Modernizácia železnice z N. M. n. Váhom do Púchova napreduje

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Foto: OPD

BRATISLAVA 4. júla (WBN/PR) – Po ukončení prác na trati Bratislava, Rača – Trnava – Nové Mesto nad Váhom v uplynulých rokoch pokračuje v súčasnosti modernizácia na nadväzujúcich traťových úsekoch od Nového Mesta nad Váhom do Púchova v dĺžke 58,6 kilometra pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu.

Projekty modernizácie železničných tratí sú financované cez Operačný program Doprava (OPD) z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie, zo štátneho rozpočtu a čiastočne z vlastných zdrojov Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), nad rámec financovania, ako investora a prijímateľa pomoci. Operačný program riadi Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Modernizácia úseku Trenčianska Teplá – Beluša v dĺžke takmer 20,5 kilometra trvá od konca roku 2009 a ukončená by mala byť v prvej polovici budúceho roka. Celkové oprávnené náklady tohto projektu, ktorý Európska komisia schválila v júni tohto roku, dosahujú viac ako 231 miliónov eur. Európska únia z nich preplatí 85 %, podobne ako pri ostatných projektoch zameraných na rozvoj dopravnej infraštruktúry. Súčasťou realizácie prác na spomínanom úseku je modernizácia železničných staníc v Trenčianskej Teplej, Dubnici nad Váhom, Ilave a Ladciach.

Vlani v apríli sa rozbehli práce aj na modernizácii takmer 9-kilometrového železničného úseku Beluša – Púchov za viac ako 99 mil. eur a s ich ukončením sa plánuje na jar 2015. Zmodernizované budú aj železničné stanice v Beluši a Púchove. Minister dopravy Ján Počiatek už schválil v apríli poskytnutie nenávratného finančného príspevku na tento projekt zo zdrojov Európskej únie.

Najnovšie zmodernizovaný je traťový úsek Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce v dĺžke 17,5 kilometra. Na tomto úseku bol vybudovaný nový železničný tunel Turecký vrch dlhý 1 775 metrov, ktorý je v predčasnom užívaní od júla minulého roka. Z celkových oprávnených nákladov projektu vo výške 230 miliónov eur Európska únia preplatí Slovensku vyše 195 miliónov eur. Európska komisia schválila žiadosť o finančný príspevok na projekt tohto roku v apríli.

,,Našim cieľom je postupne zmodernizovať celú železničnú trať z Bratislavy do Košíc a zo Žiliny smerom na hranice s Poľskom,“ povedal minister Počiatek. Bezpečná a ekologická železničná doprava tak podľa neho opäť získa konkurenčné výhody vo verejnej osobnej i nákladnej doprave.

Pripravovaný projekt zavedenia zdvíhacích plošín na vybraných štyridsiatich železničných staniciach zjednoduší imobilným cestujúcim nastupovanie, resp. vystupovanie pri cestovaní vlakom. Ide o spoločný projekt ŽSR, ktoré sú prijímateľom finančnej pomoci, a Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. Zamestnanci osobného vlakového dopravcu budú plošiny obsluhovať. Tento projekt sa má realizovať do roku 2015 aj s využitím finančných prostriedkov Európskej únie.

Bez názvu
Foto: OPD

Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.

Prioritné osi OPD:

PO1 – Železničná infraštruktúra

PO2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T)

PO3 – Infraštruktúra intermodálnej prepravy

PO4 – Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov

PO5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)

PO6 – Železničná verejná osobná doprava

PO7 – Technická pomoc

Investícia do Vašej budúcnosti

Projekt technickej pomoci OPD „Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013“ je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Počiatek