,2 mil. eur, z čoho 100 tis. eur mali tvoriť náklady na hardvér a softvér a zvyšná suma mala ísť na platy operátorov centra. „Zo zmluvy a z dodávky však platy operátorov kontaktného centra úplne vypadli, no cena za softvér a hardvér zostala rovnaká, čiže to, čo malo stáť 100 tis. eur v konečnom znení zmluvy stojí 6,2 mil. eur,“ vysvetlil Mikloš.

Nekoncepčný proces

Martin Bruncko označil proces budovania eGovernmentu v rámci OPIS-u počas minulej vlády za nekoncepčný. Podľa jeho slov sa nekonalo systematicky, ale robili sa tie projekty, kde boli týmy pripravené realizovať ich, nevyberali sa najlepšie firmy z hľadiska pomeru ceny a kvality a ako prvý sa zbytočne nakupoval hardvér a softvér, ktorý sa nedal ešte použiť. Veľa projektov bolo podľa Bruncka taktiež predražených, či už zbytočným predimenzovaním, alebo boli sumy vyššie v porovnaní so štandardnými cenami.

„S cieľom minimalizovať túto neefektívnosť a šetriť peniaze daňových poplatníkov sme prešli všetky projekty a mnohé z nich sme buď úplne zrušili, alebo tie, ktoré sa dali ešte zachrániť, tam sme znížili ich cenu, respektíve sme sa pokúšali navýšiť ich obsah,“ vysvetlil Bruncka.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ivan Mikloš